صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۶۴۹۴۰۶
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۰ - ۰۵ آذر ۱۴۰۰
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از انعقاد«تفاهم‌نامه سه جانبه ریلی بین سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان» خبر داد و گفت: این تفاهمنامه به منظور افزایش بار ورودی ریلی از کشور قزاقستان به ترکمنستان و از آنجا به ایران منعقد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از انعقاد«تفاهم‌نامه سه جانبه ریلی بین سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان» خبر داد و گفت: این تفاهمنامه به منظور افزایش بار ورودی ریلی از کشور قزاقستان به ترکمنستان و از آنجا به ایران منعقد شد.

«سیدمیعاد صالحی» افزود: در نشست مشترک نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و قزاقستان که ظهر امروز( جمعه- پنجم آبان) در حاشیه نشست سران کشورهای عضو اجلاس اکو برگزار شد، سند همکاری ریلی فیمابین سه کشور به امضا رسید.

او ادامه داد: این تفاهم‌نامه در ادامه توافق یک ماه قبل بین من و «آزاد آتامرادوف» رئیس راه آهن ترکمنستان انجام شد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی در تفاهم‌نامه پنجم‌ آبان ماه، توسعه صادرات و ترانزیت، افزایش دو برابری مبادله و پذیرش واگن از مرز ریلی سرخس، شروع مجدد فعالیت مرز آرتیق - لطف آباد، برگزاری جلسات مشترک بین نمایندگان راه آهن دو کشور در قالب سند همکاری فیمابین ایران و ترکمنستان مورد توافق قرار گرفته بود.

مدیرعامل شرکت راه آهن ادامه داد: همچنین به منظور افزایش بار ترانزیتی به کشور از مرزهای ریلی با کشور ترکمنستان و استفاده مناسبتر از ظرفیت خطور ریلی ایجاد شده، مذاکراتی نیز با کشور قزاقستان انجام شد و پیرو آن، امروز و در طلیعه اجلاس اکو، تفاهم‌نامه سه جانبه ریلی بین سه کشور جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و قزاقستان (KTI) به منظور افزایش بار ورودی ریلی از کشور قزاقستان به ترکمنستان و از آنجا به ایران منعقد شد.

صالحی گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر شده است که کارگروه مشترکی بین سه کشور تشکیل شود تا اهداف تفاهم‌نامه و رشد عبور بار از این مسیر ترانزیتی را پیگیری کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به اهمیت ژئوپلوتیکی ایران، امضای این تفاهم‌نامه‌ها در حوزه حمل و نقل ریلی و ترانزیت می‌تواند منجر به افزایش فعالیت کریدور شمال - جنوب و استفاده از ظرفیت این کریدور برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی از یکسو و افزایش درآمدهای غیرنفتی کشور از سوی دیگر شود.