پس از آنکه امروز فیگارو تصویری تقریباً برهنه از بالاتنه گلشیفته
فراهانی بازیگر سابق سینمای ایران منتشر کرد که این بازیگر با دست هایش
تنها بخشی از بدنش را پوشانده بود، جنجال فراوانی در میان هواداران این
بازیگر به خصوص در شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک به وجود آمد. تا آنجا
که گروهی عکس برهنه این بازیگر را در صفحات خود قرار دادند و گروه دیگری
از هواداران این بازیگر پس از نام بردن از وی با عناوینی چون بی حیا و
...، از صفحات هوادارانش خارج شدند تا در نهایت گلشیفته فراهاتی که حرکتش
حتی از سوی نزدیک ترین بستگانش نیز انکار شده بود، با توجه به حجم نقد به
این رفتارش عقب نشینی کرده و تصویر نخستش از وب سایت منتشر کننده حذف شود
به گزارش انتخاب به نقل از بازتاب، در حالی
که جامعه سینمایی ایران به واسطه موفقیت ارزشمند فیلم «جدایی نادر از
سیمین» در رویدادهای پیاپی بین المللی علی الخصوص برد گوی طلایی بهترین
فیلم غیرانگلیسی زبان 2012، غرق در شادی و همچنین تلاش برای هموارتر شدن
مسیر آخرین ساخته اصغر فرهادی به سمت جایزه اسکار است، گلشیفته فراهانی
نقش غضنفر سینمای ایران را ایفا کرد و مسئله اصلی سینمای ایران را با
حرکتی تبلیغاتی که انجامش دقیقاً پس از موفقیت اخیر سینمای ایران تعجب
برانگیز و از نگاه برخی مشکوک است، به حاشیه راند.
فراهانی که گفته می شد رایزنی های صورت پذیرفته تا علی رغم بازی در
فیلم اخیر مرجان ساتراپی که حاوی برخی صحنه های خلاف عرف ایرانی و اسلامی
است، به ایران بازگردد و پس از یک دوره مجددا فعالیت بازیگری اش را در
کشور از سر گیرد، اخیراً در گفت وگویی از بازجویی اش در ایران گفت تا نشان
دهد به تلاش نزدیکانش برای بازگشتش به کشور اهمیت نمی دهد و البته پس از
همه اینها به تازگی تصویری از وی منتشر شد که در آن، عکاس یک مدیوم شات
از اندام برهنه اش را جای داده و در این تصویر مدیوم شات، تنها بخشی از
بدنش به وسیله دست هایش پوشانده شده است.
هرچند بارقه امیدی نزد دوستداران گلشیفته مبنی بر اینکه سایت مادام
فیگارو به جعل و تصویرسازی(!) از او پرداخته باشد، وجود داشت تا اصالت
تصویر محل تشکیک باشد، اما عصر امروز با انتشار ویدئویی راجع به همین
تصاویر که در آن گلشیفته همان یک بخش از بدنش را که در تصاویر پوشانده،
عریان به نمایش می گذارد، همه امیدها پیرامون جعلی بودن این تصویر، ناامید
شد و مادر و پدر این بازیگر سابق سینمای ایران که حیرت زده از انتشار
این تصویر، از جعلی بودنش سخن به میان آورده بودند، سکوت اختیار کردند و
این سکوت به همان میزان برای اهالی سینما تلخ بود که برای بهزاد فراهانی
به عنوان یکی از پیشکسوتان خوش سابقه و اساتید باتجربه و بااخلاق تئاتر و
سینمای ایران تلخ و سنگین بود.
در این میان، جنگ اصلی در شبکه های اجتماعی و به طور خاص فیس بوک به
راه افتاد؛ جایی که بخش قابل توجهی از هواداران گلشیفته فراهانی که تا پیش
از این به واسطه آثار ارزشمندی چون «میم مثل مادر» مورد توجهش قرار می
دادند، به این حرکت اعتراض کردند و حتی برخی صفحه وی را در فیس بوک آن لایک
کردند. برخی حتی این حرکت را برخلاف تاریخ ایران خواندند و به سینوهه
اشاره داشتند که در آن یادآور می شد زنان ایرانی برخلاف زنان مصری لباس
می پوشند و آراسته هستند و برخی دیگر نیز در اعتراض به این حرکت عنوان
کرده بودند همه دنیا زن ایرانی را با این مشخصه می شناسند که تنش را به
هرکسی نشان نمی دهد و این اتفاق جز بی حیایی معنایی دیگر ندارد.
عده ای این بازیگر سابق سینمای ایران را حتی فاحشه خوانده بودند که این
امر به واسطه بار معنایی و شرعی با اعتراض گروهی در فیس بوک دیگر مواجه
شده و حتی صفحه هایی در حمایت از وی به واسطه این اتفاق راه اندازی شد.
