صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۵۶۰۰۱۵
تعداد نظرات: ۲۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۳ - ۱۶ تير ۱۳۹۹
به بهانه تنش اخیر برخی مجلسی ها با وزیر خارجه؛
امید عزیزیان: نمایندگان مجلس احتمالا به خوبی اصول قانون اساسی را مطالعه کرده اند و سازوکارهای قانونی وزیر خارجه در مواجهه با مسائل بین المللی را به خوبی می دانند و باور دارند که هیچ سند بین المللی بدون تصویب آن ها و طی مجاری قانونی نمی تواند توسط وزارت خارجه امضا و اجرا شود. نمایندگان مجلس بر این امر واقف هستند که با هیاهو و توهین و تحقیر معادلات پیچیده ای روابط بین الملل حل نمی شود و با اتهام زنی و استخدام واژه های توهین آمیز نمی توان با رقبای قوی منطقه ای در بازی های سیاسی خاورمیانه پر آشوب مشارکت کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

امید عزیزیان: رفتار توهین آمیز پاره ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اگرچه با توجه به تضعیف این نهاد مهم با اعمال رد صلاحیت های گسترده شورای نگهبان و مشارکت حداقلی مردم در انتخابات که ورود عناصر ضعیف و کم تجربه را به عرصه قانون گذاری تسهیل کرد، دور از انتظار نبود، اما به هیچ عنوان نمی توان به سادگی از آن گذر کرد. هیاهو و جنجال تعدادی از نمایندگان در مقابل وزیر خارجه که با واژه های توهین آمیز همراه بود، وزیر را واداشت تا با لحنی غیر معمول که از ویژگی های شخصیتی محمد جواد ظریف نیست، نکات قابل تاملی را مطرح کند. ظریف از زمان سکانداری دستگاه دیپلماسی تاکنون با انتقادات تندی از جانب گروه های محافظه کار مواجه بوده است که با تصویب برجام تشدید شد. اگرچه بسیاری از صاحبان تریبون های مهم به روند تدوین سیاست خارجه در کشور و نقش نهادهای مهم واقف بودند اما با نیاتی دیگر وزارت خارجه و شخص وزیر را آماج حملات و گاه توهین و تحقیر های بیشماری قرار می دادند. با پیروزی ترامپ و خروج یکجانبه ایالات متحده از توافقنامه برجام و بازگشت تحریم های گسترده، این بار فشارها بر وزارت خارجه بیش از پیش افزایش یافت به طوری که این بار طیف گسترده تری که از وضعیت پیش آمده متضرر شده بودند به جریان های قبلی در حمله و تخریب وزیر خارجه و همکارانش اضافه شدند.

در سال پایانی دولت، مجلس شورای اسلامی وزیر خارجه را فراخواند تا طبق آنچه قابل انتظار بود شاهد تنشی گسترده و مباحثی بی نتیجه باشیم که بیش از آنکه به "پاسخ گویی به عملکرد" شبیه باشد یک مشاجره لفظی بود. ظریف با لحنی غیر معمول در مقابل شعارهای تند نمایندگان چند جمله کلیدی را بیان کرد تا غیر مستقیم تودرتو بودن تدوین سیاست های کلان خارجه را به نمایندگان گوشزد کند. در این یاداشت برای واکاوی مقصود سخنان وزیر خارجه در تنش و تقابل اخیرش با نمایندگان مجلس تلاش می کنم ضمن اشاره به پاره ای از وظایف وزارت خارجه و جایگاه حساس دیپلماسی در نظام بین الملل، نهادهای موثر در تدوین سیاست خارجه را مورد بحث قرار دهم.
بیشتر بخوانید:


