صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۴ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۶۸۱۷۳۸
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۱ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
محققان دریافتند که گزارش معاینات شبکیه می‌تواند سیگنال‌های متمایزی را برای اختلال بیش‌فعالی و اختلال اوتیسم شناسایی کند و یک نشانگر زیستی بالقوه برای هر بیماری ارائه دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر:محققان دریافتند که گزارش معاینات شبکیه می‌تواند سیگنال‌های متمایزی را برای اختلال بیش‌فعالی و اختلال اوتیسم شناسایی کند و یک نشانگر زیستی بالقوه برای هر بیماری ارائه دهد.

 به نقل از ساینس دیلی، طبق تحقیقات جدید دانشگاه فلیندرز استرالیا، چشم‌ها ممکن است قادر به نشان دادن اختلالات عصبی رشدی مانند اوتیسم و بیش فعالی باشند.

محققان با استفاده از "الکترورتینوگرام" (ERG)، آزمایش تشخیصی که فعالیت الکتریکی شبکیه را در پاسخ به یک محرک نوری اندازه گیری می‌کند، دریافتند که کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی، انرژی کلی ERG بالاتری نشان می‌دهند، در حالی که کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم انرژی ERG کمتری را نشان می‌دهند.

دکتر «پل کانستبل»، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: «یافته های اولیه نشان دهنده نتایج امیدوارکننده ای برای بهبود تشخیص و درمان این بیماری‌ها در آینده است.»

وی می‌گوید: «اوتیسم و بیش فعالی شایع‌ترین اختلالات عصبی رشدی هستند که در دوران کودکی تشخیص داده می‌شوند. اما از آنجایی که آنها اغلب ویژگی‌های مشابهی دارند، تشخیص هر دو بیماری می‌تواند طولانی و پیچیده باشد.»

وی در ادامه افزود: «با بررسی نحوه واکنش سیگنال‌های شبکیه به محرک‌های نوری، امیدواریم بتوانیم تشخیص‌های دقیق‌تر و زودتر را برای شرایط مختلف عصبی توسعه دهیم.»

به گفته وی، «سیگنال‌های شبکیه دارای اعصاب خاصی هستند که آنها را تولید می‌کنند، بنابراین اگر بتوانیم این تفاوت‌ها را شناسایی کنیم، می‌توانیم تفاوت‌های مشخصی را برای کودکان مبتلا به اوتیسم و بیش فعالی و سایر مشکلات عصبی نشان دهیم.»

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، از هر ۱۰۰ کودک، یک کودک مبتلا به اختلال اوتیسم است که ۵ تا ۸ درصدشان مبتلا به بیش فعالی تشخیص داده می‌شوند.

اختلال بیش فعالی یک وضعیت عصبی رشدی است که با فعالیت بیش از حد، تلاش برای توجه و مشکل در کنترل رفتارهای تکانشی مشخص می‌شود. اختلال اوتیسم هم یک وضعیت عصبی رشدی است که در آن کودکان به روش‌هایی متفاوت از سایر افراد رفتار کرده، ارتباط برقرار می‌کنند، تعامل می‌کنند و می‌آموزند.