صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۶ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۵۰۶۲۲۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۱ - ۱۸ مهر ۱۳۹۸
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بیشتر نخبگان مهاجر از حضور در کشورهای خارجی ابراز پشیمانی کرده اند. غلامی افزود: خمیرمایه تصمیم‌گیری نخبگانی که از کشور مهاجرت کردند، دلسرد و ناامید کردن آنها توسط جریانی بددل بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بیشتر نخبگان مهاجر از حضور در کشورهای خارجی ابراز پشیمانی کرده اند.

منصور غلامی روز پنجشنبه در آیین بهره‌برداری ساختمان جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی استان همدان افزود: خمیرمایه تصمیم‌گیری نخبگانی که از کشور مهاجرت کردند، دلسرد و ناامید کردن آنها توسط جریانی بددل بود.

وی اضافه کرد: هم اینک بخشی از حوزه خارجی بنیاد ملی نخبگان پیگیر وضعیت افرادی هستند که از مهاجرت ابراز پشیمانی کردند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: کم ارزش کردن دستاوردهای علمی پیش جوانان و ایجاد ناامیدی و دلسردی در این قشر هدف جریان بددل است.

غلامی بیان کرد: این جریان بددل که رهبر فرزانه انقلاب نیز به آن فرمودند، جریانی است که می گوید این همه درس و چاپ مقاله کدام درد را دوا کرده است.

وی با بیان اینکه نباید داشته های خود را در حوزه علم و تحقیقات کم بگیریم تاکید کرد: برخی کشورهای همسایه با پول فراوان استاد از خارج می آوردند تا برای آنها سر کلاس بروند و مقاله چاپ کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: دستاوردهای علمی را باید با افتخار نگاه کرده و با رفع نقاط ضعف، نقاط قوت آنها را تقویت کرد.

غلامی اظهار داشت: بسیاری از قطعات راهبردی با وجود تحریم، توسط مراکز آموزش عالی و محققان دانشگاهی تولید شده است و شرکت های سازنده آن در خارج از کشور متعجب هستند و این را باور نمی کنند.

وی یادآوری کرد: اسفند سال ۹۴ ساماندهی آموزش عالی و تکیه بر محور آمایش در تمامی دانشگاه ها به ویژه دانشگاه جامع علمی و کاربردی در شورای انقلاب فرهنگی مصوب شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی جزو دانشگاه های علمی و مهارتی است افزود: این دانشگاه دارای ظرفیت های بالایی در تمامی استان ها است که بکارگیری آنها، تاثیر بسیاری در رفع نیازها و کمک به اشتغال پایدار دانش آموختگان می‌کند.

غلامی اضافه کرد: حرکت در چارچوب تعریف شده، موجب تاثیرگذاری این مرکز در واحدهای علمی و کاربردی شده و مصوبه مجلس را در تامین نیروی کاردان پیش می رود.

وی گفت: آموزش عالی در گذشته تا به حال خدمات خود را در راستای برنامه های و تکالیف انجام داده در حالیکه گاهی از داخل و بیرون مراکز عالی نقد می شود.

وزیر علوم یادآوری کرد: بعد از انقلاب ، آنچه از آموزش عالی کشور داشتیم چند دانشگاه بزرگ بود و ظهور و بروزی نداشتیم و برخی دانشگاه ها به خاطر خروج نیروها در حد پایین فعالیت رسیده بودند.

غلامی خاطر نشان کرد: آنچه امروز داریم حاصل تلاش دانشگاه های بعد از انقلاب است و این دانشگاه ها تربیت نیروهای تحصیل کرده را بر عهده داشتند در حالیکه در گذشته بیشتر پزشکان و مهندسان خارجی بودند.

وی افزود: دانشگاه ها با شتاب در حوزه گسترش آموزش عالی حول محور دانشگاه های جوان، رشته های مختلف راه انداخته و اوایل دهه ۷۰ نیاز کشور را از نیروی متخصص تامین کردند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: اواخر دهه ۷۰ را می توان دوره گسترش تحقیقات و پژوهش در بخش های مختلف دانست چرا که رشد علمی از این دهه آغاز شد.

غلامی ادامه داد: با وجود شتاب گرفتن رشد علمی برخی به انتشار کتب در مجامع علمی و چاپ مقالات ایراد می گیرند و می گویند برای داخل کشور چه کردید.

وی ادامه داد: کسب رتبه های برتر علمی در مجامع جهانی نشان از توجه دین اسلام به علم و پژوهش است بنابراین ایران در این جایگاه حرف برای گفتن دارد و جهان باور کرده است که ایران با وجود محدودیت ها این دستاوردهای علمی را فراهم کرده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه آموزش عالی در حوزه پژوهش کارهای خود را به خوبی انجام داده گفت: کاربردی کردن علوم نیز مورد تاکید است و برخی کشورها بیش از پنج دهه بر روی این موضوع کار کردند که در ایران از ۱۵ سال گذشته این فرایند آغاز شد.

غلامی افزود: برخی از تحقیقات صنایع نظامی در دانشگاه ها صورت گرفته و هزینه آنها توسط دانشگاه تامین شده است و اگر هر بخشی از کشور به عنوان کارفرما پشت نیازهای علمی بماند و دانشگاه ها طرف قرارداد باشد، دانشگاه از پس این کار بر می آید.

وی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری حمایت جدی از تحقیقات انجام می دهد ولی این کار از سوی دانشگاه و دانشجویان صورت می گیرد.

غلامی افزود: ۱۹۷ مرکز رشد در کشور داریم که از تولیدات مبتنی بر علم و فناوری حمایت می کنند و ۴۳ پارک علم و فناوری حامی مراکز دانش بنیان هستند.

وی تاکید کرد: جلوگیری از گسیختگی تولید مدرک، خارج کردن مراکز از تشویق دانشجویان به داشتن مدرک صرف و هدفمند شدن دانشجویان از تحصیل در مراکز علمی دنبال می شود.

منبع: ایرنا