وزارت خارجه به مثابه نهادی که اداره ملت را در خارج از مرزها نمایندگی می کند شناخته می شود‌. عملکرد و رفتار دیپلمات های وزارت خارجه نزد افکار عمومی و دولت های جهان به فرهنگ و هویت یک کشور و یک ملت تعمیم داده می­شود. دستگاه دیپلماسی وظیفه حراست و پاسداری از منافع هر کشوری را بر عهده دارد و برای تحقق این امر مستلزم زبانی دیپلماتیک است که به شکلی فنی و به دور از تحمیل هزینه های بی مورد اهداف مدون نظام را در مجامع بین الملل پیگیری کند. دیپلماسی عرصه بده - بستان های معمول سیاسی بوده و بی شک در بازی دیپلماسی هیچ طرفی برای شکست بر سر میز مذاکره نخواهد نشست. دیپلمات ها برای کاهش نزاع های سیاسی در عرصه بین المللی و تامین امنیت ملی و هموار کردن فضای ایده آل برای سایر بخش های اقتصادی و تجاری و ... با کشورهای دیگر ناگزیر هستند از اظهارات شتاب زده و سخنان تحریک آمیز بر حذر دارند و مقاصد و منافع کشور را با زبانی نرم و سیاسی بیان کنند. با این اوصاف در همه کشورها نهادها و گروه های زیادی در تدوین سیاست های خارجه اثرگذار هستند. در واقع دستگاه دیپلماسی به عنوان سخنگوی نهادهای حقوقی و گروه های بی شمار ذینفع در داخل کشور عمل می کند. سیاست خارجه کشورها پس از تدوین برای پیگیری و اجرا به وزارت خارجه اعلام می شود تا با خلاقیت دیپلمات ها مفاد آن دنبال شود. کشورها‌معمولا در سیاست خارجه اصولی اساسی دارند که بدون تغییر در قانون اساسی قابل اغماض نیست اما در پاره ای از سیاست های خارجه با توجه به اوضاع داخلی و نظام بین الملل طی یک دوره خاص عمل می کنند که ممکن است با توجه به تغیر بازیگران سیاسی در داخل و یا تغیر در رویکرد سیاست خارجه نظام بین الملل، این سیاست ها نیز دستخوش دگرگونی شود.

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نهادهای متعددی به صورت قانونی در تدوین سیاست خارجه نقش دارند که بدون تردید علاوه بر این نهادها که در قانون اساسی به صراحت آمده اند، گروه ها و جریان های سیاسی متعددی هم به صورت غیر مستقیم هم بر تدوین سیاست خارجه و هم بر نحوی عملکرد دیپلمات ها اثر گذارند. لذا عملکرد وزارت خارجه در هر سطحی به تنهایی دست آورد دولت نیست چرا که با توجه به سلسله مراتبی نقش ها در سیاست خارجه ایران، تدوین فرمول اصلی بدون تایید سایر نهادهای قدرت امکان پذیر نیست. نهاد رهبری، هیات وزیران، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی، شورای عالی امنیت ملی، قوه قضائیه برخی از نهادهای مهم هستند که به صورت مستقیم و طبق قانون اساسی نقش موثری در تدوین سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایفا می کنند.

با نگاهی به اصول قانون اساسی در می یابیم که نهادهای موثر در تدوین سیاست خارجی علاوه بر توانایی جهت دهی به سیاست های کلان در صورت لزوم می توانند در امور جزئی هم دخالت کنند و دستگاه دیپلماسی را وادار به پاسخ گویی کنند.

مجلس شورای اسلامی که میزبان ظریف بود؛ طبق اصول قانون اساسی تمام معاهده ها و تواقق نامه های بین المللی را تصویب می کند و به عالی ترین مقام وزارت خارجه رای اعتماد می دهد که البته ابزار استیضاح ایشان را نیز برعهده دارد.

لذا فشارهای عدیده محافل محافظه کار بر ظریف و نقد عملکرد وزارت خارجه طی سالهای گذشته و رفتار تعدادی از نمایندگان در حضور اخیر ایشان در مجلس گرچه همواره توهین آمیز و گاهاً با چاشنی تهدید و تحقیر همراه بوده، نه تنها بی پایه و اساس است بلکه نوعی فرافکنی و انکار واقعیت های موجود است. بسیاری از بازیگران و منتقدان سیاست خارجی به خوبی می دانند که هیچ سند موثری در سیاست خارجه نمی تواند بدون اظهارنظر شخصیت ها و نهاد های کشور که در قانون اساسی آمده است، امضا شود.

امضای برجام یا هر نوع سند همکاری بین المللی با هر کشور و نهاد خارجی با اعمال نظر نهادهای صورت می گیرد که بی تردید در صورت نیاز و با در نظر گرفتن مقتضیات زمانی وزارت خارجه را وادار به عقب نشینی از مذاکره و حتی خروج از معاهده ای مهم می کنند.

