صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۵۹۹۳۲۷
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۴ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
سعید رجبی فروتن، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، با حضور در برنامه «هفت»، با ارائه توضیح درباره شیوه صدور پروانه نمایش فیلم‌ها، گفت: «فیلم «کاناپه» ساخته کیانوش عیاری، ملاحظه شرعی دارد، ما انگ توقیف را برای آن به کار نمی‌بریم.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سعید رجبی فروتن، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، با حضور در برنامه «هفت»، با ارائه توضیح درباره شیوه صدور پروانه نمایش فیلم‌ها، گفت: «فیلم «کاناپه» ساخته کیانوش عیاری، ملاحظه شرعی دارد، ما انگ توقیف را برای آن به کار نمی‌بریم.»

 برنامه «هفت» با اجرای محمدحسین لطیفی، شب گذشته (شنبه ۱۱ بهمن)، میزبان سعید رجبی فروتن، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی بود.

فروتن درباره فیلم‌های راه نیافته به این دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: «امسال به موجب شرایطی که اعلام شده بود، جشنواره فجر هیات انتخاب نداشت، البته دبیر فجر می‌توانست به تبعیت از جشنواره‌های معتبر جهانی خودش به همراه مشاورانش، گزینشی را صورت دهد و ان کارها برای دریافت پروانه نمایش و هیات داوری ارسال شود اما به نظر آمد که دبیر تلاش کرد فرصتی یکسان برای همه فیلم‌هایی که حائز شرایط اعلام شده در مقررات جشنواره بودند، ایجاد کند و اجازه داد هر کدام از کارها موفق به دریافت پروانه نمایش شد، به رویت هیات داوران برسد.»

او ادامه داد: «شورای پروانه نمایش، تعدادی از آثار را چون قصد نمایش عمومی داشتند، قبلاً بازبینی کرده بود بنابراین فکر می‌کنم حدود ۴۰ فیلم بود که شورای پروانه نمایش آن‌ها را به صورت فشرده تماشا کردند که غیر از یک فیلم، همه فیلم‌ها موفق به دریافت پروانه نمایش شدند. تعدادی از آثار هستند که بعد از جشنواره فجر و برای اکران عمومی‌شان نیز نیاز به بازبینی مجدد ندارند و راحت می‌توانند به اکران عمومی بروند.»

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی توضیح داد: «داوران نیز اعلام کرده بودند، کارهایی که در یک یا چند رشته نامزد دریافت سیمرغ باشند، نهایتاً در جدول نمایش قرار می‌گیرند و دبیر جشنواره نیز معتقد بود می‌توان ۲۰ عنوان فیلم را در جدول نمایش قرار داد که به زعم هیات داوران، فقط ۱۶ عنوان شانس دریافت جایزه را دارند و به همین دلیل این تعداد فیلم اعلام شدند.»

او تاکید کرد: «در مقررات و به صورت مکتوب، همه می‌دانند دریافت پروانه ساخت، الزاماً به معنای دریافت پروانه نمایش نیست. فیلم‌ها عموماً در سه مرحله ساخته می‌شوند؛ در زمان نگارش فیلمنامه، در حین فیلمبرداری و در حین تدوین و عملیات پست پروداکشن. برخی فیلمسازان هستند که با سیناپس سر صحنه می‌روند و همواره از ما می‌خواهند فیلمنامه را از آنها نخواهیم. برخی فیلمسازان نیز هستند که وقتی پروانه ساخت دریافت می‌کنند و تا جایی با ضوابط آشنایی دارند، شاید به این نیت که بخواهند راهی را باز کنند، عامدانه دست به خرق عادت می‌زنند. مثال واضح این مورد فیلم سینمایی «کاناپه» است که آقای عیاری برای اولین بار به خودش اجازه می‌دهد کاراکترهای زن با کلاه‌کیس مقابل دوربین ظاهر شوند اما به دلایل دیگری که همکاران در شورا باید ملاحظات شرعی را نیز لحاظ کنند، این فیلم شانس و امتیاز دریافت پروانه نمایش را دریافت نمی‌کند و جزو آن دسته فیلم‌هایی می‌شود که ملاحظه شرعی دارد و ما انگ توقیف برای آن به کار نمی‌بریم.»