صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۳ دی ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۴۴۵۷۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۷ - ۱۹ آذر ۱۳۹۷
مدتی است که سریال تازه‏‌ی مهران مدیری با نام هیولا جلوی دوربین رفته است سریالی که پیمان قاسم‌‏خانی متن‌‏اش را نوشته و درباره‌‏ی یک فرد عامی است که یک‏‌باره وارد معاملات اقتصادی می‌‏شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

مدتی است که سریال تازه‏‌ی مهران مدیری با نام هیولا جلوی دوربین رفته است سریالی که پیمان قاسم‌‏خانی متن‌‏اش را نوشته و درباره‌‏ی یک فرد عامی است که یک‏‌باره وارد معاملات اقتصادی می‌‏شود.

۳۱اردیبهشت ماه بود که صفحه منسوب به مهران مدیری در اینستاگرام با انتشار عکسی از مدیری در کنار پیمان و محراب قاسمخانی، سیامک انصاری، امیرمهدی ژوله و... خبر از همکاری مجدد این دو داد. در ابتدا اخباری از حضور دوباره آنها در تلویزیون منتشر می‌‏شد. این عکس به صفحه برنامه دورهمی در تلویزیون تگ شده بود و به همین خاطر عده‌‏ای تصور می‌‏کردند قرار است برنامه‌‏ای با نویسندگی پیمان قاسم‌خانی و گروه همراهش در تلویزیون ساخته شود. به دنبال موفقیت مجموعه «دورهمی» همکاری دوباره مدیری و قاسم‌خانی در تلویزیون چندان دور از ذهن نبود و تصور همه این بود که مدیری توانسته قاسم‌خانی را راضی به همکاری دوباره با تلویزیون کند. فصل مشترک این همکاری هم تهیه‌‏کننده «دورهمی» سید مصطفی احمدی بود. این تهیه‏‌کننده به پشتوانه یک اسپانسر قدرتمند توانسته بود، برنامه پرهزینه دورهمی را جلوی دوربین تلویزیون ببرد و حالا با اضافه شدن قاسم‌خانی به گروه، می‏‌توانست برنامه‌‏ای با کیفیت بهتر و با تماشاگر بیشتری تولید کند. اما گویا برنامه از ابتدا طور دیگری چیده شده بود. شبکه خانگی از مدت‏‌ها پیش تبدیل به شبکه‏‌ای سودآور شده که معروف است سرمایه مجموعه‌‏هایی که در این شبکه تولید می‌‏شود، پیش از توزیع با جذب آگهی‌‏های تبلیغاتی برمی‌‏گردد. بنابراین این شبکه محل خوبی برای عرضه محصولی است که پس از سال‏‌ها از همکاری مدیری و قاسمخانی شکل گرفته باشد.

در‏حالی‏که حواشی متعددی درباره‌‏ی ساخت «شب‏‌های برره۲» منتشر شده بود و همه منتظر بودند تا مدیری را در تلویزیون ببینند، ناگهان معلوم شد پروژه‏‌ا‌‌‌‌ی که او بی‌‏سروصدا شروع کرده متعلق به شبکه‌‏ی خانگی است. هفته پیش خبر تولید سریال «هیولا» برای شبکه خانگی منتشر شد. مجموعه‏‌ای که نوشته قاسم‌خانی و گروهش است. مهران مدیری کارگردانی و در آن بازی می‌‏کند و فرهاد اصلانی، شبنم مقدمی، گوهر خیراندیش، شیلا خداداد، محمد بحرانی، سیما تیرانداز و... دیگر بازیگران آن هستند. داستان این مجموعه شباهت بسیاری به «مرد هزارچهره» دارد و درباره مردی صاف و ساده است که به شکل غیرمنتظره‌‏ای صاحب مال و منال و ثروت بادآورده‏‌ای شده و دچار اضمحلال شخصیتی می‏‌شود. قاسم‌خانی استاد نوشتن چنین سناریوهایی است و از همین حالا می‌‏توان پیش‏‌بینی کرد که این مجموعه یکی دیگر از سریال‌‏های موفق این دو و شبکه‏ خانگی شود.

