صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۵۷۴۴۸۴
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۲ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
روزنامه اینترنتی فراز نوشت: وقتی دوربین‌ها در صحن علنی مجلس روشن شدند، دو ساعت و نیم از جلسه غیرعلنی گذشته بود. رییس مجلس درباره کلیات جلسه توضیح می‌داد و وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی رفته بودند. محمدباقر قالیباف درباره جلسه‌ای که به بررسی بازار سرمایه، ارز و بورس اختصاص داشت توضیحات کوتاهی داد و تاکید کرد که با تصمیمات جدید «به زودی شاهد تحول در حوزه بورس خواهیم بود.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه اینترنتی فراز نوشت: وقتی دوربین‌ها در صحن علنی مجلس روشن شدند، دو ساعت و نیم از جلسه غیرعلنی گذشته بود. رییس مجلس درباره کلیات جلسه توضیح می‌داد و وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی رفته بودند. محمدباقر قالیباف درباره جلسه‌ای که به بررسی بازار سرمایه، ارز و بورس اختصاص داشت توضیحات کوتاهی داد و تاکید کرد که با تصمیمات جدید «به زودی شاهد تحول در حوزه بورس خواهیم بود.» پیش از این سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس به «فراز»‌ گفت که مطالبه مجلس از دولت پیروی بازار بورس از روندی «منطقی» است. شاخص بورس در یک ماه گذشته از ۲ میلیون به یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد کاهش پیدا کرده است. در اولین روز هفته نیز شاخص بورس روند افزایشی داشت و دیروز بار دیگر ریزش پیدا کرد. شاخص کل بورس در ساعات ابتدایی معاملات با روندی صعودی به یک میلیون و ۵۹۳ هزار واحد رسید اما در ساعات میانی و پایانی معاملات روندی نزولی به خود گرفت و در نهایت در رقم یک میلیون و ۵۷۸ هزار واحد ایستاد. اتفاقی که حاکی از دامنه‌دار بودن نوسان‌ها و تلاطم‌های حاکم بر بورس ایران است. توضیحات نمایندگان پس از جلسه غیرعلنی با دولتی‌ها هم نشان می‌دهد که وزیراقتصاد، رییس بانک مرکزی و مدیرعامل بورس بیش از آنکه در مقام سیاست‌گذار در مجلس از تصمیمات خود سخن بگویند، به تحلیل وضعیت و سیاست‌ها پرداختند. البته این پایان جلسات بورسی مجلس یازدهم نیست و به گفته قالیباف قرار است که از امروز کمیسیون‌های اقتصادی با مسوولان مربوطه جلسات پیوسته داشته باشند. جلساتی که مجلسی‌ها امیداور هستند به تحول در حوزه بورس منجر شود. اما در جلسه غیرعلنی مجلس چه گذشت؟

توافق برای تقویت سازوکارهای خزانه

رییس مجلس بعد از جلسه غیرعلنی گفت که لازم است تصمیمات جدیدی در بورس اتخاذ شود که برخی از آن‌ها با حصور رییس سازمان بورس اتخاذ شده است. قالیباف از توجه و نظارت بر بازارگردانی نیز حرف زد که به نظر می‌رسد در جلسه غیرعلنی مورد توجه بوده است: «در بحث بازارگردانی بخشی از شرکت‌هایی که در بورس هستند حقوقی و دولتی هستند که در زمان اوج بازار درآمدهایی پیدا شد و بعد به هر دلیل از بازار بورس کم شد. همه اینها شرکت‌هایی هستند که به نوعی دولتی محسوب می‌شوند و مدیریت دولتی دارند. اینها مکلف هستند وجوه را به بازار بورس برگردانند و بورس را تقویت کنند تا بازارگردانی درست پیش برود و کسی خارج از موضوع لیدری بورس را انجام ندهد.» قالیباف گفت که «حجم مبنا، حداقل سفارش و سقف استفاده از اعتبار در بازار سرمایه از نکاتی است که مجلس شورای اسلامی مصمم است در کار کارشناسی و نظارتی خود در بورس به آن توجه کند.»

او در ادامه از توافق با مسوولان دولتی برای تقویت بورس نیز خبر داد:‌ «چیزی که توافق شد این است که سازوکارهای سهام خزانه و کاهش مزیت‌های سهام خزانه غیرمستقیم را برای تقویت در سازوکارهای رسمی خزانه در بورس در دستور کار قرار گیرد.» به گفته قالیباف «مجلس و دولت با جمع‌بندی امروز در صحن مجلس شورای اسلامی که با حضور وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی و تصمیم روز پنج‌شنبه در شورای عالی بورس این کار را انجام می‌دهند و کمیسیون‌های اقتصادی نظارت و پیگیری لازم را خواهند داشت.»

سیاست‌گذار یا کارشناس؛ مسئله این است

جلسه مجلس ساعت یک ظهر به پایان رسید. پس از این سخنگوی هیات رییسه در جمع‌ خبرنگاران جزییات بیشتری از این غیرعلنی مطرح کرد. محمدحسین فرهنگی گفت در این جلسه ما شاهد تحلیل سیاست‌هایی از سوی مسوولان اجرایی بودیم در حالی که باید اتخاذ سیاست‌های صحیح در حوزه اجرایی رخ دهد. به گفته فرهنگی در این جلسه مایندگان انتقادهایی را نسبت به سیاست‌هایی که از گذشته تعیین شده بود مطرح کردند و در عین حال راهکارهای اجرایی نیز مطرح شد. نمایندگان تاکید داشتند تا برای مدیریت بازار ارز تقاضا در داخل مدیریت شود: «به عنوان مثال برای تامین نهاده‌های دامی و کشاورزی و اقلام و نیازهای اساسی مردم می‌توان از منابع ارزی که در خارج از کشور بلوکه شده و امکان بازگشت نقدی آن وجود ندارد استفاده کرد.» تلاش‌ها برای مدیریت قیمت ارز در حالی ادامه دارد که قیمت رسمی دلار از ۲۳ هزار تومان فراتر رفته است. در بازار هم هر دلار آمریکا ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شود. در این شرایط رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفته که تصمیمات تخصصی مربوط به حوزه بازار سرمایه در نشست مشترک امروز رئیس مجلس و روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس با وزرای اقتصادی و رئیس کل بانک مرکزی اتخاذ می‌شود. به گفته محمدرضا پورابراهیمی از محورهای اصلی این جلسه «بررسی برنامه عملیاتی مجلس برای حمایت و افزایش ظرفیت بازار سرمایه» و «تصمیم‌گیری در خصوص حمایت از اشخاص حقوقی در حوزه بازار سرمایه و تعیین تکالیف میان و بلند مدت و نظارت بر حسن اجرای قوانین موجود» است.

این هفته قرار است وزرای نفت و خارجه نیز راهی بهارستان شوند. بیژن زنگنه و محمدجواد ظریف که همواره در معرض تندترین انتقادهای اصولگرایان بودند. ظریف آخرین بار در مجلس «دروغگو» خطاب شد و حضورش در مجلس با جنجال‌های بسیاری همراه شد. از سوی دیگر در ماه جاری ۱۱۴ نماینده در نامه‌ای به سران سه قوه نوشتند که مخالف ادامه فعالیت زنگنه در وزارت نفت هستند. بازارها در ایران، از خودرو گرفته تا ارز و بورس روزهای متلاطمی را طی می‌کنند و به گفته کارشناسان مواجهه با این چالش‌ها به اجماع در سطوح مختلف حاکمیت نیاز دارد.