صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۴ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۵۹۹۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۰۸ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
عباس عبدی نوشت: مطالعه‌ای که درباره کاربران (یوزر) فارسی اینستاگرام انجام شده، نشان می‌دهد که حدود ۹۶ میلیون آدرس کاربر وجود دارد که بخش قابل توجهی از آن‌ها کاربران کسب‌وکار هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: مطالعه‌ای که درباره کاربران (یوزر) فارسی اینستاگرام انجام شده، نشان می‌دهد که حدود ۹۶ میلیون آدرس کاربر وجود دارد که بخش قابل توجهی از آن‌ها کاربران کسب‌وکار هستند.

از میان حدود ۲۲ میلیون از این آدرس‌ها که بررسی شده‌اند ۶۳۷۹۱۲ مورد آن‌ها مربوط به فعالیت‌های اقتصادی و شغلی است. اگر فرض کنیم همین نسبت برای کل کاربران اینستاگرام صادق باشد پس حداقل حدود ۲.۸ میلیون کاربر اینستاگرامی به نحوی مرتبط با فعالیت اقتصادی هستند.

اگر حداکثر هر ۳ کاربر را معادل یک شغل تمام‌وقت بگیریم باید گفت که بیش از ۹۰۰ هزار نفر از این طریق شاغل هستند. هر چند ممکن است در هر کاربری اینستاگرامی بیش از یک نفر شاغل نیز وجود داشته باشد.

اگر مشاغل وابسته و مرتبط با این کاربر‌های اینستاگرامی را نیز در نظر بگیریم، ابعاد اشتغال در این پلتفرم بسیار بزرگ‌تر از آنچه می‌شود که ابتدا به نظر می‌رسد.

هزار مورد از کاربری‌های اینستاگرامی را به سرعت مرور کردم. نکته جالب ماجرا این بود که این‌ها عموما جزو مشاغل مستقل هستند. یعنی اگر امروز نتوانند کار کنند و درآمدی نداشته باشند، نه بیمه دارند و نه از جایی دستمزد می‌گیرند و معیشت آنان وابستگی مستقیم به همین درآمدشان دارد. نوع کار آنان نشان‌دهنده این واقعیت بود. در حقیقت اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی تا حدی وضعیت فقر و بیکاری را تعدیل کرده‌اند.

نکته دیگر توزیع منطقه‌ای آنان است که تقریبا در همه استان‌های کشور و حتی مناطق محروم استفاده از این امکان برای ایجاد اشتغال یا فروش محصولات دیده می‌شود. بخش قابل توجهی از این کاربری‌ها در زمینه محصولات صنایع‌دستی است که ضعیف‌ترین اقشار جامعه از این طریق امرار معاش می‌کنند. قطع یا فیلترینگ اینستاگرام به آنان زیان اصلی را وارد می‌کند. فراموش نشود که این آغاز راه است.

در آینده و با مرور زمان، شیوه‌های بسیار بهتر و پیشرفته‌تری برای بهره‌مندی از این برنامه جهت توسعه کسب وکار ایجاد خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های فضای مجازی در زمینه اقتصاد و کسب وکار، سودی است که به مصرف‌کنندگان می‌رساند. این سود از طریق حرکت به سوی بازار کامل با حضور تعداد زیاد عرضه‌کننده و تعداد زیاد تقاضاکننده است که انحصار بازار را می‌شکند و تقارن اطلاعاتی ایجاد می‌کند و همه خریداران از همه فروشندگان و شرایط فروش کالا یا خدمات آگاه می‌شوند و این موجب کاهش هزینه برای مصرف‌کننده خواهد شد. مگر تاکسی‌های اینترنتی چه اثری داشتند؟ جز کاهش قیمت، بهبود خدمات و... این نهایت کج‌سلیقگی است که معیشت میلیون‌ها نفر از این طریق را نادیده بگیریم و به خاطر فلان برنامه یا فیلم یا گفتگو آن را فیلتر کرد و این تعداد شهروند را به فقر و نیستی اقتصادی کشاند.

فراموش نکنیم با فیلترینگ این شبکه‌ها فقط کاربران عادی حذف می‌شوند و افراد و برنامه‌هایی مورد نظر فیلترکنندگان با فیلترشکن به حضور خود ادامه خواهند داد. بر این سیاست جز بی‌تعهدی نام دیگری نمی‌توان نهاد. متاسفانه آقایانی که طرفدار فیلتر هستند، خودشان کمبود‌ها و کاستی‌هایی دارند و به دلایل گوناگون ضعیف شده‌اند و از عهده انجام وظایف خود برنمی‌آیند، در نتیجه می‌خواهند از طریق فیلترینگ این کمبود‌های خود را پوشش دهند.