صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۲ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۴۶۱۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۴ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۷
افسانه بایگان گفت: شاید یکی از راه های کنترل ترافیک در کلانشهر بالا بردن مبلغ جریمه ها باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

افسانه بایگان گفت: شاید یکی از راه های کنترل ترافیک در کلانشهر بالا بردن مبلغ جریمه ها باشد.

یکی از فیلم های خاطره انگیز هر دهه شصتی، فیلم سینمایی خواهران غریب است. خواهران غریبی که در آن افسانه بایگان، سوپراستار محبوب آن زمان، کنار هنرمند فقید، خسرو شکیبایی ایفای نقش کرد و سکانس هایی ماندگار را در سینمای ایران رقم زد. افسانه بایگان، که این روزها در قاب سینما و تلویزیون کمتر اورا می بینیم، شخصیت های ماندگار زیادی را در سینمای ایران خلق کرده؛ به طور مثال نمی توان از فیلم های سینمایی کنعان، دو فیلم با یک بلیت، کافه ستاره و طوبی یاد کرد و به بازی درخشان افسانه بایگان نپرداخت.

نظر او درمورد رانندگی در کشور این است که تمام روحیات و خلق و خوی آدم ها در رانندگی مشخص می شود و با نگاه کردن به رانندگی هر شخص و در نگاه کلی تر با نگاه کردن به نوع رانندگی مردم یک جامعه می توانید مشکلات و خصوصیات روحی آن جامعه یا فرد را متوجه شوید. افسانه بایگان در این گفتگو درباره فرهنگ رانندگی و نقدهایی که به آن وارد است برایمان می گوید. نقدهایی که خواندنشان خالی از لطف نیست.

چندسالگی گواهینامه گرفتید و رانندگی تان چطور است؟

من در ۲۰ سالگی گواهینامه گرفتم و برای گرفتن گواهینامه فقط پنج جلسه کلاس آموزشی رفتم و یک شب تا صبح فقط برای خواندن آیین نامه وقت گذاشتم، روز امتحان رانندگی اصلا فکر نمی کردم که قبول شوم اما همان دفعه اول، آیین نامه و امتحان شهر را قبول شدم. حتی یادم است که زمان امتحان شهر، ممتحن توی یک سربالایی سخت گفت که ترمز کنم و دوباره حرکت کنم، آن زمان گفتم این امتحان را رد می شوم اما نیم کلاچ خوبی گرفتم و توانستم دوباره به راحتی حرکت کنم و همین موضوع باعث قبولی من در اولین آزمون شهری ام شد. من تا چندسال بعد از گرفتن گواهی نامه رانندگی نکردم به جز در صحنه های فیلمبرداری که نقش ایجاب می کرد که رانندگی کنم، اما زمانی که اتومبیل خریدم و رانندگی را شروع کردم، اوایل با سرعت زیادی رانندگی می کردم اما بعدها کم کم محتاط تر شد رانندگی ام و الان هم رانندگی آرام و با احتیاطی دارم.

در جاده ها هم پشت فرمان می نشینید؟

من عاشق رانندگی در جاده هستم و حتی یکی از تفریحاتم، رانندگی در جاده ها است. حتی یادم می آید که اوایل که با سرعت رانندگی می کردم، جاده چالوس از تهران تا رامسر را دو ساعت و ربعه می رفتم و این موضوع باعث نگرانی خانواده ام شده بود. هنوز هم یکی از تفریحاتم رانندگی در جاده ها است.

تا امروز خلاف هم داشته اید؟ بیشتر تخلف های رانندگی تان چه مواردی بوده؟

بله متاسفانه خلاف داشتم ولی در حد اینکه دوبله پارک کرده ام، جایی که توقف ممنوع بوده توقف داشته ام یا ورود به طرح ترافیک یکی دیگر از خلاف های رانندگی من بوده است. اما سعی ام بر این است که تا جای ممکن تخلف نداشته باشم.

رانندگی بین خطوط را رعایت می کنید؟

خیلی روی رانندگی بین خطوط حساس هستم و همیشه تلاش می کنم تا این موضوع را رعایت کنم.

انتظارتان در رانندگی از مردم چه چیزی است؟

به نظرم منطقی ترین جوابی که می توان داد این است که ما به دلیل ترافیک های زیادی که در شهرهای بزرگ کشورمان داریم باید به شکل ویژه تری به فرهنگ رانندگی مان رسیدگی کنیم. مثلا یکی از موضوعات مهمی که باید بگویم، انتخاب مسیر درست و حرکت در لاین مناسب آن مسیر است، مثلا داریم رانندگانی را که در لاین سرعت هستند و ۱۰۰ متر جلوتر می خواهند بپیچند در یک فرعی و ناگهان ماشین را کج می کنند تا وارد فرعی شوند؛ این کار باعث خیلی از تصادفات می شود و یک راننده خوب باید از خیلی قبل تر مسیر خودش را شناسایی کند و مناسب آن مسیر لاین حرکتی خودش را انتخاب کند.

چه تخلف‌هایی در رانندگی هست که شما را کلافه یا عصبانی می کند؟

رانندگی موتورسیکلت ها در کشور ما واقعا بد است، یعنی فرهنگ مثبت استفاده از موتور متاسفانه در کشور ما درست جا نیافتاده و با توجه به ترافیک های سنگینی که داریم، موتورسوارها با بی دقتی و بی احتیاطی شان، هم باعث ایجاد مشکل در رانندگی دیگر افراد و هم مشکل در رانندگی خودشان می شوند.

از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنید؟

سال ها است که از وسیله حمل و نقل عمومی استفاده نکرده ام، اما در گذشته خیلی از وسایل عمومی مانند بی آرتی استفاده می کردم و خب برای من خیلی خوب بود، می توانستم در آن زمان کتاب بخوانم، موسیقی گوش می دادم و زمان های خوب و لذت بخشی بود.

به نظرتان بهترین و سریعترین راه برای حل مشکل ترافیک در کلانشهرهایی مثل تهران چیست و چه راهی برای بهبود فرهنگ رانندگی در کشور پیشنهاد می کنید؟

شاید این نظری که می دهم خیلی از افراد با آن مخالف باشند یا اصلا دوست نداشته باشند اما به نظرم یکی از بهترین راه ها بالا بردن مبلغ جریمه ها و جدی گرفتن موضوع جریمه کردن است. یعنی اگر یک مامور راهنمایی یک راننده متخلف را می بیند، حتما او را جریمه کند یا حتی این جریمه ها تصاعدی افزایش پیدا کنند تا هر راننده متخلفی بداند که در صورت تخلف حتما جریمه خواهد شد.

در بی نظمی و ترافیک به نظرتان فقط مردم مقصر هستند یا مسئولان؟

به نظرم هر دو کنار یکدیگر مقصر هستند و برای درست شدن این موضوع و شکل گیری فرهنگ رانندگی هم باید هر دو طرف کنار هم برای این موضوع تلاش کنند. اگر اجرای قوانین هدف مسئولین باشد، مردم هم خودخواسته مجبور به اجرای آن می شوند.

تا به حال به خاطر خانم بودن تان در رانندگی به مشکل خورده اید؟

نه خوشبختانه تا به حال با چنین موضوعی مواجه نشده ام، البته شاید چون کمی هم نوع رانندگی ام حالت به اصطلاح مردانه دارد، باعث شده تا چنین اتفاقی برای من نیفتد.

منبع: مهر