پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
استاد موحد در مراسمی که عصر امروز در تجلیل از شخصیت علمی وی برگزار شد، از نظام آموزشی کشور از پایه تا دانشگاه انتقاد کرد و گفت: نظام آموزشی ما از صدر تا ذیل آفت زده ،سترون و خاموش کننده شوق نوجوانان و جوانان است.
به گزارش ایرنا؛ وی افزود: در چنین جمعی باید بگویم که نظام آموزشی ما از صدر تا ذیل از سطوح ابتدایی در دبیرستان تا مراکز آموزشی ادواری که به تدریس در بخش های متفاوت مشغولند، همه آفت زده اند. مردم از این نظام شکایت دارند که سترون و ناکارآمد است که شور شور و شوق جوانان را می کشد و شمع اشتیاق نوجوانان را خاموش میکند.
موحد ادامه داد: درباره سوالات طرح شده در مدارس مقالاتی نوشتهام و در روزنامه اطلاعات و مجله نگاه نو چاپ شد. عنوان مقاله من در روزنامه اطلاعات این بود استهزای دین است یا افسوس دانش، که علم اگر این است بگذار و برو. این تنها حرف من نبود، حرف همه بود همه مردم با من همدل و همزبان بودند. این سیستم آموزشی تست محور پدر ما را درآورده است. یونسکو، برای این نیست که فلان بازار مخروبه را ثبت کنیم و دلمان خوش باشد می خواهم بدانم آیا اصلا این نهاد جایی دارد که بتواند سیستم آموزشی ما را تغییر دهد.
موحد در بخش دیگر حرفهایش به دانشجویان و جوانان گفت: دو فوشه کور عنوان کتاب را در جستجوی گوهر گذاشته است. او این رو از خود شمس گرفته که درباره بازرگانی که همه سرمایهاش را خرج کرد که دنبال گوهری بگردد، او میگوید آن بازرگان منم و گوهر مولاناست، جوانان باید توجه کنند که طلب مهم است و تفاوت انسان بعد از رنسانس و قبل از رنسانس تفاوت انفعال و فعالیت است، انسان بعد از رنسانس کنشگر است و این بسیار اهمیت دارد، ما باید به شمس و مولانا توجه کنیم در شمس و مولانا چه هست؟ مولانا را صوفی معمولی میشناسیم اما باید عمق اندیشه را دریابیم. اگر خدا بزرگ است باید تو هم بزرگ باشی و متابعت محمد این است که اگر محمد به معراج رفت باید تو هم بروی. هیچ کجا توقف نکن و همیشه پیش برو. به هیچ چیز نباید قانع شد شمس و مولانا دشمن میان مایگی و ابتذال بودندذو اینگونه است که شمس میگوید در این شهر قحط خورشید است. جوانان باید طالب باشند و این طلبیدن است که راه نجات است.