صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۱ دی ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۶۶۱۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۲۰ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با بیش از  2 میلیارد وبسایت و 2 تریلیون جستجو سالانه، موتور جستجوگر گوگل وظیفه پاسخ به سوالات و خواسته های میلیارد ها نفر را بر عهده دارد. چگونه این موارد را به بهترین نحو مدیریت می کند؟ چرا یک وبسایت در جستجوی یک کلمه در رتبه اول است و سایتی دیگر رتبه 90؟ پاسخ همه این ها در الگوریتم های گوگل نهفته است.

الگوریتم هایی که شاید اسامی جالبی مانند پاندا، پنگوئن، کبوتر و ... را داشته باشند اما حاصل چندین سال تحلیل و تلاش هستند و بعضا بسیار بیرحم با شما برخورد می کنند!

در ادامه کمی در مورد الگوریتم های جذاب گوگل و نحوه اثرگذاری آن بر سئو وبسایت صحبت می کنیم.

الگوریتم گوگل چیست؟

مجموعه پیچیده ای از الگوریتم ها که به کاربران کمک می کند تا آنچه را که در جستجوی آن هستند را پیدا کنند موتور جستجوی گوگل را شکل داده اند. این الگوریتم‌ها، همراه با سیگنال‌های رتبه‌بندی مختلفی در تمام طول روز فعال می‌شوند و با توجه به فاکتور های مختلف و متنوع، رتبه بندی را برای گوگل آسان تر می کنند.

هر چند که بر اساس گفته گوگل، جزئیات این الگوریتم ها به دلیل امکان سوء استفاده وبمستران کلاه سیاه منتشر نمی شود، اما بر اساس بنچ مارک و تجربه سئوکاران و نوشته های بخش وبمستر و دولوپر گوگل می توان نحوه عملکرد این الگوریتم ها را پیش بینی کرد. بطور کلی الگوریتم های گوگل بر اساس موارد زیر نتایج جستجو را دسته بندی می کنند:

  • هدف کاربر از جستجو این کلمه کلیدی چیست؟
  • از صفحاتی که در ایندکس وجود دارد، کدام یک به این کلمه کلیدی نزدیک تر است.
  • کیفیت صفحاتی که با این کلمه وجود دارند چگونه است؟
  • قابلیت استفاده از صفحه چگونه است؟ سرعت، ریسپانسیو موبایل، خوانایی محتوا و ...
  • تنظیمات اختصاصی مانند مکان فرد، تاریخچه جستجو های قبلی و ...
  • کیفیت و کمیت بک لینک های دریافت شده از وبسایت های دیگر
  • ساختار کلی سایت

الگوریتم های گوگل هر چند وقت یکبار آپدیت می شوند؟

الگوریتم های گوگل در طول سال ممکن است صد ها بار دچار به روز رسانی های کوچک و بزرگ بشوند اما تغییرات اساسی که توسط این آپدیت ها ایجاد می شود را وبسایت MOZ با آدرس https://moz.com/google-algorithm-change دسته بندی کرده و به محض مشاهده نشانه هایی از تغییرات عمده در صفحات SERP آن را در وبسایت خود منتشر می کند.

اعلام خبر عرضه این الگوریتم ها توسط خود گوگل با جزئیات هیچگاه منتشر نمی شود اما در برخی مواقع گوگل دستورالعمل هایی مانند E.A.T یا YMYL را در وبسایت خود منتشر می کند تا وبمستران در آنچه گوگل می خواهد دقت بیشتری بکنند.

اگر ورودی سایت از طریق گوگل بعد از آپدیت الگوریتم کاهش یافت چه کنیم؟

اینکه بعد از هر آپدیت اصلی گوگل برخی از سایت ها رتبه خود را از دست می دهند و برخی رتبه بهتری پیدا می کنند؛ کاملا طبیعی است و نباید به دلیل استرس و اضطراب، کار های زیادی روی سایت خود برای بهبود سئو انجام دهید. معمولا بعد از چند روز از افت وبسایت، بخشی از کلمات کلیدی رتبه های گذشته یا چند پله پایین تر از آن ها را کسب می کنند و بعد از آن بهتر است بیشتر روی سئو داخلی و خارجی بصورت کلاه سفید سرمایه گذاری کنید.

