صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۷ دی ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۵۸۴۹۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۱ - ۲۶ آبان ۱۳۹۹
روزنامه اینترنتی فراز نوشت: بازار قطعات و لوازم‌یدکی خودروهای وارداتی به‌غیراز خودروهای چینی که شرکای داخلی دارند بیش از دو سال است که دستخوش تلاطم‌های فراوان چه در میزان فراوانی و چه در میزان قیمت‌ها شده‌اند. اما این موضوع از ابتدای سال گذشته با هرچه سخت‌تر شدن ورود قطعات از مبادی رسمی و گسترش قاچاق در این حوزه و یا ورود حداقلی و مواجه‌شدن با تعرفه‌های گمرکی بالا سبب شده تا در نبود نمایندگی‌های پس از فروش خودروهایی که به این قطعات نیاز دارند مصائب فراوانی متوجه دارندگانشان شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه اینترنتی فراز نوشت: بازار قطعات و لوازم‌یدکی خودروهای وارداتی به‌غیراز خودروهای چینی که شرکای داخلی دارند بیش از دو سال است که دستخوش تلاطم‌های فراوان چه در میزان فراوانی و چه در میزان قیمت‌ها شده‌اند. اما این موضوع از ابتدای سال گذشته با هرچه سخت‌تر شدن ورود قطعات از مبادی رسمی و گسترش قاچاق در این حوزه و یا ورود حداقلی و مواجه‌شدن با تعرفه‌های گمرکی بالا سبب شده تا در نبود نمایندگی‌های پس از فروش خودروهایی که به این قطعات نیاز دارند مصائب فراوانی متوجه دارندگانشان شود. از همین رو است که بیش از 60 درصد نیازهای قطعه‌ای با تعمیرات مرتفع می‌شود و آن‌ها هم که مقدور نیست یا باید به آن‌سوی مرز فرستاده شوند البته اگر کرونا مجال دهد یا حتی زمین‌گیر شوند.

به گزارش فراز، همه‌گیری بیماری کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن یا کمبود ارز کافی و نوسانات قیمت ارز بی‌شک ازجمله مهم‌ترین معضلات در کمبود شدید قطعات و لوازم‌یدکی خودروهای خارجی کشور است اما بیش از این‌ها فعالان این بازار سیاست سختی‌ها و گره‌های وارداتی را که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اعمال می‌شود را عامل اصلی شرایط پیش‌آمده می‌دانند، موضوعی که نه از جانب مسئولین وزارت صمت و گمرک برای آن پاسخ روشنی می‌توان یافت و نه در گفتگو با کارشناسان، این متخصصین منطقان را درک و دریافت می‌کنند.

در تأیید این موضوع چندی پیش سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران کمبود قطعات را برای خودروهای خارجی حاضر در ایران بسیار جدی دانست و گفت: این کمبود جدی در بازار قطعات خودروهای خارجی تنها از عدم واردات است و مشخص نیست برای این خودروها چه برنامه‌ای وجود دارد.

این‌ها در حالی است که به نظر در برخی خودروهای خارجی موضوع کمبود قطعات بسیار چشم‌گیرتر است. در همین ارتباط یک فعال بازار قطعات و تعمیر خودروهای خارجی می‌گوید: در حال حاضر خودروهای آلمانی و کره‌ای در میان خودروهای خارجی در ایران بیشترین مشکل را برای تأمین قطعات یدکی دارند. او می‌افزاید: کمبود قطعه و نوسان قیمت در بازار لوازم‌یدکی و خدمات پس از فروش، تأمین قطعه برای خودروهای خارجی را دشوار کرده است.

این فعال حوزه تعمیرات خودروهای خارجی بابیان اینکه واردات قطعه در حال حاضر امکان‌پذیر نیست یا به‌سختی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: قطعاتی که اکنون در بازار موجود است، توسط واردکنندگان به‌صورت عمده واردشده است و درواقع موجودی انبارها است یا به‌صورت قاچاق وارد می‌شود. مراکز خدمات پس از فروش خودروهای خارجی نیز با مشکلات تأمین قطعه درگیر هستند و قطعات آن‌ها نیز از طریق قاچاق و باقیمت‌های نجومی تأمین می‌شود.

وضعیت هرچه پیش می‌رویم بدتر می‌شود

در رابطه با چندوچون وضعیت قطعات یدکی خودروهای خارجی در بازار سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو به فراز می‌گوید: مدت‌ها است که در رابطه با کمبود قطعات خودروهای خارجی در بازار می‌گوییم اما هیچ اتفاق مثبتی روی نداده و هرچه پیش می‌رویم این کمبودها جدی وجدی‌تر می‌شود.

سید مهدی کاظمی می‌افزاید: درمجموع بازار قطعات و لوازم‌یدکی خودروهای خارجی شرایط بسیار بدی دارد اما در این میان خودروهایی که در شمار پایین‌تری در ایران هستند و یا خودروهایی اروپایی و پس از آن خودروهای ژاپنی و کره‌ای، این موضوع بسیار جدی‌تر است.

او با اشاره به این‌که مرتباً به مسئولان می‌گوییم برای این موضوع چاره‌اندیشی کنند، خاطرنشان می‌کند: واردکنندگان حتی ارز نیمایی هم نمی‌خواهند و رضایت دارند با ارز آزاد واردات را انجام دهند اما دو موضوع عدم ثبات نرخ ارز و دیگری مشکلات و محدودیت‌هایی که عمدتاً در گمرک با آن مواجه می‌شوند سبب شده تا وارداتی صورت نگیرد زیرا واردکننده به‌هیچ‌وجه احساس امنیت نمی‌کند.

کاظمی در پایان تأکید کرد: اگر وزارت صمت، گمرک و سازمان استاندارد به کمک صنف ما نیایند و با همفکری هم راهی برای وضعیت فعلی نیابیم هرچه پیش می‌رویم موجودی‌های اندک انبارها هم ته می‌کشند و وضعیت ازآنچه امروز هست بدتر خواهد شد.