صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۲ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۴۵۸۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۳ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
به طور متوسط از چهل سال قبل تاکنون سالانه معادل ۱۶۶ کیلومتر خط اصلی ریلی احداث شده و ۴۵۷۵ کیلومتر در سال ۱۳۵۷ به ۱۱ هزار و ۲۲۶ کیلومتر در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

به طور متوسط از چهل سال قبل تاکنون سالانه معادل ۱۶۶ کیلومتر خط اصلی ریلی احداث شده و ۴۵۷۵ کیلومتر در سال ۱۳۵۷ به ۱۱ هزار و ۲۲۶ کیلومتر در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، میزان خطوط اصلی ریلی کشور در ابتدای پیروزی انقلاب ۴۵۷۵ کیلومتر بوده که طی چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ۱۱ هزار و ۲۲۶ کیلومتر رسیده است که در مقایسه با آغاز انقلاب اسلامی ۶۶۵۱ کیلومتر افزایش داشته است که نشان دهنده ۱۴۵ درصد افزایش معادل ۲.۵ برابر در این مدت به طور متوسط سالانه ۱۶۶ کیلومتر خطوط اصلی ریلی احداث شده است.

مهمترین خطوط ریلی احداث شده

گفتنی است از مهمترین خطوط ریلی احداث شده پس از پیروزی انقلاب راه آهن گرگان-اینچه برون به طول ۹۰ کیلومتر، راه آهن تهران– همدان به طول ۲۵۸ کیلومتر، راه آهن خواف-هرات به طول ۷۷ کیلومتر، راه آهن غرب کشور به طول ۱۴۶ کیلومتر، راه آهن مراغه - ارومیه به طول ۹۸ کیلومتر بوده است.

باید خاطرنشان کرد که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ۴۲۰ لکوموتیو، ۲۹۶ واگن مسافری و حدود ۱۲۰ هزار و ۱۵۰ واگن باری در مسیرهای ریلی تردد داشتند که این میزان در حال حاضر به ۹۲۳ لکوموتیو، ۲۰۸۱ واگن مسافری و ۲۵ هزار و ۲۴۳ واگن باری رسیده است که به ترتیب ۲ و۲.۷ برابر افزایش یافته است.

تعداد مسافر ریلی در ابتدای انقلاب اسلامی ۵.۴ میلیون نفر بوده که این مقدار در پایان سال ۱۳۹۶ به بیش از ۲۴ میلیون نفر افزایش یافته است که حاکی از افزایش ۴.۵ برابری در این بخش است. همچنین میزان تناژ بار کل ریلی در ابتدای انقلاب اسلامی ۶.۹ میلیون تن بوده که این مقدار در پایان سال ۱۳۹۶ به بیش از ۴۶.۷ میلیون تن افزایش یافته است که حاکی از افزایش ۶.۷ برابری است.