در ضمن از دید گوگل بار های اعلام شده است که بعد از هر آپدیت الگوریتمی چیزی به عنوان بازگشت یا رفع مشکل وجود ندارد و صرفا راهکار هایی برای بهبود وضعیت وجود دارد.

بهترین کار بعد از هر آپدیت، سر زدن به وبسایت های مرجع و انجمن های تخصصی سئو است تا نظرات باقی وبمستران در مورد آخرین آپدیت گوگل را جویا شوید. وبسایت هایی مانند MOZ و SEJ معمولا بلافاصله بعد از هر آپدیت، نظرات، آمار ها و موارد قابل اشاره در مورد آن الگوریتم را بیان می کنند. (https://www.tributemedia.com/blog/google-algorithm-seo)

در این شرایط کمک گرفتن و دریافت مشاوره از شرکت سئو معتبر نیز کمک کننده خواهد بود.

نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که آپدیت های اخیر گوگل بیشتر به سرعت، ریسپانسیو بودن و موبایل فرندلی بودن وبسایت توجه دارند و معمولا وبسایت هایی که این موارد را رعایت می کنند بعد از هر آپدیت، بهبود خوبی در ترافیک خود مشاهده می کنند.

بنابراین به طور کلی اگر بعد از آپدیتی ضربه خوردید، بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • بهبود سرعت، مشکلات سایت با موبایل و بطور کلی سئو تکنیکال
  • آپدیت محتوای قدیمی
  • بررسی و آنالیز بک لینک های سایت و در صورت اسپمی بودن Disavow کردن آن ها
  • بهبود سیستم A.T وبسایت
  • نگاه بیشتر به نیاز کاربر تا کلمات کلیدی

اصلی ترین الگوریتم های گوگل

پاندای گوگل

الگوریتم گوگل پاندا که در سال 2011 عرضه شد، جزو اصلی ترین الگوریتم های گوگل بود که بطور دقیق و بعد از 28 بار آپدیت به دنبال کیفیت محتوای تولید شده در سطح اینترنت است. در واقع پاندا اولین تلاش رسمی گوگل برای پاکسازی فضای وب از اسپم، تکرار کلمات کلیدی و محتوای کپی و بی ارزش بود که حجم عظیمی از وبسایت های آن زمان را که با سئو کلاه سیاه رتبه گرفته بودند؛ مورد هدف قرار داد.

این الگوریتم هم اکنون نسبت به سال 2011 بسیار هوشمند تر شده و به بخشی از هسته الگوریتمی گوگل تبدیل شده است.

الگوریتم پنگوئن

پنگوئن گوگل برای جلوگیری از سوء استفاده از بنیان موتور جستجوی گوگل به بازی آمد. همانطور که می دانید ایده اصلی موتور جستجوی گوگل، رتبه بندی وبسایت ها بر اساس میزان بک لینک ها و پیوند هایی بود که از وبسایت های دیگر به آن داده شده بود. در اصل اعتبار یک وبسایت از معرفی آن در سایت های دیگر پدید می آید.

اما این ایده بعد از چند ماه باعث ایجاد وبسایت های بسیار زیادی تحت عنوان لینک فارم یا ایجاد تکنیک های کلاه سیاه برای گرفتن بک لینک شد. به همین دلیل پنگوئن آمد تا با قدرت جلوی سوء استفاده از اساس ایده شکل گیری گوگل مقابله کند.

الگوریتم مرغ مگس خوار

از سال 2013 که گوگل این الگوریتم را بطور رسمی عرضه کرد امکان تشخیص مفهومی جستجو و گراف دانش برای این موتور جستجو فراهم شد. به این معنا که تا قبل آن تفاوتی بین شیر درنده و شیر آب و شیر خوراکی وجود نداشت و ممکن بود هر کدام از این مفاهیم در جستجو نشان داده می شدند اما بعد از مرغ مگسخوار، جستجوی معنایی در گوگل مفهوم پیدا کرد.

در این مقاله سه تا از مهم ترین الگوریتم های گوگل را شرح دادیم اما توصیه می کنیم برای اشراف بیشتر روی این الگوریتم ها لینک منبع از ایران وب لایف را مطالعه نمایید.

منبع مقاله