نمایندگان مجلس احتمالا به خوبی اصول قانون اساسی را مطالعه کرده اند و سازوکارهای قانونی وزیر خارجه در مواجهه با مسائل بین المللی را به خوبی می دانند و باور دارند که هیچ سند بین المللی بدون تصویب آن ها و طی مجاری قانونی نمی تواند توسط وزارت خارجه امضا و اجرا شود. نمایندگان مجلس بر این امر واقف هستند که با هیاهو و توهین و تحقیر معادلات پیچیده ای روابط بین الملل حل نمی شود و با اتهام زنی و استخدام واژه های توهین آمیز نمی توان با رقبای قوی منطقه ای در بازی های سیاسی خاورمیانه پر آشوب مشارکت کرد.

لذا در پایان باید اذهان داشت آنچه هر گونه تجزیه و تحلیل عملکرد سیاست خارجه بدون در نظر گرفتن نهادهای موثر تصمیم گیرنده خطای اساسی است. برای نقد علمی عملکرد دستگاه دیپلماسی یا هر نهاد دیگری باید میزان توانایی قانونی آن نهاد در چهارچوب قانون مورد توجه واقع شود. انتقاد به عملکرد وزارت خارجه در هر سطح باید در چهارچوب همان قوانینی باشد که به وزارت اجازه نقش آفرینی ایفا کرده است.

امید عزیزیان: کارشناس مسئل سیاسی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۳۳
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
آقا اصلا فرض کنیم برجام نیست. 3 میلیون تا سانتریفیوژم داره میچرخه. هزاران تن اورانیوم 20 درصد که هیچ 100 درصد غنی شده داریم. خب حالا چی میشه؟
ناشناس
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
این مجلس بسیار مشکوک است...
ملت انقلابی گول شعارهای فریبنده بظاهر انقلابی مزورانه را نمیخورند....
درست در زمانی که دولت آمریکا را کاملا منزوی کرده است...این مجلس مشکوک برای نجات و دلجویی آمریکا دست بکار شده اند...
ناشناس
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
در برجام اجازه نقش آفرینی به آقای ظریف و وزارت خارجه داده شد . نتیجه ای که الان میبینیم چیه ؟ فوری سراغ ترامپ و خروج آمریکا از برجام نرید . دقت کنید آمریکا و اروپایی ها به هیچکدام از تعهدات برجامی خود عمل نکردند و ما شتابزده همه داشته هامون رو نابود کردیم . این معناش چیه ؟؟؟؟؟
ناشناس
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
دست مریزاد واقعا تحلیل منصفانه ای کردید .بنده عرض می کنم اگر وضع مملکت از این هم بدتر شود باز هم برجام واقعا سند افتخار ایران می باشد ولی حیف حسادت وبی مروتی تعدادی در داخل به همراهی دشمنان خارجی باعث تضعیف این معاهده ارزشمند شد که خدا از آنها نگذرد.
محسن
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
ظریف گلی از بوستان انقلاب است که در چهارچوب سیاستهای نظام حرکت می کند.
سعید رایگان
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
وقتی فکر و ذکر نماینده های این دوره مجلس بجای اینکه در صدد رفع مشکلات عدیده ی معیشتی مردم باشه ولی بر عکس در فکر عقده گشائی و مثلا تلافی کردن و زمین زدن دولت باشند....معلومه که چی میشه ...
افسوس باید خورد به حال این ملت نجیب
ناشناس
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
این همه کلی گویی نیاز نبود. یادداشت آن هم توسط کارشناس مسائل سیاسی باید صراحت داشته باشد البته بدون اینکه خط قرمز را رد کند. نهادهای موثر، شخصیت ها و نهادهای کشور و... بسیار کلمات کلی هستند. اگر قدرت یا سواد کافی ندارید ننویسید. هرکس با بضاعت اندک سیاسی می تواند این جملات کلی و تئوریک را پشت سر هم ببافد. اشاره به جایگاه رهبری، نهادهای نظامی قدرتمند در تصمیمات روابط بین الملل و... می توانست در بررسی این موضوع مطرح شود بدون اینکه ترس از اهانت باشد. به اندازه کافی در مملکت کلمات شعارگونه می شنویم، حداقل کمی جسارت و مصداق در بیان مطالب داشته باشید نه اینکه 70 درصد متن، تعریف دیپلماسی باشد و چند درصد هم یک سری واژه بافی که همگان می دانند!
کیفیت این مطلب، نازل بود تا کیفیت انتشار نظرات چگونه باشد.
یکی از خوانندگان همیشگی انتخاب
ناشناس
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
آخی... فحشش دادن؟!!!! خودش خواسته که اینجوری زندگی کنه دیگه حتما
ناشناس
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
مگروزارت امورخارجه جرات داره بدون اجازه سندهمکاری باچین امضاء کنه
ناشناس
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
بهتر است مردم این نمایندگان را بشناسند.
ناشناس
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
از کدام نماینده صحبت می کنیم

