پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گوگل روز جمعه با یک شکایت ضد انحصاری از سوی ائتلافی از ناشران در اتحادیه اروپا مواجه شد که استدلال میکردند این شرکت بر بازار تبلیغات آنلاین سلطه دارد و این سلطه، صنعت اخبار را تهدید میکند.
به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب به نقل از نیویورک پست، شورای ناشران اروپایی که شامل مدیران عامل نیویورک تایمز، اکسل اسپرینگر، UK news و Condé Nast است، نوشت که گوگل با سرکوب غیرقانونی رقابت، بر بازار تبلیغات آنلاین تسلط پیدا کرده است.
این گروه از کمیسیون اروپا خواست که «مداخله کرده و گامهای ملموسی بردارد و در واقع انحصار گوگل را بشکند». کریستین ون تیلو، رئیس شورای ناشران اروپایی، در بیانیهای گفت: "مخاطرات، بسیار زیاد است، به ویژه برای آینده سرمایه گذاری برای مطبوعات آزاد و کثرت گرا. "
گروهی که این شکایت را تسلیم کردند شامل مدیران عامل گاردین و UKNew که صاحب روزنامههای تایمز لندن و سان هستند و شرکت مادری مشابه نیویورک پست دارند و همچنین چندین نشریه غیرانگلیسی زبان هستند، گوگل که در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۴۷ میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی به دست آورد، بلافاصله به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.
این شکایت شباهت زیادی به شکایت تگزاس دارد که علیه گوگل در ایالات متحده تنظیم شده است. هر دو شکایت میگویند که گوگل نقش خریدار، فروشنده و واسطه را در بازار تبلیغات آنلاین ایفا میکند. آنها میگویند این موقعیت به شکلی ناعادلانه، پول را از جیب ناشران بیرون آورده و توان مالی بسیاری از خبرگزاریها را تهدید میکند.
هم شکایت تگزاس و هم شکایت ناشران به نقل از یکی از کارمندان گوگل که نامش فاش نشده است، موقعیت شرکت را با وضعیتی شبیه به وضعیتی که گلدمن ساکس یا سیتی بانک مالک بورس نیویورک بودند، مقایسه کرده است.
ناشران روز جمعه گفتند:" مجموعه فناوری تبلیغاتی گوگل مملو از تضاد منافع است، زیرا گوگل نماینده خریدار و فروشنده در یک معامله است، در حالی که خانه حراج را در وسط راه اندازی میکند. گوگل به دور از مدیریت تضادهای خود، بارها و بارها از موقعیت خود برای اولویت دادن به منافع خود به قیمت مشتریانی که قرار است به آنها خدمت کند، استفاده کرده است، اما مطمئن است که مشتریان نمیتوانند واکنش نشان دهند. "
ناشران از اتحادیه اروپا که در ژوئن تحقیقات ضد انحصاری را در مورد تجارت تبلیغاتی گوگل آغاز کرد، خواستند تا "راه حلهای موثری را که رقابت در فناوری تبلیغات را به نفع ناشران مطبوعات اروپایی، بازاریابان و مصرف کنندگان باز میگرداند" اعمال کند. تحقیقات قبلی اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۸ تاکنون منجر به جریمه ۹.۸ میلیارد دلاری شده است.