مدافعان این حرکت که عمدتاً جماعت منورالفکر افراطی بودند، این مسئله را
در چهارچوب دموکراسی و حق گلشیفته فراهانی می خواندند و او را هنجارشکنی
می خواندند که پیله ها را شکافته و به پروانگی رسیده و باید راهش را ادامه
داد(!) در مقابل گروه مخالف که این حرکت را ضربه به سینمای بدنه ایران و
مستمسکی برای برخی اشخاص متحجر می دانستند که زنان سینما را فاحشه
بخوانند، ضمن رد تعبیر آزادی برای انتشار تصاویر اروتیک، از آنهایی که از
این حرکت فراهانی حمایت می کردند و می گفتند راهش را ادامه می دهیم،
درخواست می کردند اگر حقیقتاً این حرکت را اخلاقی دانسته و باور دارید،
پیش قدم شوید و عکس های برهنه تان را منتشر کنید!
پاسخ برخی از این منورالفکران مدافع این حرکت که بعضا عکس پروفایلشان را
تصاویر برهنه گلشیفته فراهانی قرار داده بودند، در قبال چنین پیشنهادی
برای ثابت کردن اعتقادشان به چنین مسئله ای سکوت بود. جالب آنکه بسیاری از
این اشخاص که انتشار این تصاویر برهنه توسط مردم و افتادن پرده و حریم
جنسی را تجویز می کردند، حتی پروفایل هایشان نیز به گونه ای بسته بود که
مشخصاتشان هم قابل مشاهده نبود، چه رسد به تماشای عکس های پوشیده شان و به
نظر جو حمایتی از وی، عمدتاً شعاری بوده و حامیان چنین حرکتی نیز در
نهادشان به غیرقابل پذیرش بودن چنین حرکاتی آن هم از سوی یک ایرانی
مسلمان، آگاه بودند.
این درگیری ها به جایی رسید که برخی صفحات سینمایی، امکان اظهارنظر
عمومی شان را بستند و تنها در بخش پیام امکان اظهارنظر قائل شدند که همین
رویه باعث شد در برخی جدل های دو طرف موافق و مخالف چنین اتفاقی، 1500 تا
بیش از 2000 کامنت رد و بدل شود و در حالی که کشور مسائل و مشکلات و
دغدغه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خاص خودش را دارد، بخش قابل توجهی از
زمان و انرژی گروهی از جماعت ایرانی در 24 ساعت اخیر صرف این جدال شود
که انتهایش مشخص است و تنها یک افسوس بزرگ برای هر دوستدار سینما باقی می
گذارد که چرا یک بازیگر ایرانی به چنین حرکتی تن در داده است و گروهی از
هوادارانش را به کل ناامید کرده که صفحه اش را پس از درج عباراتی خطاب
به او ترک کنند. نکته جالب توجه این که این حرکت نه تنها مورد نکوهش جدی
بسیاری از مخالفان دولت کنونی قرار گرفته، بلکه بخش زیادی از اقشار نه
چندان متدین هم به صراحت با این اقدام مخالفت کرده اند.
یک واکنش جالب را هم احمد پورنجاتی، معاون سابق وزارت اطلاعات، معاون
سابق سیما و رییس سابق کمیسیون فرهنگی مجلس با ادبیات کوچه بازاری داشته و
نوشته است: «سنگ پا در گرمابه گم می شود, بشود. جار و
جنجال ندارد. یک سنگ پای دیگر! این طفلکی, محصول بازار مشترک: ستاره تراشی
عوام الناس ندید بدیدما, گنده ... جوجه فسقل هنرپیشه ی بی ظرفیت مملکت ما و
البته فضای خفقان آور افراط کاری های القاعده ای و طالبانی متولیان ..
ماست. پس: بگذار و بگذر!...هیچ ربطی هم به جنبش سبز ندارد.» و برخی هم با اشاره به یکی دو مورد ژست سیاسی و معترض گرفتن گلشیفته فراهانی، از او انتقاد کرده و مثلا نوشته اند: «دختر
جان دلت خواسته عریان بشی و تن عریانت بر روی جلد مجله باشه و برای تبلغات
انگشتر فلان مارک هم پول بگیری؛ اوکی ! اما دیگه تو رو خدا منتش رو سر
مردم بیچاره ایران نذار و دم از مبارزه نزن! بابا بی خیال این ژست... .»
در عین حال ضمن اینکه ضروری است حرمت خاندان محترم فراهاتی حفظ شود و
مردم و به طور خاص سینماگران و اهالی تئاتر که برخورد بیشتری با بهزاد
فراهانی و دیگر اعضاء این خانواده دارند، با نیش و کنایه، زخم دل این پدر
را عمیق تر نکنند و از اظهارنظرهای شتاب زده ای که باعث می شود این حرکت
گلشیفته فراهانی به کل بانوان سینمای ایران تسری داده شود پرهیز شود و
پذیرفت که این حرکت به هیچ عنوان جای دفاع ندارد و ربطی نیز به آزادی
ندارد، چرا که در تاریخ هیچ آزادی خواهی با برهنه شدن به آزادی نرسیده و
این حرکت فراهانی نیز هیچ ربطی به آزادی ندارد و چون در حریم خصوصی انجام
نشده نیز نمی توان با طرح این عنوان که به «به خودش ربط دارد»، ماجرا را
شخصی جلوه داد. چرا که اگر یک شخص در ملا عام برهنه ظاهر شود، نمی توان
ملاءعام را حریم شخصی تلقی کرد!
