صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۲ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۵۴۳۵۶۵
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۹ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: باید فکر اساسی در خصوص وضعیت درآمد رانندگان بشود؛ یا دولت باید مابه‌التفاوت کرایه‌ها را در قالب یارانه تقبل کند و یا هزینه کاهش مسافران در بین دیگر مسافران تقسیم شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: باید فکر اساسی در خصوص وضعیت درآمد رانندگان بشود؛ یا دولت باید مابه‌التفاوت کرایه‌ها را در قالب یارانه تقبل کند و یا هزینه کاهش مسافران در بین دیگر مسافران تقسیم شود.

«علیرضا قنادان» مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا در خصوص کاهش ظرفیت مسافران تاکسی‌ها در این ایام و کم‌شدن درآمد رانندگان تاکسی گفت: با توجه به شیوع کرونا سلامت رانندگان و مردم از هر اولویتی بالاتر است،‌ در نتیجه دستورالعمل‌های بهداشتی صادر شده لازم‌الاجرا است و به همه ایستگاه‌ها اجرای دستورالعمل‌های وزارت بهداشت در مساله فاصله‌گذاری اجتماعی و کاهش ظرفیت جابجایی مسافران اعلام شده و تاکسیران‌ها به خاطر سلامتی خود و شهروندان باید آن را اجرا کنند.

او با بیان اینکه تا اواخر فروردین ماه تقاضای مسافر در خطوط کاهشی بود، تصریح کرد: آمار پایانه‌ها نیز نشان می‌دهد تقاضا بر روی خطوط نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته پایین‌تر است،‌ اما هرچقدر که جلوتر می‌رویم با توجه به بیشتر شدن ترددها فشار بر روی خطوط تاکسیرانی نیز بیشتر می‌شود و اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم،‌ اجرای این طرح بر روی سبد درآمدی تاکسیران‌ها موثر است.

قنادان با بیان اینکه در صورت کم بودن تعداد مسافران اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی مشکل جدی ندارد به چالش های طولانی‌تر شدن طرح اشاره کرد و گفت: اگر این طرح طولانی شود‌، با دو چالش مواجه خواهیم بود. ابتدا وضعیت درآمد رانندگان تاکسی تهران است، چرا که آنها پس از شیوع کرونا، ‌۸۰ درصد درآمد خود را از دست داده‌اند و این در حالی است که درآمد رانندگان در این بازه زمانی نسبت به ماه‌های معمولی سال همواره بیشتر بوده است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران ادامه داد: کاهش درآمد در شرایطی است که بسیاری از تاکسیران‌ها با اتکا به درآمدهای آخر سال بسیاری از مشکلات مالی طی سال را پر می‌کردند و در صورت طولانی‌تر شدن این روند باید فکر اساسی درخصوص وضعیت درآمد رانندگان بشود؛ یا دولت باید مابه‌التفاوت کرایه‌ها را در قالب یارانه تقبل کند و یا هزینه کاهش مسافران در بین دیگر مسافران تقسیم شود.

او با بیان اینکه سازمان تاکسیرانی در حال رایزنی با مبادی مختلف در خصوص حل مساله کاهش درآمد رانندگان است، اظهار داشت: اما تا زمانی که در این باره تعیین تکلیف صورت گیرد، باید مصوبات ستاد مبارزه با کرونا ادامه یابد، چرا که سلامت تاکسیرانان و شهروندان نسبت به هر مساله دیگری در اولویت است.

قنادان همچنین با اشاره به چالش هایی که با اجرای طرح فاصله گذاری طی روزهای آینده و افزایش ترددها رخ خواهد داد، گفت: تقاضای خطوط از دیگر چالش‌هایی است که علاوه بر معیشت رانندگان طی روزهی آینده و افزایش بار مسافر با آن روبرو خواهیم شد، چرا که تقاضا در خطوط به تدریج در سطح شهر در حال افزایش است و در صورت بازگشت به شرایط معمول تجمع در پایانه‌ها بسیار زیاد می‌شود و این به معنی نیاز به ناوگان بیشتر است و این در حالی است که در برخی از خطوط با محدودیت مواجه هستیم و اصول فاصله‌گذاری اجتماعی در صورت تجمع مردم در پایانه‌ها به هم می‌ریزد.

او در پاسخ به سوالی درخصوص تعویق سه ماهه پرداخت اقساط وام نوسازی تاکسی‌ها گفت: پس از مصوبات دولت و بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها مکاتباتی با همه بانک‌هایی که در طرح‌های نوسازی از سال‌های گذشته و یا در حال حاضر با ما در همکاری هستند انجام شد و براساس آن اقساط وام نوسازی تاکسی‌ها سه ماه دیگر به تعویق افتاد.

قنادان گفت: دستورالعمل مربوطه در سایت تاکسیرانی قرار دارد و در این راستا با صندوق کارآفرینی امید، بانک تجارت و دیگر بانک‌ها مذاکرات انجام شده است و رانندگان می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان تاکسرانی جزئیات آن را پیگیری کنند.

قنادان در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت کمک معیشتی دولت به رانندگان تاکسی اجرائی شده است یا خیر گفت: هنوز اجرائی نشده است و همچنان درحال پیگیری اجرای آن از سوی دولت هستیم.

او در خصوص نصب کاورهای جداکننده صندلی راننده گفت: این اقدام در دستور کار است و طی هفته گذشته ۱۵۰۰ عدد کاور بر روی تاکسی ها نصب شده است. در این هفته نصب ۳هزار کاور تکمیل می شود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با بیان اینکه این طرح به مرور افزایش می‌یابد، گفت: اولویت با تاکسی‌هایی است که جنبه اشتراکی دارند و در خطوطی قرار دارند که میزان تقاضا در آن زیادتر است و تعداد تاکسی‌هایی که بر روی آنها کاور جداکننده نصب می‌شود به مرور زمان افزایش خواهد یافت.