صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۶۹۹۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۰ - ۲۷ مهر ۱۴۰۱
احمدی، کارشناس حوزه استارتاپ در گفتگو با «انتخاب»:
عبدالله احمدی کارشناس حوزه کسب و کار و استارتاپ خاطرنشان کرد: «اگر این قطعی برای برخی پلتفرم‌ها پایدار باشد، حیات آن بیزینس تمام می‌شود و باید ببیند که می‌تواند آن در پلتفرم دیگری تعریف کند یا اصلا می‌تواند ادامه دهد یا خیر. این موراد یاد شده آسیب‌های ملموسی هستند، مثل اینکه اگر ضربه‌ای به پای فردی بخورد، دردش می‌گیرد و واکنش نشان می‌دهد، اما یک سری از اثرات هم بلند مدت هستند. همچون فشار خون که ذره ذره اتفاق می‌افتد و در نهایت در یک زمانی تاثیر خودش را می‌گذارد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک کارشناس حوزه کسب و کار و استارتاپ درخصوص اثرات بلند مدت اختلالات و محدودیت‌های اینترنت، می‌گوید که تاثیر بلندمدت و اعتمادی که کارآفرین باید داشته باشد، بسیار بیشتر است. چراکه کارآفرین در بلند مدت نتیجه‌اش را می‌گیرد و اگر نگاه کوتاه مدت داشته باشد، اصلا کارآفرینی و استارتاپی شکل نمی‌گیرد. فارغ از استارتاپ‌هایی که مبتنی بر اینترنت هستند، ما بحث تحول و دیجیتالی شدن را داریم اما با اتفاقاتی که رخ می‌دهد، شرکت‌های دیگر بررسی می‌کنند و بر اساس غریضه بقا، به نظرشان زود است که به سمت این فضا بروند. بنابراین ما این فرصت را هم از دست می‌دهیم.

عبدالله احمدی در گفت و گو با «انتخاب» درمورد تاثیر اختلالات اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های مجازی بر استارتاپ‌ها، عنوان کرد: «اثرات این اختلالات و محدودیت‌ها را شاید بتوان در دوسته تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدت تفکیک کرد. تاثیرات کوتاه مدت اختلالاتی که ایجاد می‌شود یا دسترسی‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت در سطح کلان‌ترش، محدود می‌شود به این شکل است که در وهله اول یک سری از کسب و کارها که به صورت مستقیم مبتنی بر این پلتفرم‌هاست، آسیب می‌بینند. در وهله دوم هم کسب و کارهایی هستند که به طریقی مبتنی بر اینترنت هستند.»

وی ادامه داد: «در عصر حاضر بسیاری از کسب و کارهایی که خدمات و محصولات‌شان مبتنی بر اینترنت است، حتی امکان انجام ارسال یک استعلام صرف را از طریق همین پلتفرم‌ها، ندارند. بنابراین بسیاری از بیزینس‌ها خسارت دیده‌اند، کاهش فروش داشته‌اند که در نهایت منجر به ازدست رفتن و برای برخی هم تعطیلی بیزینس، شده است.»

این کارشناس کسب و کار، خاطرنشان کرد: «اگر این قطعی برای برخی پلتفرم‌ها پایدار باشد، حیات آن بیزینس تمام می‌شود و باید ببیند که می‌تواند آن در پلتفرم دیگری تعریف کند یا اصلا می‌تواند ادامه دهد یا خیر. این موراد یاد شده آسیب‌های ملموسی هستند، مثل اینکه اگر ضربه‌ای به پای فردی بخورد، دردش می‌گیرد و واکنش نشان می‌دهد اما یک سری از اثرات هم بلند مدت هستند. همچون فشار خون که ذره ذره اتفاق می‌افتد و در نهایت در یک زمانی تاثیر خودش را می‌گذارد.»

احمدی ضمن بیان اینکه تاثیر بلند مدت محدودیت‌ها و اختلالات در اینترنت، ایجاد بی‌اعتمادی است، گفت: «آسیب ایجاد حس بی‌اعتمادی در کارآفرین، سرمایه‌گذار و در بیزینس‌ها، نسبت به اینکه چه قدر به سمت اینترنت بروند، خیلی بیشتر است. در آسیب کوتاه مدت صحبت‌هایی می‌شود مبنی بر اینکه به کدام پلتفرم کوچ کنند تا جبران شود، حال اینکه چه قدر این بحث امکان‌پذیر است را من کنار می‌گذارم ولی تاثیر بلندمدت و اعتمادی که کارآفرین باید داشته باشد، بسیار بیشتر است. چراکه کارآفرین در بلند مدت نتیجه‌اش را می‌گیرد و اگر نگاه کوتاه مدت داشته باشد، اصلا کارآفرینی و استارتاپی شکل نمی‌گیرد.»

