صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۷۱۶۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۸ - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
در پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر؛
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر گفت: کمیته ملی که برای تحقیق و رسیدگی به جنبه های مختلف اغتشاشات در جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده، موظف است ضمن شناسائی علل وقوع ناآرامی های اخیر، به راستی آزمایی ادعاها و اتهامات وارده علیه نیروهای تامین کننده نظم و امنیت عمومی و احراز و گزارش تقصیر و قصور احتمالی در این فرایند، جبران خسارات وارده به شهروندان و اموال و اماکن خصوصی و عمومی، بررسی وضعیت بازداشت شدگان، تعیین وضعیت جانباختگان و بررسی نقش عوامل خارجی مانند رسانه ها و فضای مجازی و کشورها در ایجاد و گسترش اغتشاشات ، بپردازند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر گفت: کمیته ملی که برای تحقیق و رسیدگی به جنبه های مختلف اغتشاشات در جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده، موظف است ضمن شناسائی علل وقوع ناآرامی های اخیر، به راستی آزمایی ادعاها و اتهامات وارده علیه نیروهای تامین کننده نظم و امنیت عمومی و احراز و گزارش تقصیر و قصور احتمالی در این فرایند، جبران خسارات وارده به شهروندان و اموال و اماکن خصوصی و عمومی، بررسی وضعیت بازداشت شدگان، تعیین وضعیت جانباختگان و بررسی نقش عوامل خارجی مانند رسانه ها و فضای مجازی و کشورها در ایجاد و گسترش اغتشاشات ، بپردازند.

متن سخنرانی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر در پی می آید:

 

ژنو، 8 اسفند 1410

 

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای رییس

هیات های محترم

سلام علیکم

 

خرسندم که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این نشست عالیرتبه شورای حقوق بشر شرکت کرده و نظرات و دیدگاه هایمان را درباره حقوق بشر و مکانیسم های بنیادینی که برای پاسداشت از آن تاسیس شده اند به اشتراک می گذارم.

 

آقای رییس

حفاظت و ارتقای حقوق بشر دغدغه مشترک تمامی ملت های جهان است. هیچ کشور یا گروهی نمی بایست خود را مستحق انحصارطلبی در مالکیت یا حق صیانت از حقوق بشر بداند یا دیگر کشورها را به تسلیم در برابر تفسیرهای خودساخته از حقوق بشر مجبور کند.

 

احترام به حقوق بشر و کرامت انسانی برای جمهوری اسلامی ایران یک ارزش بنیادین است و ریشه در رسوم و باورهای ملی و اعتقادات مذهبی ما دارد و ما در این چهاچوب به طور خستگی ناپذیر و مستمر برای صیانت و ارتقای حقوق بشر و کرامت انسانی تلاش کرده ایم. ما در طول تاریخ طولانی و با عظمت خود آموخته ایم که نباید از مشکلات و ناملایمات ناامید شده یا اجازه دهیم که موانع ما را از مسیرمان منحرف کنند.

 

در اینجا تمایل دارم نکات مختصری را در خصوص حقوق بشر عرض نمایم و توضیح دهم چگونه این مفهوم مهم و متعالی توسط تعداد محدودی از کشورها متاسفانه مورد سوءاستفاده سیاسی و ابزاری قرار گرفته است.

 

قطعنامه ای که منجر به تشکیل شورای حقوق بشر شد مبتنی بر اهداف و اصولی شامل توسعه روابط دوستانه میان کشورها بر پایه احترام به اصل حقوق برابر و حق تعیین سرنوشت برای مردم است. اما در عمل شاهد آنیم که شورا را وادار کرده اند تا موارد مشخصی را در دستور کار خود قرار دهدکه به توسعه روابط دوستانه میان کشورها هیچ کمکی هم نمی کنند. نیاز است که شورا اعتبار و اثربخشی خود را با توسل به اصول همکاری و گفت و گوی واقعی میان کشورهای عضو بازیابی کند.

حقوق بشر مهم اند و نمی توان آنها را از یکدیگر جدا کرد. حقوق اقتصادی و اجتماعی را نمی بایست به عنوان حقوق دست دوم در نظر گرفت. این حقوق در مرتبه بعد از حقوق مدنی و سیاسی نباید قرار داده شوند. حق توسعه و تمامی اجزای آن را می بایست در این چارچوب در نظر گرفت.

اقدامات یکجانبه قهری همانگونه که غیرقانونی و ضدانسانی اند به طور نظام مند حقوق اساسی بشر را در کشورهای هدف ، نقض می کنند. دولت های ایالات متحده یکی پس از دیگری باید به دلیل چنین رفتاری پاسخگو باشند . همچنین آن تعداد از کشور های اروپایی و دیگر کشورهایی که از اقدامات یکجانبه قهری آمریکا تبعیت کرده نیز باید پاسخگو باشند. هیچ یک از آنها جایگاه و صلاحیت اخلاقی برای صحبت در مورد حقوق بشر در ایران ندارند. این یک ریاکاری محض است که از حقوق بشر ایرانیان دفاع کنیم و در عین حال همین مردم را از حقوق اولیه بهداشت، تحصیل و زندگی محروم نماییم.

