صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۵۲۷۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۵ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درباره انتقاداتی مبنی بر حذف انتگرال از کتب ریاضی دوره متوسطه گفت: بچه ها باید در دانشگاه انتگرال بخوانند نه در مدرسه؛ بعضا انتقادها به ما این است چرا دانش آموزان باید همه چیز را در مدرسه بخوانند؟. آنها باید برای زندگی آماده شوند و بتوانند گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره حذفیات کتب درسی بویژه در فارسی اظهار کرد: عبارت حذفیات درست نیست، باید گفت تغییرات و اصلاحات که در جریان تدوین کتب درسی در دوره های گذشته اتفاق افتاده است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام علی ذوعلم در نشست خبری خود درباره مکلف کردن وزارتخانههای آموزش و پرورش و علوم برای گنجاندن توطئه‌های آمریکا در کتابهای درسی اظهار کرد: آمریکا جنایاتی در طول تاریخ مرتکب شده است. 

وی افزود: توطئه تفرقه بین مسلمانان که همچنان استمرار دارد؛ تفرقه بین شیعه و سنی، حوزه و دانشگاه، دولت و ملت، دوره هشت ساله دفاع مقدس که اگر حمایت آمریکا نبود قطعا این جنایت رخ نمی داد، توطئه حمایت از رژیم جعلی و کودک کش صهیونیستی از جمله توطئه‌های آمریکاست.

ذوعلم ادامه داد: جنایت آمریکا در توطئه تجزیه کشور ما در اوایل انقلاب، توطئه فرهنگی عمیق برای جذب مغزهای ما و هویت زدایی انقلاب اسلامی و اسلام ستیزی با تشکیل داعش و اقدام تروریستی برای شهادت سردار سلیمانی از دیگر توطئه هاست. کشور ما در حال رشد و تعالی است و آنها شاهد ایستادگی کشور ما برای خنثی سازی این توطئه ها هستند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به پرسشی درباره تغییر در کتب درسی بدون اطلاع مولف گفت: سازمان پژوهش برای اعمال تغییرات در کتب درسی، مولف را در جریان گذاشته و به اطلاع وی می رساند اما در مجموع مولف، تنها مسئول کتاب درسی نیست و به ما در تدوین کتب هم کمک می کند.

ذوعلم با اشاره به تغییرات ساختاری در سازمان پژوهش افزود: معاونت طراحی و تولید موظف شده است سه کار اساسی بازطراحی کلان دوره اول ابتدایی و دوره دوم متوسطه نظری و دوره دوم فنی و حرفه ای با لحاظ نیازهای جدید بازارکار را برعهده گیرد. 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه شاخص‌های پیشرفت دانش آموزان در ابعاد مختلف در اسناد تحولی آمده است گفت: نوجوانان ما در حد خوبی به این شاخصها نزدیک شدهاند و دانش آموزان امروز ما اهل پرسشگری، پژوهش، روحیه انقلابی گری و ... هستند. تصور بنده این است که نوجوانان ما آنچنان که باید در بستر مدرسه‌ای به حد مطلوب این ویژگی ها و شاخص ها دست نمی یابند. این نقدها به جا است و باید اقداماتی برای بهبود آن انجام شود.

وی ادامه داد: امیدواریم تا مهر ۹۹ چند مورد از طرح‌وارههای بسته‌های یادگیری را که توسط دیگران و متناسب با برنامه درسی تولید شده را به نمایش بگذاریم.

ذوعلم با بیان اینکه سازمان دائما تاکید می‌کند که دانش آموزان با مطالعه کتب غیردرسی مانوس باشند گفت: در تلاشیم بخشی از انتقال مفاهیم و محتوای آموزشی را از طریق مطالعه کتب غیردرسی دنبال کنیم که در دروسی چون مطالعات اجتماعی و فارسی امکان پذیر است. 

وی درباره حذفیات کتب درسی بویژه در فارسی اظهار کرد: عبارت حذفیات درست نیست، باید گفت تغییرات و اصلاحات که در جریان تدوین کتب درسی در دوره های گذشته اتفاق افتاده است و در دوره مدیریت بنده نبوده است. هرچند کارشناسان اقدام به این کار کرده‌اند و ما اگر به این نتیجه برسیم نگاه غیرمنصفانه در جریان این اقدامات رخ داده آن را اصلاح خواهیم کرد. 

وی در پاسخ به پرسشی درباره تطهیر روسیه در کتب درسی گفت: نگاه مبنایی ما نسبت به آنچه در تاریخ اتفاق افتاده این است که جنایات روسیه تزاری قابل حذف نیست یا در دوره شوروی سابق، نوع تعامل سلطه گرانه بلوک شرق را انکار نمی‌کنیم و هرگز حذف نخواهیم کرد. اگر اکنون دولت روسیه با ما همکاری و تعامل دارد به معنی صرف نظر کردن مردم از بخشی از تاریخ نیست و موضع اصولی ما این است. دستکاری در تاریخ را قبول نداریم و چنین بنایی هم نداریم. 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره درست نویسی گفت: درست نویسی یکی از رویکردهای جدی ماست و فقط منحصر به کتاب درسی فارسی نیست، بلکه همه دروس مسئولیت مشترک در رشد زبان فارسی دارند.

ذوعلم درباره پیشنهاد آموزش زبان چینی در مدارس گفت: پیشنهاد ما بعد از مطالعات و درخواست‌های رسیده این بوده که سبد انتخاب دانش آموزان را در زبان‌های خارجی توسعه دهیم که بخش نیمه تجویزی است نه الزامی. اکنون شش زبان در این سبد هست که دو زبان بین المللی در آن موجود نبود و اکنون پیشنهاد ما به شورای عالی آموزش و پرورش اضافه شدن زبان عربی و چینی به این سبد است. 

وی ادامه داد: باید راهکارها و ظرفیتهای جدیدی برای آموزش زبان‌های خارجی باز کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره انتقاداتی مبنی بر حذف انتگرال از کتب ریاضی دوره متوسطه گفت: بچه ها باید در دانشگاه انتگرال بخوانند نه در مدرسه؛ بعضا انتقادها به ما این است چرا دانش آموزان باید همه چیز را در مدرسه بخوانند؟. آنها باید برای زندگی آماده شوند و بتوانند گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند. 

وی ادامه داد: حذف برخی مباحث از کتاب ریاضی درست بوده و چه بسا نیاز به حذفیات بیشتری داشته باشیم. باید از دانش آموزان پرسید که آیا به همه آموزش‌ها نیاز دارند یا خیر؟. 

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره مشکل تامین ارز دولتی برای واردات کاغذ و چاپ کتب درسی سال آینده گفت: مشکل کاغذ حل شده و مراحل عملیاتی واردات کاغذ همچنان در جریان است و حجم عظیمی از کار صورت می گیرد تا ۴۵ هزار تن کاغذی که باید، وارد کنیم. 

ذوعلم افزود: عملیات برای چاپ کتب سال ۱۴۰۰ را از اکنون دنبال می کنیم. درباره یکی از بندهای اعتباراتی سازمان نگرانی داشتیم که با سازمان برنامه مطرح کردیم و امید است بدون دغدغه برای تدارک ارز دولتی مورد نیاز اقدام کنیم.