صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۳ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۵۶۳۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۰ - ۳۱ تير ۱۳۹۹
معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی توضیح می دهد که همزمان با شیوع کرونا، با افزایش خدمات بانکداری الکترونیک در این بانک و افزایش قابل توجه تراکنش های غیرحضوری نسبت به تراکنش های حضوری، کمک قابل توجهی به جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در کشور شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اواخر خرداد ۹۹ معاون امور بانکی وزارت اقتصادی عملکرد سامانه‌های بانکداری دیجیتال بانک ملی ایران را مثبت ارزیابی کرد. عباس معمار نژاد گفت: بانک ملی ایران یکی از دو بانکی است که نقشه راه بانکداری آینده و تحول دیجیتال خود را تهیه و به وزارت اقتصاد ارسال کرده است. به گفته او، حدود نیمی از تراکنش‌های فروش اخیر ETF توسط بانک ملی ایران انجام شده که همه در بستر سامانه‌های الکترونیکی این بانک بوده است.

بانکداری الکترونیک در ماه‌های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. در ایران نیز، تکاپوی بانک‌ها برای رقابت در این حوزه و ارائه خدمات در دسترس و سهل الوصول به مشتریان شتاب بسیار بیشتری گرفته است.

در این بین، بانک ملی ایران که از سال‌های گذشته سرمایه گذاری قابل توجهی روی بانکداری الکترونیکی انجام داده بود، از بانک‌های پیشرو به شمار می‌رود. گزارش‌های رسمی از سوی نهاد‌های و مسئولان مختلف نیز این موضوع را تایید می‌کند.

به جز اظهارنظر اخیر معاون وزیر اقتصاد، شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) نیز در گزارش اردیبهشت ماه جایگاه بانک ملی در این حوزه را «مطلوب» ارزیابی کرده. بر این اساس بانک ملی، در شاخص «سهم تعدادی از تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی»، «سهم تعدادی از تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی» و «سهم تعدادی از تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی»، «سهم مبلغی از تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی» و «سهم مبلغی از تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی» در زمره بانک‌های دارای رتبه برتر است.

در گزارش فروردین ماه شاپرک نیز که به دلیل قرنطینه با محدودیت‌های بالا در کشور، اهمیت ویژه‌ای دارد، باک ملی در زمره سه بانک دارای بالاترین سهم تعدادی از تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی قرار داشت.

۸۵ درصد تراکنش‌ها در بانک ملی، غیر حضوری است

با این وجود، می توان گفت در حال حاضر اغلب بانک‌ها خدمات بانکداری الکترونیک و دیجیتال خود را از طریق خودپرداز، کارت به کارت، دریافت رمز پویا، پرداخت اقساط، صورت حساب آنلاین و... ارائه می‌دهند. در این بین بانک ملی ایران چه امتیازی نسبت به سایر بانک‌ها دارد که بتواند خود را بالاتر از آن‌ها نشان دهد و تفاوت و امتیاز اصلی بانکداری الکترونیک این بانک نسبت به سایر بانک‌ها در چیست؟

مسعود خاتونی، معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی در پاسخ به این سوال به خبرنگار ما می گوید: «به گمان من امتیاز اصلی بانک ملی ایران تعداد فراوان مشتریان گرامی و گستردگی خدمات و حجم تراکنش‌های غیرحضوری آن است، به گونه‌ای که طبق آمار‌های موجود بیش از ۸۵ درصد تراکنش‌ها در بانک ملی ایران به صورت غیر حضوری انجام می‌شوند. درگاه‌ها و نقطه تماس در سطح کشور به واسطه ابزار‌های سخت افزاری و وجود اپلیکیشن‌های مناسب و پایدار از عواملی هستند که کار مشتریان ما را تسهیل می‌کنند.»