دلیل انتشار تصاویر برهنه توسط گلشیفته چه بود؟
اما در خصوص علت انجام این اقدام توسط گلشیفته فراهانی که گفته می شود
یکی از نامزدهای جایزه سینمایی فرانسه (سزار) است، برخی معتقدند وی برای
پیشی گرفتن از رقبایش دست به یک خودنمایی باب طبع فضای لاییک فرانسه زده و
رنگ و بوی سیاسی نیز به آن داده تا شانس خود را در برد این جایزه افزایش
دهد. اما همان گونه که ذکر شد نه گاندی، نه نهرو، نه چگوارا، نه نلسون
ماندلا، نه جمیله بوپاشا و نه هیچ یک از رهبران سرشناس آزادی خواه با
برهنگی یا رفتارهای اینچنینی درصدد بیان اعتراض برنیامده اند و اصلاً چنین
حرکاتی هیچ ارتباطی با آزادی ندارد، مگر اینکه پای یک سزار و یک حکومت
لائیک ضدایرانی چون فرانسه در میان باشد!
و وانکش آخر اینکه هرچند ویدیوی مذکور که مربوط
به جشنواره سزار است و در آن ویدئو گلشیفته فراهاتی تنها بازیکری است که تا
آن حد برهنه می شود(!) حذف نشده اما تصویر نخستی که در سایت مادام فیگارو
منتشر شد حذف شده و علی الظاهر پس از واکنش های منفی که حتی نزدیک ترین
اشخاص به این بازیگر سابق سینمای ایران داشته اند، وی در تماس با مسئولان
این سایت خواستار حذف تصویرش شده است که البته این اتفاق تاثیر چندانی
نخواهد داشت و تنها بیانگر عقب نشینی و پشیمانی فراهانی از این اقدام است،
چرا که این اتفاق حتی انعکاس بین المللی نیز داشت و تلگراف در گزارشی به
این موضوع پرداخت و حواشی سیاسی اش را پررنگ کرد.
از یه دختر ایرانی واقعا حرکت خیلی خیلی بدی بود
دیگه نمیشد بهش بگیم یه دختر ایرانی
شاید چیزهایی که ما نمی دونیم
همین
کارشو تایید نمیکنم. اما دلم هم نمیخواد در موردش قضاوت کنم!
به هرحال هر کسی مسئول کارهای خودشه و یه حریم خصوصی داره.
درست نیست ما در موردانسانها اینجوری قضاوت کنیم.
به نظر من بهتره سعی کنیم خودمون انسان خوبی باشیم نه اینکه با دلیل و منطق یا توهین و ناسزا کارهای دیگران را بررسی کنیم.
تحلیل و بررسی رفتار وکارهای انسانها وظیفه خداست.
پس همه چیز را به خدا بسپاریم.
من عاشق میم مثل مادر بودم...
وقتی این خبرو از دهن دوستم شنیدم باور نکردم کلی هم باهاش جرو بحث کردم که نه بابا،این دختره خیلی معصوم و پاکه...
واقعا نمیدونم چی بگم...
واقعا ارزش خودشو در همین حد میدونست که چنین کاری کرد...
بت پرستیدن به از مردم پرست /پند گیر و کاربند و گوش دار
الم توسرش
یکی شبیه اونه...
دماغاشون که عین هم نیست..!!!!!
و از انسانیت به حیوانیت رو می یارن
اگی عریان گرایی نشانه امروزی شدنه پس حیوانات از همه امروزی ترند.
خاک تو سر ادمایی که ادمیتشونو به خاطر دنیا به حیوانیت می فروشن.
اگه کسی فکر میکنه آمریکا و انگلیس مخصوصا انگلیس واسه دل می سوزونن و به اندازه سر سوزن به ما خوبی میکنن باید بگم واقعا کوته فکریه شما قضاوت کنید وقتی کاری میکنید که دشمن واسه شما دست می زنه مطمئن باشید یه جای کار می لنگه
فیلم جدایی سیمین یه فیلم معمولیه نه اونقدر خوب که بخاطرش جایزه بگیره پس حتما این فیلم به سود اونها بوده
درمورد گلشیفته هم همین قدر بگم که حیف وواقعا حیف از میم مثل مادر که این .... بازی کرده
نمیدونم فیلم بوتیک یادتونه یا نه فیلم ولی واقعا شخصیت گلشیفته همون شخصیت اتی ه یه ادم عقده ای عشق شهرت که واسش خودفروشی هم میکنه وقعا باید براش متاسف بود
فقط یاد گرفتیم طوطی وار بشنویم و باور کنیم و حرف بزنیم