پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی از کاهش 20 درصدی پروازهای داخلی و 50 درصدی پروازهای خارجی در ایام تعطیلات نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.
مقصود اسعدی سامانی افزود: بحران سیل و اخطار درباره عدم سفر به استانهای سیلزده و سیلخیز از میانه تعطیلات، به لغو بسیاری از سفرهای هوایی انجامید.
وی بیان کرد: براساس مقررات اگر مسافر به هر دلیلی از سفر منصرف شود، باید به شرکتهای هواپیمایی جریمه بپردازد اما با همراهی این شرکتها در تعطیلات با مردم، همه مبلغ بلیت به خریداران عودت داده شد و جریمه نقدی دریافت نشد. بروز این مشکل از پنجم تا نهم فروردینماه زیان قابلتوجهی را برای شرکتهای هواپیمایی به بار آورد که همان خسارت سیل برای شرکتهای هواپیمایی است.
اسعدی سامانی گفت: نرخ بلیت پروازها در تعطیلات نوروز افزایش نیافت و بلیتها براساس دامنه نرخ تعیین شده در آذرماه 97 به فروش رسید. تلاش کردیم با تقویت نظارت جلوی بروز تخلف درباره قیمت را بگیریم و خوشبختانه جز تخلف بعضی واسطهها، همه شرکتهای هواپیمایی در همراهی با مردم و سیاستهای دولت نرخ بلیت را افزایش ندادند.
وی با اشاره به تلاش شرکتهای هواپیمایی به ادامه فعالیت در این صنعت با وجود فشار تحریمها و مشکلات تأمین ارز، افزود: فشار تحریم دسترسی به قطعات هواپیما را محدود کرده و ارز نیمایی هم با سرعت لازم در اختیار شرکتهای هواپیمایی قرار نمیگیرد.
** هزینه هر ساعت صندلی پرواز بین 45 تا 50 دلار
وی خاطرنشان کرد: اکنون هزینه تمام شده هرساعت صندلی برای شرکتهای هواپیمایی بین 45 تا 50 دلار است و تلاش شرکتها این است که خدمات را در همین بازه قیمت به مسافران ارائه کنند.
اسعدی سامانی افزود: مکلف کردن شرکتهای هواپیمایی به اعمال نرخهای ثابت به ضرر مصرف کننده و سرمایهگذاران در این صنعت است و این درحالی است که اگر دولت تعیین نرخ را به مکانیسم عرضه و تقاضا در بازار این صنعت واگذار کند، علاوه بر منافع شرکتها منافع مصرفکنندگان هم تأمین میشود و امکان استفاده اقشار کم درآمد از خدمات شرکتهای هواپیمایی رشد میکند. برای مثال قیمت امروز بلیت تهران - مشهد 150 هزار تومان است درحالیکه هزینه تمام شده ارائه این پرواز برای شرکتهای هواپیمایی 600 هزار تومان می شود.