صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۷۱۳۶۷۶
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۲ - ۱۵ بهمن ۱۴۰۱
خسروپناه گفت: اگر مأیوس شویم، به دشمن فرصت بیشتری داده‌ایم، شخصاً در اغتشاشات اخیر حدود ۱۵۰ ساعت با جوانان اغتشاشگر گفتگو داشتم، سالهاست که به‌طور مرتب به چند دبیرستان می‌روم و در جلسات پرسش و پاسخ با دانش آموزان شرکت می‌کنم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی، دارای مصوبات زیادی هستیم که معطل مانده‌اند و هیچ کس نمی‌پرسد که این مصوبات را به کجا باید برد.

به گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پنج‌شنبه، ۱۳ بهمن‌ماه، در دومین روز نشست سالیانه اساتید درس انقلاب اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور با موضوع «واکاوی اغتشاشات ۱۴۰۱، علل، عوامل و راهکارهای مقابله» که در سالن شهید آیت الله دستغیب حرم مطهر برگزار شد، ضمن تبریک دهه مبارک فجر گفت: مردم ما همواره در خصوص مسائل و موضوعات کشور دغدغه‌مند هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر نوع مواجهه کشور با موضوعات و حوادث کشور و برخورد با این حوادث، ۱۱ دوگانه را مطرح فرمودند که مواجهه فعال و منفعل و همچنین مواجهه ابتکاری و عکس العملی، از جمله این موارد بود. در مواجهه عکس العملی، دشمن، ما را در میدان دعوای موضوعاتی مانند حجاب می‌اندازد، اما در مواجهه ابتکاری با بررسی عمل می‌کنند.

حجت الاسلام خسروپناه با اشاره به موارد دیگر مواجهه بیان کرد: مواجهه مأیوسانه و امیدوارانه، مواجهه دوگانه ترس و دلیری، مواجهه سهل انگارانه، تهدید و فرصت را با هم دیدن، بهره‌گیری و عدم بهره‌گیری از تجربه‌ها و همچنین شناخت و نشناختن واقعیت‌های میدان، از این مواجهات دوگانه هستند.

در اغتشاشات اخیر حدود ۱۵۰ ساعت با جوانان اغتشاشگر گفتگو داشتم

وی ادامه داد: اگر مأیوس شویم، به دشمن فرصت بیشتری داده‌ایم، شخصاً در اغتشاشات اخیر حدود ۱۵۰ ساعت با جوانان اغتشاشگر گفتگو داشتم، سالهاست که به‌طور مرتب به چند دبیرستان می‌روم و در جلسات پرسش و پاسخ با دانش آموزان شرکت می‌کنم.

تعطیلی اردوهای دانشجویی اتفاق خوبی نیست

حجت الاسلام خسروپناه تاکید کرد: اینکه چند سال است اردوهای دانشجویی ما تعطیل شده است، اتفاق خوبی نیست. فقدان انجام سفر به شهرهای دیگر برای گفتمان با اساتید درس انقلاب اسلامی احساس می‌شود که قبلاً بود و حالا رها شده است، باید گفت در این زمینه بحث بودجه مطرح نیست و هر مدیری که به بهانه بودجه، کار فرهنگی را تعطیل کند، دارای ضعف است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای مصوبات زیادی است که معطل مانده‌اند

وی اظهار کرد: ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی، دارای مصوبات زیادی هستیم که معطل مانده‌اند و هیچ کس نمی‌پرسد که این مصوبات را به کجا باید برد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه اضافه کرد: باید علم و عالِمان و دستاوردهای فرهنگی را تکریم کنیم نه اینکه به فکر تشریفات و تبریک برای انتصابات باشیم، وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاست‌گذاری عملیاتی است که این به معنای قرارگاه و هدایتگری است و در این میان، علاوه بر هدایتگری دستگاه‌های حاکمیتی، به هدایتگری تشکل‌های مردمی هم نیاز است و سیاست‌گذاری کلان هم از سوی رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) است.

اگر مصوبات حجاب اثربخش نباشند مصوبات جدید باید تدوین شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: باید سیاست‌های عملیاتی و مصوباتی مانند حوزه حجاب را پیگیری کنیم و اگر ببینیم که اثربخش نیستند، مصوبات جدید بیاوریم، باید واقعیت‌های میدان را بشناسیم و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید دبیرخانه چابک و عملیاتی باشد نه اینکه خودش به میدان آید. این شورا مصوبات و سیاست‌های عملیاتی را پیگیری کرده و اثربخشی آن‌ها را بررسی می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دوگانه دیگر در مواجهه با اتفاقات، آن است که گاهی در حوادث شاد و گاهی غمگین می‌شویم، لذا باید کنترل احساسات داشته باشیم اما برخی این را ندارند.

در خصوص حجاب و عفاف از موازی کاری و مدیریت دوگانه پرهیز شود

وی افزود: در برابر حوادث مختلف نباید خودمان با خودمان بجنگیم بلکه باید با دشمن اصلی به مبارزه بپردازیم و باید در خصوص مباحثی مانند حجاب و عفاف، دستگاه‌های ما هم افزایی داشته باشند و از موازی کاری و مدیریت دوگانه پرهیز شود.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه پیرامون سایر دوگانه‌ها گفت: دوگانه دیگر، و مورد دیگر آن است که در برابر حوادث مختلف با خودمان بجنگیم یا اینکه با دشمن اصلی بجنگیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در برابر حوادث، مواجهه فعال، ابتکاری، شجاعانه، امیدوارانه، حرکت با تدبیر، تهدید و فرصت را با هم دیدن، شناخت واقعیت‌های میدان، کنترل احساسات، بهره‌گیری از تجربیات و به جبهه خودی نپریدن، مجموعاً هویت جمعی را تشکیل می‌دهند و وقتی این هویت جمعی تشکیل شد، با مقوله‌ها بهتر می‌توانیم مواجه شویم.