صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۶ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۵۷۰۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۳ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
سایپا قیمت محصولات این گروه خودروسازی در سال ۹۵ در کشور لبنان را ۸۴۰۰ دلار برای پراید، 8700 دلار برای تیبا و ۱۹هزار و ۲۰۰ دلار برای چانگان جهت مشتریان لبنانی اعلام کرده است. اعدادی منطقی که با احتساب نرخ 3300 تومانی دلار در سال 95 بهای محصولات صادرشده را هم سطح محصولات عرضه شده در ایران و حتی بالاتر نشان می‌دهد. ارقامی که نه تنها بد نیستند که اگر روی آنها تمرکز کنیم می‌توانیم با اندکی گشایش در فضای سیاست خارجی، صنعت خودرو درآمدزاتری را داشته باشیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
کسانی که با نحوه فعالیت بازیگران مختلف در صنعت خودرو جهان آشنایی ندارند، داستان کشدار فروش محصولات سایپا با قیمتی پایین‌تر از سطح معمول را به دست‌آویزی برای تخفیف این شرکت بدل کرده و هر بار در شکلی تازه آن را در شبکه‌های اجتماعی بازتاب می‌دهند.

به گزارش سایپانیوز به نقل از روزنامه هفت صبح، کسانی که با نحوه فعالیت بازیگران مختلف در صنعت خودرو جهان آشنایی ندارند، داستان کشدار فروش محصولات سایپا با قیمتی پایین‌تر از سطح معمول را به دست‌آویزی برای تخفیف این شرکت بدل کرده و هر بار در شکلی تازه آن را در شبکه‌های اجتماعی بازتاب می‌دهند. مرور اتفاقات یک دهه صنعت خودرو اما نشان می‌دهد تخفیف دادن نه تنها در ذات صنعت خودرو و چرخه بازاریابی این بخش حیاتی قرار دارد که حتی از سوی ابربرندهای این حوزه یعنی استون مارتین یا جگوار و لامبورگینی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. همین هفته قبل در صفحه خودرو، خبری منتشر کردیم که استون مارتین برای تکمیل فهرست فروش خود به خریداران سوپرسدان راپید تخفیفی 30 هزار دلاری می‌دهد. عددی که به تنهایی به اندازه قیمت کامل یک خودرو برجسته نظیر تویوتا کمری است. حالا با این مقدمه دوباره برای سایپا داستانی ساخته شده که خود شرکت آن را نمی‌پذیرد. گزارشی منتشر شده از سوی یک شبکه لبنانی که حدودا چند سال پیش سایپا با هدف جذب مشتریان و کسب سهم بازار مناسب از این کشور، سعی کرده خودروهای خود را در انواع تیبا، پراید و برلیانس ارزان‌تر از سطح معمول به فروش رساند. موردی که از سوی این شرکت به کل رد شده است. ببینیم داستان از چه قرار بوده است:

1 - وایرال شدن ویدئویی عجیب از یک گزارش خبری متعلق به شبکه الجدید لبنان آغازگر این جنجال جدید بوده است. ویدئویی که در آن گفته می‌شود سایپا تخفیف‌های بزرگی برای فروش محصولات خود در در کشور لبنان لحاظ کرده است. یک بررسی کوتاه از سابقه این ویدئو اما نشان می‌دهد گزارش مذکور مربوط به سال ۹۵ است اما عامدا یا سهوا با ترجمه و تحلیلی اشتباه در شبکه‌های اجتماعی کشور باز نشر شده است. در اینکه سایپا طی یک دهه گذشته در سوریه، لبنان و عراق حرکاتی را برای کسب سهم بازار انجام داده کسی شکی ندارد. آن طور هم که سایپانیوز رسانه رسمی این خودروساز گفته، این گروه خودروسازی در جهت توسعه بازارهای صادراتی و افزایش صادرات غیرنفتی کشور، فروش محصولات خود در کشورهای دیگر را با همکاری شریک تجاری خود در لبنان در دستور کار قرار داده است.

2- دلیل اینکه چرا اطلاعات این ویدئو به اشتباه ترجمه شده مشخص نیست اما منتشرکننده ویدئو آشکارا با تغییر عبارات، سایپا را به یک حراجی بزرگ تبدیل کرده که به شکل عام المنفعه به اهالی لبنان خودرو فروخته است. جالب اینکه در هیچ جای جهان هیچ شرکتی توان عرضه خودرو 1500 دلاری ندارد و ارزان‌ترین محصولات حتی در هند و چین قیمتی 4 تا 5 هزار دلاری دارند. در واقع اگر سایپا چنین توانی می‌داشت که با 1500 دلار که هزینه مونتاژ موتور و شاسی است، یک خودرو کامل را با سود تولید کند و بفروشد، نه تنها باید بازار لبنان که بسیاری از بازارهای مهم جهان را فتح می‌کرد. کاش قبل از انتشار هر چیزی، کمی در گوگل جستجو کنیم!

3- گزارش شبکه الجدید لبنان مربوط به چهار سال پیش است. گزارشی از یک نمایندگی سایپا که گویا در شهر بیروت مستقر است و مالک آن شرایط متنوعی را برای عرضه محصولات سواری و تجاری با شرایط منعطف فروش نقدی و اعتباری که در خارج از مرزهای کشور موضوعی باب است، پیشنهاد می‌کند. در ترجمه گزارش اما به جای اشاره به درآمد میانگین خریداران لبنانی که حدود 1500 دلار در ماه اعلام می‌شود، به اشتباه بهای خودروها 1500 دلار عنوان می‌شود. چیزی که نه تخفیف که مفت‌فروشی است و از واقعیات اقتصادی و فنی کاملا به دور است.

4- سایپا قیمت محصولات این گروه خودروسازی در سال ۹۵ در کشور لبنان را ۸۴۰۰ دلار برای پراید، 8700 دلار برای تیبا و ۱۹هزار و ۲۰۰ دلار برای چانگان جهت مشتریان لبنانی اعلام کرده است. اعدادی منطقی که با احتساب نرخ 3300 تومانی دلار در سال 95 بهای محصولات صادرشده را هم سطح محصولات عرضه شده در ایران و حتی بالاتر نشان می‌دهد. ارقامی که نه تنها بد نیستند که اگر روی آنها تمرکز کنیم می‌توانیم با اندکی گشایش در فضای سیاست خارجی، صنعت خودرو درآمدزاتری را داشته باشیم.

5- تصور کنید سال گذشته میزان صادرات خودرو در دنیا 758 میلیارد دلار بوده و سهم ما هم چیزی کمتر از 2 میلیون دلار. همین نگاه سنتی، بدوی و پیش و پافتاده به خودروسازی در رسانه‌های داخلی است که موجب شده تا ترکیه بغل گوش ما سالانه بیش از 30 میلیارد دلار قطعه و خودرو به جهان صادر کند و ما با وجود برتری تکنولوژیک در این صنعت بر 90 درصد همسایگان خود، از صادرات انبوه خودرو به جمعیتی 500 میلیونی در 4 اطراف مرز خود عاجر باشیم. دوستان، عزیزان، بزرگواران؛ دعا کنید سایپا به صادرکننده بزرگی تبدیل شود حتی اگر خودروهایش را به یک چهارم قیمت ایران بفروشد. آن طور هم سرمایه‌اش برای تولید محصولات بهتر تامین می‌شود و هم توجهش به کمک‌های دولتی کمتر. یعنی فکر کردن اینقدر سخت است!؟