صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۱۲ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۴۵۰۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۶ - ۱۲ دی ۱۳۹۷
در ژوئن ۲۰۱۷، هشت ماه پس از روی کار آمدن دولت ترامپ، عملیات کرملین برای مداخله دیجیتالی در امور سیاسی آمریکا، با ‏ارسال یک پیام اینستاگرامی به موفقیت چشمگیری دست یافت. این پست توسط حساب کاربری ‏@blackstagram ‎‏ منتشر شد که ‏متعلق به یک شرکت اینترنتی وابسته به کرملین است و به گفته مقامات آمریکایی در انتخابات سال ۲۰۱۶ به نفع ترامپ در ‏انتخابات فعالیت می‌کرده است. این پست با ۲۴۵۰۰۰ لایک و هفت هزار کامنت همراه شده که موفقیتی برای کمپین کرملین ‏محسوب می‌شود. ‏
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الیاس گرول در فارین پالیسی نوشت: در ژوئن ۲۰۱۷، هشت ماه پس از روی کار آمدن دولت ترامپ، عملیات کرملین برای مداخله دیجیتالی در امور سیاسی آمریکا، با ‏ارسال یک پیام اینستاگرامی به موفقیت چشمگیری دست یافت. این پست توسط حساب کاربری ‏@blackstagram ‎‏ منتشر شد که ‏متعلق به یک شرکت اینترنتی وابسته به کرملین است و به گفته مقامات آمریکایی در انتخابات سال ۲۰۱۶ به نفع ترامپ در ‏انتخابات فعالیت می‌کرده است. این پست با ۲۴۵۰۰۰ لایک و هفت هزار کامنت همراه شده که موفقیتی برای کمپین کرملین ‏محسوب می‌شود. ‏

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: اما مسأله عجیب این است که پست مذکور حاوی پیام‌های سیاسی نیست. این پست حاوی عکسی تبلیغاتی از کفش‌های زنانه ‏رنگارنک است که توسط زنانی با رنگ پوست‌های مختلف پوشیده شده‌اند. کپشن این پست حامل یک پیام برابری نژادی است: ‏all ‎the tones are nude. Get over it!‎

اگرچه این پیام هدفش ترغیب رای‌دهندگان به سمت و سوی خاصی نبوده است اما اکنون کارشناسان معتقدند که هدف دیگری در ‏مسیر منافع مسکو را دنبال می‌کرده است: یعنی جذب دنبال‌کنندگان بیشتر با ارسال پستی در حمایت از جامعه سیاهان و نشان دادن ‏حسن نیت و واقعی بودن حساب کاربری. این رویکرد تبلیغاتی در گزارشی فاش شد که از سوی کمیته اطلاعاتی سنا منتشر شد. ‏این گزارش شامل جامع‌ترین بررسی منتشرشده در خصوص مداخلات روسیه در انتخابات برای حمایت از دونالد ترامپ بوده و ‏اطلاعات جالبی در این باره منتشر می‌کند: عملیات مسکو شباهت زیادی به بازاریابان دیجیتال دارد که از اینستاگرام برای جذب ‏مخاطبان بیشتر استفاده می‌کنند. ‏

با به کارگیری ترکیبی از تاکتیک های بازاریابی و پیام‌های سیاسی، سازمان پژوهش‌های اینترنتی ‏IRA‏ وابسته به کرملین، موفق ‏به تحقق حضور اینترنتی گسترده‌ای هنگام برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ در آمریکا شد و در مجموع ۲۶۴ ‏میلیون فعالیت اینترنتی از قبیل لایک کردن و به اشتراک گذاری محتوا را محقق کرد و موفق شد یک اکوسیستم رسانه‌ای حول ‏محور فیسبوک و اینستاگرام تاسیس کند. هدف این کمپین طرح اهداف روسیه در اخبار روز، ایجاد شکاف در جامعه آمریکا و از ‏بین بردن مرز میان حقیقت و دروغ است. ‏