هیچ کشوری نمی تواند ادعا کند که در عملکرد حقوق بشری خود بی نقص است. آمریکا کشور شماره یک جهان از لحاظ تهاجمات و دخالت های نظامی، کودتا و اعمال تحریم های غیرقانونی اقتصادی علیه دیگر کشورها است.
سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل می توانند و می بایست به ارتقا و صیانت از حقوق بشر از طریق گفت و گوی واقعی، تعامل سازنده و همکاری و ظرفیت سازی در فضایی برابر و همراه با احترام متقابل کمک کنند. سازوکار موسوم به یو پی آر یکی از ابزاری است که می توان در قالب آن تبادلات فراگیر و تعاملی میان کشور های عضو بوجود آورد.

نهاد های حقوق بشر از جمله شورای حقوق بشر متاسفانه توسط تعداد معدودی از کشورها به رهبری ایالات متحده به ابزاری برای پیشبرد سیاست خارجی تبدیل شده اند.

آقای رییس

تجمعات مسالمت آمیزی که در پی فوت غم انگیز خانم مهسا امینی در کشور من برگزار شد نمایانگر روحیه همبستگی و همدردی مردم ایران با یک دختر جوان هموطن آنها بود. اما این تجمعات مسالمت آمیز بواسطه دخالت عناصر تروریستی به خشونت کشیده شد. در همین راستا تعدادی از شبکه های تلویزیونی فارسی زبان مستقر در ایالات متحده و انگلیس نیز در برنامه های به ظاهر خبری خود به آموزش و ترویج خشونت و ترور در ایران پرداختند.

این خشونت ها و مداخلات خارجی، جان افراد بی‌گناه از جمله 70 نیروهای مجری قانون را گرفت و منجر به ویرانی و خسارت فراوان به بسیاری از اموال عمومی و خصوصی شد. در حالیکه پلیس ایران اجازه استفاده از سلاح جنگی را نداشت. آشوبگران با سلاح ها ی گرم و سرد اقدام به کشتار کردند.

هیچ کشور مسئولی نمی تواند اجازه دهد امنیت و نظم عمومی با رفتار خشونت آمیز و غیرقانونی به خطر بیفتد.

 

کمیته ملی که برای تحقیق و رسیدگی به جنبه های مختلف اغتشاشات در جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده، موظف است ضمن شناسائی علل وقوع ناآرامی های اخیر، به راستی آزمایی ادعاها و اتهامات وارده علیه نیروهای تامین کننده نظم و امنیت عمومی و احراز و گزارش تقصیر و قصور احتمالی در این فرایند، جبران خسارات وارده به شهروندان و اموال و اماکن خصوصی و عمومی، بررسی وضعیت بازداشت شدگان، تعیین وضعیت جانباختگان و بررسی نقش عوامل خارجی مانند رسانه ها و فضای مجازی و کشورها در ایجاد و گسترش اغتشاشات ، بپردازند. لازم به ذکر است که اکثریت افرادی که در جریان اغتشاشات دستگیر شدند، به استثنای کسانی که مرتکب جنایت شده بودند، مورد عفو قرار گرفته و اکنون آزاد هستند.

این کمیته ملی درحال انجام تحقیقات جامع در مورد اغتشاشات است و علل زمینه‌ای و عوامل مختلفی که به این وضعیت دامن زد را شناسایی، شکایات مردمی را دریافت و گزارش خود را برای پیگیری‌های لازم به مقامات مربوطه ارائه خواهد کرد.

 

آقای رئیس،

یکی از مهمترین چالش های عصر حاضر، ظهور و رشد گروه های افراطی و تروریستی در نقاط مختلف جهان است. هتک حرمت اخیر به قرآن کریم در برخی کشورهای غربی و اقدام تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ در ایران که جان 13 نفر شامل زنان و کودکان بی گناه ایرانی را گرفت نمونه ای از این موارد است.

ایران همواره در خط مقدم مبارزه با تروریسم بوده است، منطقه ما مجاهدت های شهید سردار سلیمانی علیه داعش را فراموش نخواهد کرد . جمهوری اسلامی ایران تا سپردن مقامات عامل و مباشر در به شهادت رسانیدن شهید سلیمانی به دست عدالت از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

آقای رئیس،

زنان ما در عرصه های مختلف اعم از علمی، آموزشی، سلامت و بهداشت و فعالیتهای اجتماعی و سیاسی پیشرفت چشمگیری داشته اند و امروز تصویر زن ایرانی در جهان با "توانمندی" و "پویایی" در همه عرصه های سیاسی بین المللی - اجتماعی - علمی - فنآوری -تولیدی و ....گره خورده است.

 

آقای رییس

نقش گروه های تروریستی ضد ایرانی در اغتشاشات اخیر ایران کاملا مشهود بود. برخی از کشورهای اروپایی درچارچوب معیارهای دوگانه و در « تروریسم شویی» ('terrorism laundering') شرکت کردند. آنها تسهیلات مالی و لجستیکی قابل توجهی را در اختیار برخی از عناصر تروریست قرار دادند.

 

آقای رییس

مفهوم حقوق بشر در هیچ کجای دنیا بیشتر از فلسطین اشغالی به چالش کشیده نشده است.

نقض سیستماتیک حقوق بشر و جنایات علیه بشریت توسط رژیم صهیونیستی باید متوقف شود. تا زمانی که فلسطین تحت اشغال باقی است و جنایات اسرائیل ادامه دارد، به سختی می توان اعتباری برای سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل در نظر گرفت.

 

آقای رییس

جمهوری اسلامی ایران در اجرای تعهدات حقوق بشری قاطعانه به کار خود ادامه داده و از حقوق ملت بزرگ ایران قویا دفاع می کند.

 

از توجه شما سپاسگزارم.