نماینده ای که با شعار دین و انقلاب و مردم مستضعف می آید و در این راستا دولت و رییس جمهور و وزیر را توهین میکند و اول برای خود 240,000,000 میلیون تصویب میکند؟
علی
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
آقای خوئینی ها گفتن روحانی اصولگراست من موندم چرا شما دارین از و زیرش دفاع می کنید بگذارید همون فارس خودشون ازشون دفاع کنه برجام هم که خودش گفت کار ما نبوده پس همچین وزیری بودن و نبودنش فقط خرج اضافی روی دست مردم گذاشتنه.
ناشناس
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
همه مقصرن جز اونی که بابتش مدال افتخار گرفته، باشه تو راست میگی
ناشناس
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
کشور به مسیر نامشخصی در حال حرکت هست
ناشناس
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
مجلس و دولت کاره ای نیستند خلاص
ابویسانی
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
با همین کلمات کلیدی در جهنم را به روی مردم بی نوا باز کردند.
رضا
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
آخه نویسنده ..... اگر مجلس تصویب نمی کرد همون آدمهایی که دلار رو با اسکناس هزار تومنی دستشون می گرفتن و می رقصیدن با اشاره بزرگترهاشون مجلس رو به آتیش میکشیدن
ناشناس
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
هیچکدام از نمایندگان این مجلس حتی یک بار هم ق اساسی را نخوانده اند
رییس مجلس که به اصل ۱۹۴ استناد می کنه، باقی دیگه حالشون معلومه
مری
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
وقتی میبینیم که دولت با 5+1 یک توافق هسته ای انجام میده و یکی از اعضا از توافق خارج میشه و دولت همینطوری روی هوا از خودش توافق 4+1 درمیاره تا تو برجام بمونه، کل این مقاله از نظر حقوقی و منطقی بی اهمیت میشه

از نظر حقوقی چیزی به اسم توافق 4+1 نداریم و همین الان نمایندگان میتونند دولت رو مجاب کنند غنی سازی 20 درصدی رو شروع کنه چون توافقی به اسم 5+1 نیست و نداریم اصلا
حالا هرچی میخواین مقاله علمی بنویسین و ژست بگیرین و از ظریف معلوم الحال حمایت کنین
رضا
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
ايشااله وزير خارجه بعدي يه جوان انقلابي هست كه هر چي هم تصميمات غلط و ناشيانه بگيره و موقعيت ايران را بدتر از امروز هم بكنه باز هم مورد تمجيد دوستان انقلابي در مجلس قرار خواهد گرفت .
هيچ وزير خارجه ايي اقتدار و اعتبار و عزت و احترام ظريف رو نداشته و نخواهد داشت .
گذشت زمان همه چيز را ثابت ميكند - 8 سال دولت و مجلس انقلابي قبلي رو ديديم و بعدي رو هم ميبينيم
ناشناس
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
باشه انتخاب.همه مقصرن جز روحانی و ظریف...
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
کاکو ظریف وروحانی هردوعامل هستند
ناشناس
| |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
ملت این را بداند که همه خرابی از روحانی وظریف علی مطهری و.... دلار امرورز ۲۲ تومان
ناشناس
| |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
هم روحانی وهم ظریف خطرناک هستند
ناشناس
| |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
همه مقصراند با روحانی. اینکه به بهانه انقلابیگری بخوان شلوغ بازی در بیارن و پایه ساختاری رو هدف قرار بدهند که زیر سقفش لم داده اند مسخره به نظر میرسه
ناشناس
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
دولت و مجلس کاره ای نیستند ظریف فقط تصمیماتی که گرفته شده است را اجرا میکند و اختیاری ندارد خودش هم چند بار این را گفته