علی‌رغم اظهار توجه زیادی که اخیرا به مداخله روسیه در امور سیاسی داخلی آمریکا و انتخابات شده، تاکنون چندان به موضوع ‏حضور اینستاگرامی روسیه اعتنا نشده است. اما پس از افشای فعالیتهای ‏IRA ‎‏ در فیسبوک، این نهاد عملیات خود را به اینستاگرام ‏منتقل کرده است. از بین ۱۳۳ حساب کاربری این نهاد در اینستاگرام، صفحه @blackstagram ‎‏ از همه موفق‌تر بوده و حدود ‏سیصد هزار دنبال‌کننده جذب کرده است. گزارش سنا معتقد است که این صفحه از طریق پرداختن به معضلات جامعه سیاهپوستان ‏آمریکا با کاربرد ماهرانه تاکتیک‌های اینستاگرامی، ابزاری برای ترویج افکار سیاسی کرملین بوده است. هنگام رای‌گیری سال ‏‏۲۰۱۶ این صفحه با بهره‌گیری از یکی از ترانه‌های مایکل جکسون در پست منتشر شده، تلاش کرد به مخاطبان سیاهپوست القا ‏کند که رای آنها اهمیتی در انتخابات ندارد تا از حضور گسترده مردم در انتخابات جلوگیری کند. ‏

بازرس ویژه رابرت مولر و تیم تحقیقاتی او، علیه مالک ‏IRA ‎‏ یوگنی پریگوژین و تعدادی از کارمندانش، کیفرخواست صادر ‏کرده‌اند. هرچند تخمین میزان تأثیرگذاری کمپین تبلیغاتی نهاد مذکور بر میزان مشارکت مردم آمریکا در انتخابات به سختی قابل ‏سنجش است، شواهد اثرگذاری حضور آنلاین این نهاد کاملا روشن است. از ۱۳۳ حساب اینستاگرامی آن، دوازده تای آن حدود ‏صدهزار دنبال‌کننده دارند که در جهان بازاریابی دیجیتال، برای اثرگذاری بر افکار عمومی کافی قلمداد می‌شود. پنجاه تای آنها نیز ‏حدود ده هزار دنبال‌کننده دارند که از نظر بازاریابان دیجیتال، اثرگذار ناچیز شناخته می‌شوند. این حساب های کاربری از هشتگ ‏ها استفاده می‌کنند، با انسان‌های واقعی ارتباط برقرار می‌کنند و اجناس تجاری را تبلیغ می‌کنند و جوامع خاص را هدف قرار ‏می‌دهند. پرطرفدارترین حسابهای کاربری ‏IRA ‎‏ به موضوعاتی از قبیل مشکلات کهنه‌سربازان، مسیحیت در آمریکا و فمینیسم ‏می‌پردازند. ‏

برای نشان دادن میزان خلاقیت در این حساب‌های کاربری، می‌توان به صفحه سپاه مسیح اشاره کرد که از تصویر شخصیت ‏عروسکی کرمیت قورباغه به عنوان پروفایل خود استفاده کرده است. این حساب که در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد، پس از مدتی ‏موضوع خود را تغییر داد و به ارسال مرتب تصاویری از شوی تلویزیونی سیمپسونها پرداخت. در سال ۲۰۱۶ که این حساب ‏موفق به جذب دنبال‌کنندگان زیادی شد، موضوع خود را به مسائل مذهبی تغییر داد و شروع کرد به مقایسه نامزد دموکرات‌ها در ‏انتخابات، هیلاری کلینتون با شیطان. ‏

گزارش سنا در پایان این گونه نتیجه‌گیری می‌کند که «سازمان پژوهش‌های اینترنتی مانند یک موسسه بازاریابی دیجیتال فعالیت ‏می‌کند: یک برند ایجاد می‌کند، در سرتاسر اکوسیستم شبکه‌های اجتماعی حضور می‌یابد و به جذب مخاطبان همراه با تبلیغات و ‏شرکای تجاری، چهره‌های تاثیرگذار و اشتراک گذاری می‌پردازد. احتمالا موثرترین ابزار برای این هدف اینستاگرام است».‏‎ ‎این ‏گزارش که همزمان با مطالعات مشابهی توسط دانشگاه آکسفورد و شبکه تحلیلی گرافیکا منتشر شده است، احتمالا موجب افزایش ‏نظارت بر شبکه‌های اجتماعی خواهد شد. این گزارش شرکتهای فناوری را به این متهم می‌کند که موجب گمراهی کنگره شده‌اند و ‏اطلاعات کافی و شفافی درباره میزان فعالیت اینترنتی روس‌ها ارائه نمی‌کنند. ‏