پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : به گزارش روز دوشنبه اتاق تعاون ایران، «بهمن عبداللهی» با اشاره به مصوبه شورای عالی نظارت بر اصل۴۴ قانون اساسی اظهار داشت: بر اساس مصوبه این شورا، ۱۰ درصد از سهام باشگاههای استقلال و پرسپولیس برای کشف قیمت در بورس و ۵۰ درصد به شرکتهای سهامی عام با حداقل ۱۰ هزار سهامدار و ۴۰ درصد دیگر به تعاونیهای سهامی و فراگیر کل کشور واگذار میشود.
وی ادامه داد: باشگاه فوتبال ماهیتی است که علایق زیادی در اطراف آن وجود دارد و با شبکه ای از ذی نفعان و نگرشهای گوناگون همچون هواداران، تماشاگران، بازیکنان، مربیان، رسانهها، حامیان مالی، مدیران ورزشگاهها در ارتباط است و با این مصوبه زمینه برای تحقق این اصل مهم در صنعت فوتبال کشور مهیا می شود هر چند انتظار بر این بود حداقل ۷۰ درصد سهام در قالب تعاونی به گروههای ذینفع واگذار شود.
رئیس اتاق تعاون ایران گفت: هواداران مایه حیات فوتبال حرفه ای و هویت باشگاه ها هستند. مالکین، مربیان و بازیکنان تغییر می کنند ولی هواداران همیشه هستند . مشارکت سازمان یافته هواداران در ساختار مالکیت و فرآیند تصمیم گیری باشگاه ها می تواند به ثبات سازمانی و اقتصادی باشگاه ها کمک کرده و باعث بهبود و ارتقای حاکمیت باشگاه ها شود.
وی افزود: افزایش مالکین به شفافیت و پاسخگویی بهتر و مشارکت علایق ذی نفعان گوناگون در مسائل مالی منجر می شود و چنین ساختارهای دموکراتیکی می تواند توسعه استراتژیک باشگاه را همراستای علایق باشگاه و ذینفعانش قرار داده و باعث منافع مالی فراوان شود.
عبداللهی قالب «تعاونی سهامی عام» را قالب مناسبی برای واگذاری سهام این باشگاهها عنوان کرد و گفت: تاسیس تعاونی سهامی عام میتواند فصل جدیدی را در روند گسترش سهم تعاونیها در اقتصاد کشور به صورت عام و جمع سپاری مالکیت در باشگاه های فوتبال بطور خاص بهمراه داشته باشد.
وی اظهارداشت: تعاونی سهامی عام نوعی شرکت سهامیعام است که با رعایت قانون تجارت تشکیل می شود. شرکتهای تعاونی سهامیعام بیشترین مزایا را در مقایسه با شرکتهای دیگر(تعاونی وغیرتعاونی) دارا هستند. این تعاونی ها علاوه براستفاده از مزایای قانون تجارت از مزایای مربوط به شرکتهای تعاونی نیز بهرهمند میشوند.
وی بکارگیری هواداران در مالکیت باشگاه به عنوان ذی نفعان اصلی باشگاه، ارتقای تجارت و تجاری سازی در فوتبال، تامین مالی جمعی در باشگاهها و استفاده از ظرفیت هواداران برای ایده یابی و حل مساله در باشگاه ها را از جمله مواهب مالکیت جمعی برای باشگاهها در قالب تعاونیهای سهامی عام برشمرد.
رییس اتاق تعاون ایران بیان کرد: اتاق تعاون ایران از یک سال قبل با انجام مطالعات گسترده با همکاری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران نسبت به تهیه طرح واگذاری این باشگاهها در قالب تعاونی سهامی عام اقدام کرده و آن را برای وزاری اقتصاد و دارایی، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و وزارت ورزش و جوانان ارسال کرده است.
وی افزود: اتاق تعاون بر اساس طرح مذکور تشکیل هیات موسسان اولیه برای هر دو باشگاه متشکل از حداقل ۷ نفر از نمایندگان اتاق تعاون ایران؛ وزارت ورزش و جوانان- وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت اقتصاد و دارایی و پیشکسوتان منتخب دو باشگاه را در دستور کار قرار داده است .
عضو شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اضافه کرد: تشکیل دو تعاونی بر پلت فرم مجازی با نامهای «شرکت تعاونی سهامی عام استقلال ایرانیان» و «شرکت تعاونی سهام عام پرسپولیس ایرانیان» به عنوان قالب اجرایی واگذاری مذکور مورد نظر است.
وی خاطر نشان کرد: در شرکتهای تعاونی سهامی عام، سهم و حقوق هر یک از اعضا در شرکت و اداره آن متناسب با تعداد سهامی که دارد، است. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تعریف مدل تعاونی بر مبنای یک تعاونی مستقر بر پلت فرم مجازی به راحتی امکان رای دادن برای همه اعضای حقیقی و حقوقی متناسب با میزان سهام موجود است. ضمنا این امکان فراهم است تا پیشکسوتان واجد شرایط یا سایر افراد مدیر و مدبر کاندیدای هیآت مدیره تعاونی شده و با رای سهامداران هوادار به عنوان هیأت مدیره انتخاب شوند.
عبداللهی با اشاره به نقش کلیدی تعاونی سهامی عام در شکل گیری سرنوشت آینده این دو تیم افزود: اتاق تعاون به عنوان متولی اصلی غیر دولتی بخش تعاون حمایت مستمر فکری و معنوی توام با نظارت عالیه بر این تعاونی ها را برای حفظ منافع هواداران که سرمایه های اصلی صنعت فوتبال کشور هستند به عمل آورده و در این خصوص با همکاری مشاوران زبده دانشگاهی طرحهای ابتکاری برای برنامه آینده این باشگاه ها را تهیه و ارایه خواهد کرد که از جمله آنها می توان به خدمات هواداری (طراحی، تولید و توزیع کارت هواداری، خدمات ارزش افزوده بر بستر اینترنت و تلفن همراه ، خدمات بیمه ای ، مجموعه رستوران و کافی شاپ ، ارائه کالا و خدمات به هواداران با شرایط ویژه
واگذاری برند (واگذاری عمومی برند، تولید اقلام هواداری) تبلیغات (تبلیغات لباس تیم، بهرهبرداری از فضاهای تبلیغاتی جانبی، پخش فوتبال و رسانه (پخش تلویزوینی و مولتی مدیا) دورههای آموزش فوتبال خارج کشور و طرح های اقتصادی و سرمایه گذاری اشاره کرد.