پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : کارگردان فیلم کوتاه «گاو آمریکایی» می گوید: سینمای جنوب غرب ایران پر از قصه و ظرفیتهای کار نشده و بکر است که می تواند فیلمها را به فیلمهای مهم و تاثیرگذار تبدیل کند.
آسمان طوسی کارگردان فیلم کوتاه «گاو آمریکایی» که هم اکنون در بسته «بازگشت کوتاه» سینماهای هنروتجربه در حال اکران است، درباره ایده شکل گیری این فیلم کوتاه توضیح داد: همه اهوازیها و در واقع جنوبیها آنهایی که رودخانه از شهرشان رد میشود با این تصویر که گاومیشها از آب رد میشوند و یا در آن نشستهاند و بچهها میان آنها بازی میکنند، آشنا هستند. به هرحال گاومیش موجود اسرارآمیزی است و بسیاری از فیلمسازان این موجودات را دستمایه موضوع فیلم خود قرار دادهاند.
وی با اشاره به اینکه ایده «گاو آمریکایی» یک شبه شکل نگرفت، ادامه داد: گاومیش جدای اینکه موجود خطرناکی است اما تا زمانی که احساس خطر نکند ارتباط خوبی با انسانها دارد. این موجود تصویر سینمایی خوبی هم دارد و بسیار حقیقی است. من هم این علاقه را داشتم که درباره گاومیشها فیلم بسازم اما نمیدانستم چگونه میتوانم از آنها در کار خود استفاده کنم. ایده «گاو آمریکایی» یک شبه شکل نگرفت.
کارگردان «گاو آمریکایی» با اشاره به اینکه مجموعه ۵ قسمتی معرف فرهنگ عامه به سفارش شبکه مستند ساخته است، بیان کرد: برای ساخت این مستند به خوزستان سفر میکردم. به یاد دارم رفتم روزی سری به روستای گاومیش آباد زدم و یک جملهای درباره گاو آمریکایی از بومیان آن منطقه شنیدم که باعث شد به ایده «گاو آمریکایی» برسم.
طوسی درباره پروسه تولید این فیلم کوتاه عنوان کرد: روستای گاومیش آباد در اهواز واقع شده است و خانههای آنجا از معماری شهری برخوردار هستند و بافت روستایی ندارد اما من نیازمند یک بافت روستایی بودم. در گرما و تنهایی اهواز را زیر پا گذاشتم تا بتوانم موقعیتی را به لحاظ بصری پیدا کنم که برای فیلم مناسب باشد. در اهواز این موقعیت را پیدا نکردم و در نهایت با کمک دوستانم و انجمن سینمای جوانان آبادان به سمت آبادان حرکت کردم تا بتوانم کار خود را در آن منطقه بسازم. اگر همکاری بچههای آبادان نبود واقعا ساخت این کار میسر نمیشد.
وی با اشاره به اینکه در این فیلم کوتاه از بازیگر بومی استفاده شده است، گفت: یک کار بومی باید از بازیگران بومی نیز بهره ببرد. البته باید بگویم در این فیلم کوتاه از بازیگر استفاده نکردم بلکه از یک نابازیگر بهره بردم. دلیل بومی بودن این نابازیگر هم کاملا مشخص است چراکه فیلم کاملا بومی است. همچنین به دنبال بازیگری بودم که عرب زبان باشد چراکه حس و حال کلام را بهتر میتوانست در این فیلم به مخاطب منتقل کند.
کارگردان «گاو آمریکایی» درباره امکانات فیلمسازی در شهرستانها اظهار کرد: امکانات فیلمسازی در شهرستانها تا سال ۹۶ که من در شهری غیر از تهران فیلم میساختم بسیار کم بود. من مجبور بودم که تجهیزات حرفهای را از تهران کرایه کنم که بسیار کار هزینهبری بود. به نظر من به جز امکانات فنی همه امکانات دیگر برای فیلمسازی در شهرستانها وجود دارد.
طوسی ادامه داد: باز هم علاقهمندم که در شهرستانها فیلم بسازم چراکه بسیار لذتبخش است. فیلمساز با عدهای کار میکند که اولین و آخرین کارشان را با او تجربه میکنند. به همین دلیل همه انرژی خود را پای کار میگذارند و از داشتههای خود سر صحنه استفاده میکنند بدون اینکه توقع داشته باشند که اسم آنها در تیتراژ بیاید. مخالف این قضیه هم وجود دارد به گونهای که یک بار در بازار خرمشهر و یک بار در روستا با مشکل مواجه شدیم که حتی با قمه هم به سمت ما حمله شد اما درصد این افراد پایین است.
وی با اشاره به اینکه پتانسیل انسانی در شهرستان بسیار بالا است، تاکید کرد: قطعا در شهرستانها امکانات حرفه ای فیلمبرداری و صدابرداری و.. حرفهای نیست و افراد فنی حرفهای مانند فیلمبردار، صدابردار و... نیز بسیار کم است اما نیروی انسانی همدل و همراه در آن مناطق فراوان است. کار در شهرستانها بسیار همدلانه است و تمام افراد بدون هیچ چشم داشتی از جان مایه میگذارند.
کارگردان «گاو آمریکایی» درباره سینمای جنوب خاطرنشان کرد: سینمای جنوب غرب پر از قصه و ظرفیتهای کار نشده و بکر است. هرکس که برای فیلمسازی به جنوب آمده است اولین موضوعی که به ذهنش رسیده، جنگ بوده است اما سینمای جنوب پتانسیل بالایی در پرداختن به مسایل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و....به صورت مستقیم و غیرمستقیم را دارد. در واقع قصههای جنوب میتواند فیلمها را به فیلمهای مهم و تاثیرگذار تبدیل کند تا بتوانند در جهان نیز مطرح شوند.
ایسنا