صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۲ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۴۶۴۴۹۳
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۲۰ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
شفاف‌سازی مقوله‌ای است که از ابتدای دولت دوازدهم سرلوحه کار وزارت ارتباطات قرار گرفت. آذری جهرمی وزیر ارتباطات اعلام کرد قرارداد تجاری شرکت توسکا با صداوسیما با مدل فعلی برای کسب‌وکارهای نوپا مضر و به لحاظ اقتصادی تماما به ضرر همراه اول است و باید خاتمه یابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شامگاه سه شنبه وزیر ارتباطات با هشتگ شفاف‌سازی از ابتدای دولت دوازدهم در توئیتر خود نوشت: به دونماینده دولت -از پنج عضو- در هیئت مدیره همراه اول اعلام کرده‌ایم که قرارداد تجاری شرکت توسکا با صداوسیما با مدل فعلی برای کسب‌وکارهای نوپا مضر و به لحاظ اقتصادی تماما به ضرر همراه اول است.
محمدجواد آذری جهرمی در ادامه گفت که این قرارداد باید خاتمه یابد و تصریح کرد که در مورد حق‌الناس کوتاه نمی‌آید.
ماجرای قراردادهای تجاری شرکت توسکا با صدا و سیما هفته گذشته در همایش فضای مجازی نیز سر و صدای زیادی به پا کرد.
در این همایش دانشجویان به محمد شریف‌خانی معاون فضای مجازی صدا و سیما اعلام کردند که چرا تبلیغات در حوزه رسانه ملی به‌صورت انحصاری به شرکتی به نام توسکا داده ‌شده تا از طریق این واسطه بتواند از این ظرفیت ملی استفاده کند. چرا حرف از توسعه می‌زنیم اما برخلاف آن عمل می‌کنیم؟
اعتراض دیگر دانشجویان به حوزه مجلس و سیاستگذاری برمی‌گشت. آنها به این مساله اعتراض داشتند که اواخر دهه هشتاد طی سیاستگذاری‌های بسیار غلط 95 درصد ناشران دیجیتال کشور ما از بین رفتند. این ناشران دیجیتال محتوای پاک تولید می‌کردند اما عرصه به دست اپراتورها افتاد. ناشران دیجیتال نتوانستند با قدرت اپراتورها همگام شوند و انحصارگرایی اتفاق افتاد. چه کسی این مساله را پیگیری کرد؟ کجای کار ما اشکال داشت؟ 
شریف‌خانی در پاسخ به سوال دانشجویان گفت: نمی‌توان به‌صراحت گفت این قراردادها درست بوده یا خیر، به‌هرحال در این قراردادها نگاه بخشی وجود داشته و حدس می‌زنم بخشی‌نگری، آفتی است که در فضای مجازی ما جریان دارد. 
او به اعتراضات دیگری که در این حوزه مطرح شد و به این‌که نماینده بازرگانی صداوسیما دیگر در این بخش نقشی ندارد و همه‌ چیز باید از کانال شرکت مورد سؤال پیگیری شود، پاسخ خاصی نداد. اعتراض دانشجویان حاضر در جمع به این بود که شرکت‌ها و اپراتورها در حال خفه کردن استارتاپ‌های محتوایی و اقتصادی هستند.