صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۴ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۶۴۷۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۷ - ۲۵ آبان ۱۴۰۰
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

جهان امروز، جهانی به وسعت همه پدیده‌های نوظهور است. به این معنا که انسان امروز شاید به دلیل برخورداری از مواهب تکنولوژی حاکم، در زمره خوشبخت‌ترین انسان‌های تاریخ کره خاکی باشد. نکته قابل تامل این که میل جهان و آدم‌هایش به کشف سایه‌روشن‌های نامکشوف در همه زمینه‌ها، میلی فزاینده و رو به کمال است و بخش عمده‌ای از این خواست طبیعی، خود به خود به سوی صنعت تولید متمایل می‌شود و این صنعت بنا به رشد خواست‌های عمومی می‌بایست سایه به سایه با ضرباهنگ تند زندگی در ابعاد گوناگون همراه باشد. یعنی همان پیامی که به شکلی بسیار صحیح از سوی شاهین فاطمی، مدیرعامل و بنیان‌گذار چرم درسا و برندهای پوشاک ایران، درک و دریافت شده است. 

شاهین فاطمی و فلسفه «دال‌اش»

آن‌چه که ذهن کنجکاو مخاطب ریزبین را در زمینه نظریه تازه شاهین فاطمی به خود مشغول می‌کند، تسلط بی چون و چرای او بر مطالعه چگونگی موفقیت برندهای جهانی، خصوصا برندهای مشهور خاورمیانه است. با با الگوگیری از روش مدیریتی برندهایی از این دست، درصدد برآمده که تولید محصول را به مسیری فراتر از تاریخ مصرف معین راهنمایی کند.

او با علم بر این که جهان امروز، جهانی به معنای کامل رقابتی است؛ اعتقاد دارد که اکنون زمان آن فرا رسیده که پیوند روح تولید کننده و مصرف کننده به یاری یکدیگر بشتابند و از رهگذر، کالایی تولید شود که زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار دهند. به این معنا که تولیدکننده علاوه بر رفع احتیاجات روزمره مخاطب خود، لایه‌های درونی و احساسی او را نیز مد نظر داشته باشد.

بلوغ کیفیت، الفبای فلسفه «دال» است

توضیح این نکته ضروری است که «فلسفه دال»، برگرفته از حرف نخست «درسا»ست که مدیرعاملش هم‌اکنون عزمش را جزم کرده تا کالایی تولید کند که با نگاهی جهانی با سابقه‌ای در حدود سه دهه، علاوه بر مصرف، در شیوه ادامه زندگی آدم‌ها نیز موثر باشد.

شاهین فاطمی معتقد است که هر شکل از اشکال سازنده زندگی بشر، نیازمند نوعی بازتولید است و ما ناگزیریم همان‌گونه که در هنر و معماری و ادبیات، معرف تمدن خود هستیم، در امر صنعت تولید هم همین کار را بکنیم؛ یعنی تولید کالا با توجه به اصالت‌های ملی. شاهین فاطمی معتقد است که بسیاری از برندهای ایرانی، هم‌اکنون در جهان به پدیده‌هایی نوظهور تبدیل شده‌اند و مطلوبیت و کیفیت بلوغشان می‌تواند سر منشاء نوعی نگاه دیگر در معرفی تمدن ما علاوه بر حفظ مقبولیت کنونی باشد.

تجلی فلسفه شرق در جهان

نگاه همه‌جانبه‌ای که «فلسفه دال» بر آن متمرکز است، نگاهی به وسعت نظر هر انسان شرقی است. شاهین فاطمی بر این باور است که: «برای ما مهم بود که بتوانیم فلسفه شرقی را در دنیا متجلی کنیم؛ زیرا به دلایلی به فلسفه های شرقی پرداخته نشده و هموار در حاشیه موزه ها و کتابخانه ها خاک خورده است. اساس پروژه دال تبیین فلسفه شرقی و ارائه آن به دنیاست تا از این طریق بتوانیم دنیای بهتری را در سبک زندگی جامعه ایجاد کنیم، دنیایی مبنی بر ارتباطات.»

