پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمدجواد آذری جهرمی امشب در پخش زنده اینستاگرام، درباره دسترسی کاربران در کشور به اینترنت اظهار کرد: در پنج سال اخیر تلاش زیادی به وسیله دولت انجام شد که مجموعه ارتباطات مردم و دسترسی آنها به اینترنت توسعه یابد. در ابتدای دولت یازدهم مجموع مشترکان اینترنت موبایل در کشور بیش از 300 هزار نبود و تنها یک اپراتور خدمات 3G ارائه میداد، اما امروز هر سه اپراتور موبایل در سراسر کشور این امکانات را فراهم کردند.
وی ادامه داد: امروز بیش از 70 میلیون ایرانی در 1242 شهر کشور و بیش از 80 درصد روستاهای بالای 20 خانوار به خدمات پهن باند موبایل دسترسی دارند. سرمایهگذاری زیادی توسط دولت و اپراتورها به ویژه در چهار سال اخیر انجام شده که کمیت ارتباطات توسعه جدی پیدا کند اما همیشه خواسته کاربران دو مقوله مهم کیفیت و قیمت بوده است و همواره نظراتی در این زمینه داده میشود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه کاربران نگرانیهای خود در این حوزه دارید را با ما به اشتراک میگذارند، افزود: بهترین راه مدیریت این درخواستها و نیازهایی که مطرح میشود این است که ما نظارت دقیقی بر اپراتورها داشته باشیم و از کاری که انجام میدهند ارزیابی داشته باشیم. ما امروز سه اپراتور موبایل و بیش از 17 شرکت در حوزه ارتباطات ثابت داریم که با هم رقابت میکنند. البته در حوزه ارتباطات ثابت هنوز هم انحصار داریم و صرفا اپراتور مخابرات قابلیت ارائه خدمات را دارد اما در عمده شهرهای کشور ظرفیت رقابت وجود دارد.
جمعآوری اطلاعات 6000 سنسور در نتسنج پلاس
آذری جهرمی ادامه داد: بیش از 1242 شهر و همه روستاهای کشور در طول دو سال گذشته پایش شدند، در تمام جادهها و محلهها، گامبهگام مناطق کشور کیفیت ارتباطات اندازهگیری شده و بیش از 6000 سنسور در سراسر شبکه قرار دادیم که بهصورت آنلاین کیفیت ارتباطات را مورد رصد قرار میدهد. تمامی این اطلاعات در سامانه نتسنج پلاس جمع شده است. علاوه بر آن شکایاتی که در سامانه 195 طرح شده هم در نتسنج پلاس مطرح شده است.
وی با برشمردن ویژگیهای سامانه نتسنج پلاس توضیح داد: در نتسنج پلاس هر ایرانی در هر مکانی میتواند ببیند که چه شرکتهایی خدماتشان ارائه میشود؟ کیفیت پوشش چیست؟ میزان سرعتی که میتواند دریافت کند چقدر است؟ شکایات مردم در آن منطقه چه بوده؟ و اندازهگیریهای کیفی ما چه میگوید؟ یعنی هم اطلاعات ما و هم اطلاعاتی که کاربران منعکس میکنند در این سامانه وجود دارد. بنابراین در هر نقطه از کشور میتوانید انتخاب کنید که کدام اپراتور چه سرویسی میدهد و از نظرات سایر مردم هم مطلع شوید.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه این کار برای اولین بار در دنیا انجام میشود، افزود: هیچ یک از رگولاتورها و سازمانهای تنظیم مقررات دنیا چنین سامانهای را برای نظارت بر اپراتورهایشان نداشتند. ما این سامانه را به سازمان جهانی مخابرات عرضه و بهعنوان اولین کشوری که این کار را کرده ثبت میکنیم. این سامانه کیفیت را برای شما شفاف میکند و به واسطه آن حقوق مشترکان به رسمیت شناخته میشود، اعتراض کاربران به فعالیت اپراتورها ثبت میشود و همه آنلاین آن را میبینند.
امکان ثبت آنلاین شکایات
وی خاطرنشان کرد: در سامانه نتسنج پلاس میتوانید سرعت ارتباطات داخلی و سرعت اینترنت را در منطقهای که هستید اندازهگیری کرده و آن را در نقشه ثبت کنید؛ افراد دیگر میتوانند از نتایج تجربیات شما مطلع شوند و ببینند سرعت شما در آن منطقه چقدر است. همچنین میتوانید شکایتتان را بهصورت آنلاین ثبت کنید. شکایتتان از اپراتورها اعم از کیفیت، یا عدم پاسخگویی اپراتورها، گران فروشی یا کم فروشی آنها و سایر مشکلات بهصورت آنلاین در اختیار همه افراد در مناطق مختلف کشور قرار میگیرد.