صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۵ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۴۶۲۲۲۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۵ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۷
فریدون الهیاری - مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان - اظهار کرد: در جلساتی که در تهران و با مسئولان مترو داشتیم، بالاخره مترو از خط دو که بخشی از آن از زیر میدان نقش جهان اصفهان عبور می‌کرد، خارج و قرار شد تا مسیر جدیدی برای آن طراحی شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیر اداره کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان خبر می‌دهد: پنج‌شنبه ۹ اسفند وضعیت خط دو مترو اصفهان مشخص و مسیر میدان نقش‌جهان از نقشه‌ی مترو حذف شد.

به گزارش ایسنا، اصفهان را شاید باید دومین شهری بعد از تهران دانست که مترو بلای جانِ محوطه‌ها و بناهای تاریخی‌اش شده، غولِ توسعه‌ای که نخست از زیرِ چهارباغ عباسی رد شد، تونل‌هایش آماده کار شدند تا میراث فرهنگی توانست جلوی آغاز فعالیت‌اش را بگیرد، اما ماجرا به همین نقطه ختم نشد، هر چند کمتر از یک سال گذشته، بالاخره به عبور مترو از زیر چهارباغ عباسی رأی دادند و با وجود این‌که گفتند «تیم مانیتورینگ برای پایش آثار چهارباغ عباسی اصفهان با هدف بررسی ارتعاشات عبور مترو در زمان‌های مختلف در حال استقرار هستند» و از سوی دیگر بیان کردند «فعلا خوشبختانه مشکلی را از نظر عبور قطار شهری در محدوده‌ چهارباغ عباسی اعلام نکرده‌اند.» اما هنوز نظری قطعی از سوی کارشناسان مانیتورینگ از عبور قطار از زیر این محوطه‌ی تاریخی منتشر نشده است.

با وجود همه‌ی این اتفاقات، مترو اصفهان هنوز چشم طمع داشت به سی و سه پل و میدان نقشِ جهانی جهانی شده، که هر قدمی که می‌خواستند برای عبور مترو از زیر میدان‌اش بردارند، این میدان را یک قدم به سمت خروج از لیست یونسکو جلو می‌برد.

حتی در طولِ انتشارِ گزارش‌های که درباره‌ی عبور خط مترو از زیر بناهای تاریخی مربوط بودند، برخی مخاطبانِ که نگران وضعیت آثار تاریخی قرار گرفته در مسیری این غول توسعه بودند، درخواست می‌کردند تا نسبت به وضیعت میدان نقش جهان و تبعات عبور قطار نیز اطلاع‌رسانی مناسب انجام شود، حالا بعد از گذشت این مدت زمان، خبر می‌رسد که قطار قرار است، به جای میدان نقش جهان با دور زدن میدان، در چهار راه نقاشی اصفهان و خیابان فلسطین طی مسیر کند.

فریدون الهیاری - مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان - در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: در جلساتی که در تهران و با مسئولان مترو داشتیم، بالاخره مترو از خط دو که بخشی از آن از زیر میدان نقش جهان اصفهان عبور می‌کرد، خارج و قرار شد تا مسیر جدیدی برای آن طراحی شود.

وی با بیان این‌که قرار است طرح قابل مطالعه برای عبور مترو از نقاط دیگر، تهیه و با میراث فرهنگی درباره‌ی آن هماهنگی‌های لازم انجام شود، تاکید می‌کند: مسیر جدید نیز قطعا خارج از بافت تاریخی است و خیابان‌های مشخص شده متعلق به محور شرق به غرب اصفهان را در برمی‌گیرد.

به گفته‌ی وی؛ با خروج میدان نقش جهان از این لیست، قرار است قطار از محدوده‌ی چهارراه نقاشی، خیابان فلسطین و خیابان استانداری عبور کند، با این وجود تا زمانی که جزئیات بررسی و مطالعه نشده، نمی‌توان اظهار نظر کاملی در این زمینه داشت.

الهیاری تاکید می‌کند: پنج شنبه ۹ اسفند با انجام کلنگ زنی برای آغاز کار خط دو متر اصفهان، رسما اقدامات آغاز شده‌اند، اما قرار نیست مسیر هیچ بخشی از بافت تاریخی اصفهان را رد کند.

به گزارش ایسنا، برای اجرائی شدن عملیات حفاری تونل خط دو قطار شهری اصفهان با بیش از ٢٠٠٠ میلیارد ریال اعتبار و برای حد فاصل ایستگاه دارک شهرک امام حسین (ع) تا ایستگاه امام علی(ع) در ۲۴ ایستگاه که قرار است، شمال شرق اصفهان را به غرب، متصل می‌کند، مدیریت شهری اصفهان اضافه کردن یک و نیم کیلومتر و یک ایستگاه به خط دو مترو، موافقت کردند تا مترو از زیر میدان نقش جهان عبور نکند.