تئوریسین خط دال در تبیین بیشتر این فلسفه می گوید: «سرزمین دال را نمی توان به تنهایی خلق کرد. ما به تنهایی می توانیم آن را کارگردانی کنیم؛ بنابراین ما به انسان هایی برای خلق کردن نیاز داریم. کسانی که هر کدامشان به تنهایی بتوانند جامعه اطرافشان را رهبری کنند. ما به انسان های تاثیر گذار نیازمندیم، افرادی که بتوانند دال را خلق ، متجلی و با آن زندگی کنند.»

جسارت و اصالت

نوع نگاه مدرن تئوریسین «فلسفه دال» رسیدن از کیفیت کالا به عنوان یک نقطه بی پایان، به عملکردهای بی پایان فرهنگی است. شاهین فاطمی اعتقاد دارد زمانی که یک کشور در سطح جهان با چند برند تولید کالا در جهان شناخته شود، نگاه جهانیان بیش از هر مورد دیگر، بر وجه پیشینه آن کشور و ریشه‌های فرهنگی‌اش معطوف می‌شود.

او با اشاره به این موضوع که خط دال، فلسفه ای برگرفته از جسارت و اصالت است می‌گوید: « ما با مطالعه همه‌جانبه قدرت فرهنگی کشورمان به این نتیجه رسیدیم که «درسا» می تواند با تکیه بر گذشته قابل قبول خود، فرهنگ و هنر بازتولید شده ایرانی را به جهان و حتی خود ایران معرفی کند و فلسفه خط دال بر اساس همین فکر شکل گرفت و در گام نخست از استاد «رضا عابدینی» تقاضا کردیم که با شناخت همه‌جانبه خود با استفاده از موتیف‌های اصیل هنر ایرانی و الگوی بصری شمسه، هویت بصری درخوری با استفاده از نقوش متعدد حرف «دال» طراحی کند که به عنوان نشان همیشگی ما مطرح باشد.»

جهان آینده و مسئولیت ما

یکی از نشانه‌های رشد اقتصادی و فرهنگی در هر کشور، عبور سریع از موانع بازدارنده و ریسک‌پذیری بالا برای گشودن آغوش خود  جهت پذیرش مسئولیت‌های بزرگ‌تر است زیرا بنا به گفته شاهین فاطمی، دنیای آینده دیگر دنیای محصول و برند نیست و کارآفرین باید ارزش‌های ویژه تری به دنیای جدید ارائه کند. او می‌گوید:«‌ درسا به زودی تولید و استفاده از چرم طبیعی را کنار خواهد گذاشت و به جای تولید محصول، روی تولید یک سیستم عامل دیجیتال برای دیزاین و سبک زندگی یا Operating System متمرکز خواهد شد که آغاز پروژه «فلسفه دال» است.»

او با اشاره به این موضوع که برخلاف موسیقی یا غذای ایرانی، نوع پوشش و مد ایرانی در میان جوانان امروز طرفداران چشمگیری ندارد می‌گوید:« هدف فعالیت‌های آینده درسا بازتولید و ارائه این محصولات و طرح های ایرانی است زیرا پوشش و مد ایرانی هنوز بازتولید نشده است.»

فاطمی ضمن اشاره به این موضوع که ما باید اول کیفیت محصولات خود را درست کنیم و سپس به سراغ گام‌های بعدی برویم، می‌گوید: «ما می‌دانیم، کیفیت‌مان ایراداتی دارد. کیفیت فقط خاص ما نیست و بسیاری از برندهای بزرگ جهان با این موضوع مشکل دارند. مساله این است که ما آن قدر اعتماد به نفس‌مان پایین آمده که فکر می‌کنیم باید همه چیز را درست کنیم تا گامی به جلو برداریم. ما شاهد بودیم که یکی از موبایل‌های اپل با کلی ایراد به بازار ارائه شد. در مورد برندهای دیگر نیز می‌توان چنین مثال‌هایی را آورد. چنین برندهایی با عذرخواهی و اصلاح مسیر خود را ادامه دادند. پس چرا کسب وکارهای ایرانی فکر می‌کنند همچنان باید در عصر صنعتی بمانند و مابقی را تماشا کنند؟»

برای شناخت بیشتر شاهین فاطمی این سخنرانی را ببینید و بشنوید

https://www.aparat.com/v/yGYm6

همه چیز درباره محصولات درسا

https://www.dorsa.net/fa/gallery_detail/584