هر اپلیکیشن بانک ملی، قابلیت‌های منحصر بفرد خود را دارد

موضوع دیگر در خصوص خدمات الکترونیک بانک ملی این است که ممکن است گفته شود تعدد اپلیکیشن‌های بانک ملی ایران در مواردی مشتریان را سردرگم می‌کند. در حال حاضر این بانک اپلیکیشن‌های متعددی مانند بام، همراه بام، شصت، رمزبان و... به مشتریان خود ارائه می‌کند که همگی بخشی از خدمات بانکداری الکترونیک را ارائه می‌کنند. چرا بانک ملی ایران همه خدمات خود را منحصراً در یک اپلیکیشن جمع آوری نکرده است؟ امتیاز روش کنونی در چیست؟

مسعود خاتونی به این پرسش هم این گونه پاسخ می دهد: «خوشبختانه اغلب اپلیکیشن‌های ما در بانک ملی ایران مورد وثوق مشتریان گرامی قرار گرفته است. هر یک از این اپلیکیشن‌ها دارای قابلیت‌های ویژه و منحصر بفردی است و ماژول‌های خاص خود را دارد. هدف ما افزایش تنوع محصولات است تا هر شخص بنا به نیاز و سلیقه خاص خود از اپلیکیشن مورد نظرش استفاده نماید. شاید وجود تمام قابلیت‌ها در یک اپلیکیشن جامع منطقی به نظر برسد، اما استراتژی مناسبی نیست چرا که سلایق مشتریان متفاوت است و وجود تنوع محصولات امکان برطرف کردن نیاز‌های مختلف آن‌ها را افزایش می‌دهد.»

در دوران کرونا، کمترین میزان اختلال یا قطعی را داشتیم / نسبت تراکنش‌های غیرحضوری به ۹۲ درصد افزایش یافت /  این حجم تراکنش غیرحضوری به جلوگیری از گسترش بیشتر کرونا کمک کرده

اما از زمان شیوع کرونا در کشور، میزان استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک و بانکداری دیجیتال در بانک ملی چه تغییری کرده؟ چه تعداد تراکنش از طریق خدمات غیرحضوری انجام شده و این تراکنش‌ها به تفکیک در چه حوزه‌هایی بوده؟ از طرفی، مقایسه این آمار با دوران قبل از شیوع کرونا، چگونه است؟

معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی در این باره چنین توضیح می دهد: «اگر چه ورود ویروس کرونا به کشور ما خوشایند نبود و مصائب فراوانی به همراه خود آورد، اما بانک‌ها از بدو ورود این بیماری به کشور عزم خود را جزم نمودند تا با افزایش ظرفیت‌های زیرساختی و آموزش و راهنمایی مناسب، مشتریان گرامی را به استفاده از خدمات بانکداری غیرحضوری تشویق و ترغیب نمایند. با توجه به محدودیت‌هایی که ستاد ملی کرونا وضع نمود و همچنین تبلیغات صورت گرفته و احتیاط اغلب مشتریان، به یک باره شاهد بودیم که تراکنش‌های غیرحضوری بانک‌ها رشد چشم گیری داشت. در این مدت ما در بانک ملی ایران کمترین میزان اختلال یا قطعی را داشتیم. این پاسخگویی مناسب و مطمأن نشانگر کیفیت خوب زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در این بانک است. خوشبختانه در بانک ملی ایران با داشتن بالاترین حجم تراکنش‌های مالی و غیر مالی در شبکه بانکی، پس از شیوع بیماری کرونا شاهد آن بودیم که نسبت تراکنش‌های غیرحضوری به حضوری از ۸۲ درصد به ۱۸ درصد، به نسبت ۹۲ درصد به ۸ درصد افزایش داشت که با توجه به حجم تراکنش‌های بالای این بانک، این نسبت نشان دهنده کمک این بانک به جلوگیری از گسترش بیشتر بیماری کرونا در کشور است، چرا که اگر این بانک ظرفیت لازم را برای انجام تراکنش‌ها به صورت غیرحضوری نداشت، این حجم از ترکنش‌ها باید به صورت حضوری انجام می‌شد که قطعاً تبعات بدی برای سلامت جامعه در بر داشت.»

مهمترین خدمات الکترونیک بانک ملی

همزمان با شیوع کرونا، بانک ملی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی فعالیت زیادی به خرج داد و همزمان با تبلیغ بانکداری الکترونیک و توسعه ابزار‌های خود در این حوزه، تلاش کرد تا مردم را به ماندن در منزل تشویق کند.