 وی خاطرنشان کرد: «فارغ از استارتاپ‌هایی که مبتنی بر اینترنت هستند، ما بحث تحول و دیجیتالی شدن را داریم که مفهوم کلان‌تری از استفاده صرف از اینترنت یا اپلیکیشن و وب سایت است. این مهم عمیقا صنایع را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به باور من بیشترین آسیب بلند مدت در این بخش وارد شده است، چون ترند جهانی، تحول دیجیتال است. کشور ما هم که در آستانه آن قرار گرفته است و به تازگی دارد صحبت می‌شود که برای شرکت‌های پیشرو اقداماتی در این خصوص انجام دهند. اما با اتفاقاتی که رخ می‌دهد، شرکت‌های دیگر بررسی می‌کنند و بر اساس غریضه بقا، به نظرشان زود است که به سمت این فضا بروند. بنابراین ما این فرصت را هم از دست می‌دهیم.»

محمودی اضافه کرد: «تحول دیجیتال به این معنا نیست که ما یک سری پلتفرم داشته باشیم و افراد در آن خرید و فروش انجام دهند، این ساده‌ترین سطحی است که عموم مردم با آن سر و کار دارند؛ تحول دیجیتال بسیار عمیق‌تر است و از همه صنایع، از بیمارستان تا کارخانه را در بر می‌گیرد. بنابراین خیلی از شرکت‌هایی که می‌توانستیم آن‌ها را راضی کنیم تا این سمت بیایند، فعلا دست نگه داشته‌اند. این مهم هم آسیب بلند مدت دارد چون ممکن است یک دهه زمان ببرد تا بتوانید تحول دیجیتال را ایجاد کنید.»

این کارشناس کارآفرینی ادامه داد: «جریانی که می‌توانست اتفاق بیافتد و ما در زمینه تحول دیجیتال بتوانیم فضاهایی همچون فضاهای استارتاپی و کسب و کارهایی که شکل گرفت را داشته باشیم و تحول دیجیتال داشته تا سایر بیزینس‌ها بتوانند از این بستر استفاده کنند را ما الان داریم از دست می‌دهیم، من آسیب رابیشتر در اینجا می‌بینم. وقتی صحبت از تحول دیجیتال است منظور هم تحول خود شرکت‌ها و هم بیزینس‌های جدیدی است که می‌توانند به عنوان مجریان، خدمت رسانی کنند و از دل آن‌ها استارتاپ‌ها شکل گیرد.»

 احمدی ضمن جدی و مهم دانستن آسیب ایجاد بی‌اعتمادی در سرمایه‌گذاران و کارآفرینان، گفت: «ما الان هم شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاری نداریم و این اتفاقات نگاه آنان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ چراکه برای شکل‌گیری و ادامه فعالیت کارآفرینان و رونق اقتصاد باید در یک افق میان مدتی اعتماد به آینده وجود داشته باشد، رد غیر اینصورت سرمایه‌گذاران به سمت نگاه کوتاه مدت و سوداگری می‌روند. سوداگری به این معنا که سرمایه وارد جریاناتی می‌شود که خیلی مولد نیست و صرفا جا به جایی دارایی است، مثل خرید و فروش مسکن و سکه. به جای اینکه این پول در استارتاپ‌ها سرمایه گذاری شود که مولد است و می‌تواند شغل، خدمات، کالا و توسعه ایجاد کند، وارد فعالیت‌های غیرمولد می‌شود.»

این کارشناس کارآفرینی در پایان تاکید کرد: «در مجموع باورم این است که آثار بلند مدت بسیار مهم‌تر است چون کارآفرین و سرمایه‌گذار را نابود می‌کند و به این سمت سوق می‌دهد که پولش را یا از کشور خارج کند یا وارد فعالیت‌های غیر مولد کند. قطعا این آسیب خیلی بیشتر است چون ذخیره کارآفرینی افراد و سرمایه برای این حوزه کاهش پیدا می‌کند.»