پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : قائممقام بانک صادرات ایران از تخصیص 9 هزار میلیارد تومان برای حمایت ازکسب و کارهای آسیبدیده از بیماری کرونا خبر داد و گفت: در حال برنامهريزي هستيم تا با استفاده از این فرصت، حمایت مناسبی از مشاغل آسيبديده از این بیماری به عمل آوریم.
به گزارش انتخاب به نقل از روابطعمومی بانک صادرات ایران، رضا صدیق اظهار کرد: بانک صادرات ايران به عنوان يکي از بانکهاي ريشهدار ايران نقش اجتماعي خود را ايفا میکند و حمايتهاي لازم از اقشار آسيبديده از بیماری کرونا و مشتريان را در دستور کار خود قرار داده است. براي مثال در اسفند 98 و فروردين 99 تسهيلات مناسبي به شرکتهاي دارويي پرداخت کرديم تا بتوانند داروهاي مورد نياز شبکه درمان کشور را توليد کنند.
صدیق افزود: براساس ابلاغيه بانک مرکزي، سهم بانک صادرات از تسهيلات 75 هزار ميليارد توماني تعیین شده برای حمایت از مشاغل آسیبدیده از کرونا 9 هزار ميليارد تومان با نرخ 12 درصد است که در حال برنامهريزي هستيم تا با پرداخت آن کمک خوبي به مشاغل آسيبديده داشته باشيم.
وی با اشاره به اینکه وزارتخانههاي مرتبط، دستورالعمل لازمه را در اختيار بانکها قرار خواهند داد، تاکید کرد: پرداخت تسهيلات به شکل مناسب و در کمترین زمان ممکن پرداخت خواهد شد.
قائم مقام بانک صادرات ایران در خصوص مهمترین اقدامات بانک برای مقابله با این بیماری نیز گفت: مديريت بانک صادرات ايران برنامههاي متعددي براي محافظت از همکاران و مشتريان در مقابل بيماري کرونا به کار بسته است که يکي از آنها همگام با ساير بانکها، شيفتبندي حضور همکاران در شعب بود. به اين معنا که تا اواخر فروردينماه 99، يکسوم کارکنان به شکل حضوري در شعب مشغول خدمت شدند. همچنين برخي شعب درجه دو، سه و چهار را در بعضي روزها تعطيل کرديم تا همه شعب درگير نباشند. به خانمهاي همکاري که فرزند کوچک زير 12 سال دارند هم مرخصي دوهفتهاي داديم و از ساير همکاران خواستيم که جاي آنها را پر کنند.
رضا صدیق تصریح کرد: با توجه به اينکه در حال حاضر حدود 92 درصد تراکنشها در خارج از شعب و با استفاده از ابزارهای الکترونیک يا خودپردازها انجام ميشود و فقط هشت درصد تراکنشها در داخل شعبه انجام ميگيرد، برنامهریزی برای کاهش این هشت درصد نیز داریم که فشار زيادي به کارکنان حاضر در شعب وارد نياید. ضمن اينکه تعطيلات فروردينماه باعث شد مشتريان کمتري مراجعه کنند. البته در کنار اين موارد، به حوزهها اعلام کرديم اگر شعبهاي با کمبود نيرو مواجه شد، از ساير شعب تأمين خواهيم کرد، بنابراين با مشکل خاصي روبهرو نشديم.
وی در خصوص توجه بانک به دستورالعمل بانک مرکزی برای تعویق سه ماهه اقساط نیز افزود: ما به همه شعب اعلام کرديم که از گرفتن اقساط خودداري کنند و اگر مشتريها براي پرداخت تسهيلات اقدام نکردند، پيگير نشوند و اگر مراجعه حضوري داشتند اما از تنفس سهماهه بياطلاع بودند، به آنها توضيح داده شود که ميتوانند سه ماه ديگر اقساطشان را پرداخت کنند.
عضو هیئتمدیره بانک صادرات ایران همچنین در مورد بهرهمندي از بانکداري الکترونيک به عنوان يکي از مهمترين راهها براي جلوگيري از حضور مردم در شعب و کاهش ابتلا به شيوع ويروس کرونا گفت: یکي از اقدامات مناسبي که انجام شد، رونمايي از کيف پول الکترونيک بود. به اين طريق نياز به استفاده از کارت عابربانک از بين ميرود و با گوشي موبايل هم ميتوان پرداختها را انجام داد. براي ارائه اين خدمت، همکاران ما در بانک صادرات در ايام تعطيلات نوروز تلاش شبانهروزي از خود نشان دادند و در زمان خيلي کوتاهي آن را به بهرهبرداري رساندند به نحوي که براي برخيها به سرانجام رسيدن اين پروژه در مدتزمان محدود قابل تصور نبود. اين نرمافزار روي دستگاههاي پوز نصب ميشود و نياز به استفاده از کارتها را که خود يکي از منشأهاي انتقال ويروس هستند، از بين ميبرد.
صدیق با تسلیت به خانوادههای همکاران بانکی درگذشته بر اثر بیماری کرونا، اظهار کرد: ما براي حمايت از همکارانمان تلاش کرديم به اندازه کافي ماسک، مواد شوينده و دستکش در اختيار شعب قرار دهيم. انواع و اقسام خدمات الکترونيک را هم فعال کرديم که با توجه به آنها نياز به حضور مشتريان در شعب نباشد تا زنجيره انتقال ويروس تا جاي ممکن قطع شود. تمام خدمات مهم و اصلي بانکي روي نرمافزارهاي بانک صادرات قابل انجام است و اين مسئله هم به نفع مردم و هم به نفع بانک است. ضمن اينکه برخي از کارها ميتواند به آينده موکول شود. اميدواريم بهزودي شاهد کنترل بيماري کرونا باشيم.