دریافت شناسه شبا، خرید شارژ، پرداخت عوارض خروج، صورتحساب اینترنتی، پرداخت قبوض، استعلام وضعیت کد شهاب، پیگیری پرداخت‌های غیر حضوری، درخواست تسهیلات، ثبت و پیگیری مغایرت‌های شتاب، استعلام لحظه‌ای آنی - سانی، حواله الکترونیکی بانکی - سحاب، ثبت مشکلات دریافت کارت، پیگیری چک‌های واگذاری، محاسبه سود سپرده ها، محاسبه اقساط تسهیلات و وصول و واریز دسته‌ای چک‌ها - کلر از جمله امکاناتی هستند که با مراجعه به سایت بانک ملی در اختیار مشتریان این بانک خواهد بود.

ابراز‌های متنوع دیگر بانک ملی در حوزه بانکداری الکترونیک که می‌توان با یک اپلیکیشن به آن‌ها دسترسی پیدا کرد، به شرح زیر است:

بام: بام از ابزار‌های مشهور بانک ملی است که از سال‌ها پیش در اختیار مشتریان این بانک بوده و با آن می‌توان به خدماتی مانند دریافت صورتحساب، خرید شارژ، انتقال پول در قالب کارت به کارت، انتقال وجه بین بانکی در قالب «پایا» و «ساتنا»، «بام» سازمانی، پرداخت اقساط، قابلیت مدیریت حساب‌ها و بودجه ریزی و خدمات دریافت گواهی تمکن مالی، پرداخت قبوض و... دسترسی داشت.

همراه بام: همراه بام در واقع به روز رسانی شده اپلیکیشن بام است که در آن تغییراتی هم در جهت سهولت بیشتر ارتباط با کاربر داده شده. با همراه بام هم می‌توان به خدماتی مانند انتقال وجه حسابی درون بانکی و شتابی، کارت به کارت، پرداخت قبوض خدماتی از طریق بارکدخوان، پرداخت اقساط تسهیلات، خرید شارژ، شارژ خودکار، مانده کارت، صورتحساب تسهیلات، افزودن تسهیلات دیگران، استعلام برگه چک، خرید بسته اینترنت، نیکوکاری و... دسترسی پیدا کرد.

بله: بله یک اپلیکیشن چندمنظوره و جاافتاده میان مردم است که در میان پیام رسان‌ها نیز جایگاه مطلوبی کسب کرده. با این اپلیکیشن می‌توان کارت به کارت، خرید شارژ، پرداخت قبوض، استعلام و پرداخت تسهیلات، پرداخت خلافی خودرو، پرداخت عوارض خروج از کشور، امور خیریه و... را نیز انجام داد.

نشان پرداخت: این اپلیکیشن یک روش نوین و بسیار راحت برای پرداخت پول از طریق QR CODE است که کاملا جایگزین کارت بانکی می‌شود. با این ابزار دیگر نیازی نیست برای پرداخت وجه کالا یا خدمات و حتی پرداخت پول به دوستان خود از کارت بانکی و یا پول نقد استفاده کنید. کافی است کد تصویری را اسکن یا کد عددی نشان پرداخت را وارد کنید و براحتی با استفاده از اطلاعات کارت بانکی یا کیف پول، پرداخت خود را انجام دهید. همچنین با اشترک‌گذاری لینک نشان‌پرداخت خود از طریق پیامک یا اپلیکیشن‌های ارتباطی دیگر نیز می‌توانید از دیگران پول دریافت کنید.

اپلیکیشن ۶۰: این اپلیکیشن نیز امکان ارائه رمز یکبار مصرف اول و دوم، امکان سفارش و آماده سازی کارت هدیه، کارت به کارت، اعلام مانده کارت سکه، پرداخت قبض، خرید شارژ و خرید بلیت اتوبوس های بین شهری و هواپیما و... را به مشتریان می دهد؛ خدماتی که برخی از آنها تا پیش از این عملا بدون حضور در بانک امکانپذیر نبود.