پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ایرنا: معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برخی موضوعات سند تحول آموزش عالی گفت: بخش مهمی از شغلهای موجود دنیا تا ۱۰ سال آینده وجود ندارند یا تغییر شکل میدهد، بنابراین باید محتواهای درسی، رشتهها و محتوای رشتهها متناسب با نیازها تغییر کند.
قاسم عموعابدینی در نشست شورای دانشگاه تهران با حضور اعضای هیأت رئیسه و رؤسای دانشکدهها، پردیسها، مراکز و مؤسسات وابسته به دانشگاه تهران، در بیان ضرورت اجرای طرح تحول آموزش عالی افزود: رتبه جهانی تولید علم جمهوری اسلامی ایران طی حدود هشت سال گذشته ثابت و در محدوده ۱۴ تا ۱۶ بوده است. باید مقاومت در برابر تحول را بشکنیم و قبول کنیم برای تغییر زیستبومی که به آن عادت کردهایم، نیاز به اراده و تحرک داریم. شکلگیری بینرشتهایها یکی از این اقدامات تحولی بوده است.
وی درباره طرح تحول آموزش عالی در دولت سیزدهم گفت: سند تحول آموزش عالی در دولت سیزدهم در جمعهای نخبگی مختلف به شور گذاشته شده است. این سند، چهار چالش آموزش عالی، هشت عامل ایجاد این چالشها و ۳۱ راهکار رفع چالشها را بیان کرده است.
عموعابدینی از ناکارآمدی در نظام حکمرانی و اداره دانشگاه، توسعهنیافتگی نظام فرهنگی و ضعف در همکاریهای علمی و بینالمللی به عنوان برخی چالشهای آموزش عالی مطرح در این سند، نام برد.
پیادهسازی کامل آمایش آموزش عالی، تحول در نظام جذب، پیشتازی رویکرد فعال آموزشی، بکارگیری فناوری و روشهای آموزشی جدید، اصلاح نظام حکمرانی، ارتقای نظام سنجش و پذیرش دانشجو و بروزرسانی برنامههای درسی از جمله راهکارهای عبور از چالشهای آموزش عالی است و بخش عمده تحول در آموزش عالی باید در خود آموزش اتفاق بیفتد.
وی با بیان اینکه طرح تحول حوزه آموزشی در سه سطح سیاستگذاری، فرآیندها و محتوا شکل میگیرد، خاطرنشان کرد: چارهای جز برنامه تحول آموزشی نداریم. اگر بخواهیم تحول در آموزش عالی به صورت قوی شکل بگیرد، باید دانشگاههای بزرگ به میدان بیایند و در نقش دانشگاه معین به دیگر دانشگاهها کمک کنند.
وزارت علوم نباید برای دانشگاهها نسخه بنویسد
معاون وزیر علوم افزود: وزارت علوم نباید برای یک به یک دانشگاهها نسخه بنویسد، بلکه خود دانشگاهها باید بر حسب شرایط خود و طرح جامع و چارچوبی که ابلاغ کردیم، برنامهریزی و عمل کنند و هیأت امنا و شورای دانشگاه تصمیم بگیرند.
وی با تفکیک مأموریتهای دانشگاهها به دو بخش خاص و عام، اظهار داشت: آمایش آموزش عالی فقط ساماندهی نیست؛ بلکه ماموریتگرایی، رتبهبندی و مهارتافزایی جزو برنامههای تحولی در آمایش آموزش عالی است.
به عنوان نمونه تعداد محدودی از دانشگاهها می توانند به حوزه هوش مصنوعی به عنوان یک مأموریت خاص وارد شوند. اما همه دانشگاهها وظیفه دارند مأموریت ارتباط با صنعت را به عنوان یک مأموریت عام اجرا کنند. در مأموریت عام قرار شده پذیرش دانشجو مطابق نیازهای کشور صورت گیرد.
عموعابدینی با اشاره به تجربه موفق حضوری شدن آموزش از ابتدای سال ۱۴۰۱، گفت: حضوری شدن آموزش کار سختی بود البته ابتدا مقاومتهایی وجود داشت؛ ولی با مدیریت بسیجی و عالمانه رؤسای دانشگاهها به ویژه رئیس دانشگاه تهران و با اعتقاد به اینکه دانشجو روح دانشگاه است، اتفاق افتاد.
معاون آموزشی وزیر علوم، تداوم آموزش غیرحضوری را در آموزش باکیفیت امری مهم خواند و تصریح کرد: وقتی آموزش حضوری در دانشگاه تهران شروع شد، تلاش دیگر دانشگاهها برای ازسرگیری آموزش حضوری دوچندان شد.
حتی در صورت اوج کرونا تعطیلی نداریم
عموعابدینی در اعلام نظر درباره شرایط آموزش دانشگاهها در صورت اوجگیری دوباره کرونا نیز اظهار داشت: حتی اگر شیوع کرونا دوباره افزایشی شود، به هیچ وجه تعطیلی نداریم بلکه باید روی «آموزش ترکیبی» کار کنیم.
وی در تبیین نقش و جایگاه دانشگاه تهران در اجرای رویکردهای تحولی گفت: یکی از محورهای کلیدی آموزش عالی در کشور، دانشگاه تهران است و معتقدیم اگر نماد آموزش عالی حرکت کند، مسیر تحولی در کشور تسهیل میشود. دانشگاه تهران در گذشته نیز محور اصلی بخش مهمی از تحولات در مباحث دانشگاهی ایران و نقشآفرین در توسعه اجتماعی، فرهنگی و آموزش عالی کشور بوده است.
معاون وزیر علوم با بیان اینکه دو درصد تولید علم دنیا متعلق به ایران است، خاطرنشان کرد: بررسیها نشان میدهد بخش مهمی از تولید علم کشور متعلق به دانشگاه تهران است و این آمارها نشاندهنده جایگاه ممتاز دانشگاه تهران در حوزه علمداری حرکتهای علمی و نقشآفرینی عمده این دانشگاه در حوزه تولید علم کشور است.