داستان دو دوست

سرانجام طلسم همکاری نکردن مهران مدیری و پیمان قاسم‌‏خانی شکست و نام این دو پس از ۱۰ سال در کنار یکدیگر در تیتراژ یک سریال قرار گرفت. آخرین همکاری این دو مربوط به سریال «مرد هزار چهره» می‌‏شد که سال ۱۳۸۷ مقابل دوربین رفت. از این سریال به بعد بود که به دنبال اختلافاتی که میان مدیری و قاسم‌خانی پیش آمد، همکاری موفق این دو نزدیک به ده سال متوقف شد. شاید به جرات بتوان گفت ترکیب این دو هنرمند طناز برترین سریال‏‌های طنز تلویزیون را رقم زد که هنوز که هنوز است به تناوب از شبکه‌‏های مختلف روی آنتن می‌‏رود و تماشاگران پروپاقرصی دارد. هرچند که باید رضا عطاران و محسن تنابنده را هم جزو برترین کارگردانان طنز تلویزیون ایران دانست اما تیم مدیری و قاسم‌خانی زمانی کار خود را شروع کرد که مجموعه طنز تلویزیونی هنوز به صورت کامل در تلویزیون تعریف نشده نبود و این دو پایه‌‏گذار سریال‌‏های اپیزودیک و طنز در تلویزیون بودند. پیش از آنها می‌‏‏توان تنها به سریال «کاکتوس» به کارگردانی محمدرضا هنرمند اشاره کرد که در عرصه طنز حرفی برای گفتن داشت. با اینکه از تولید مجموعه تلویزیونی «پاورچین» ۱۶ سال می‌‏گذرد، همچنان داستان‏‌های این مجموعه تازگی دارد و تماشاگری که بعد از این سال‏ها به پای آن می‌‏نشیند، ساعتی را به خنده و شادی سپری کند. کاراکتر‏ها و تیپ‌‏سازی‏‌های طراحی شده توسط پیمان قاسم‏‌خانی در این مجموعه در سریال‌‏‏های دیگر هم ادامه پیدا کرد. نقشی که محمد‏رضا هدایتی با عنوان طغرل در این مجموعه برعهده داشت، در سریال‏‌های دیگر از جمله «شب‌‏های برره» و «باغ مظفر» هم تکرار شد. کاراکترها و تیپ‌‏ها آنقدر خوب و کامل طراحی شده بودند که این نویسنده و کارگردان از آنها در مجموعه‌‏های دیگر خود هم استفاده کردند. «داونه» در «پاورچین» به شکل تعدیل‌شده‏‌ای در «شب‏‌های برره» هم استفاده شد و بهنوش بختیاری در این سریال تیپی شبیه «یاسمن گل بانو» در «پاورچین» داشت. داستان این مجموعه با اینکه به‌روز و با توجه به اتفاقات و حوادث روزمره طراحی می‏‌شد، به طور مثال در زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی به نحوه برگزاری انتخابات در بالا و پایین برره اشاره می‏شد اما به دلیل اینکه این داستان‌‏ها به رذایل و خصایل اخلاقی اشاره داشت و این رفتارها را به چالش می‌‏کشید، تاریخ مصرف نداشت و تا همیشه برای تماشاگر تلویزیون تازگی خواهد داشت. «پاورچین» و «نقطه‌‏چین» در ادامه هم و با فاصله کمی ساخته شد. آن زمان دوران درخشش این نویسنده و کارگردان در تلویزیون بود و مدیران و تماشاگران تلویزیون حساب ویژه‏‌ای روی آنها باز کرده بودند. تقریبا می‌‏توان گفت که به ندرت این دو بیکار می‏‌نشستند و بلافاصله پس از تمام شدن یک مجموعه کار ساخت سریالی تازه‏ را آغاز می‌‏کردند. پیمان قاسم‌خانی هم حالا صاحب تیم نویسندگان شده بود. مهراب قاسم‌‏خانی، سروش صحت، بهمن معتمدیان، محمدرضا آریان، علیرضا کاظمی‌‏پور، شقایق دهقان، محسن چگینی، علیرضا ناظرفصیحی و امیر مهدی ژوله او را در نوشتن متن‌‏ها همراهی می‌‏کردند. به همین دلیل بود که به راحتی می‏‌توانستند پرکار باشند و متن‌‏‏های بیشتری بنویسند. سریال «جایزه بزرگ» که برای نوروز ۸۴ ساخته شد، یکی دیگر از سریال‌‏های موفق محصول همکاری این دو بود که کاراکترهایش همچنان از همان الگوی قبلی یعنی حضور کاراکتری ساده‏‌لوح در مقابل فردی کلاش و کلاهبردار پیروی می‌‏کرد. در این سریال هم مدیری در نقش مرد ساده‏‌لوح که مدام فریب می‌‏خورد و آبرو و مالش در معرض خطر قرار می‌‏گرفت، بازی می‏‌کرد و جواد رضویان هم همان تیپ خود در «پاورچین» بعنی نقش مرد شرور و کلاهبردار را بازی می‌‏کرد که این بار با کارهایش خانواده‏‌اش را در معرض انواع تهدید‏ها قرار می‌‏داد. رضا شفیعی‌‏جم هم که بخشی از ویژگی‌‏هایش را از «نقطه‏‌چین» آورده بود، نقش مهمی در پیش‏‌بردن داستان داشت. نیمه دوم همان سال این گروه سریال «شب‏‌های برره» را مقابل دوربین برد که می‏‌توان از بهترین سریال محصول همکاری این دو نفر از آن یاد کرد. «شب‌‏های برره» در ناکجا‏آبادی اتفاق می‌‏افتاد که داستان‏‌هایش به اندازه روستایش عجیب‌‏وغریب بودند. حالا مدیری کاراکتر تازه‏‌ای پیدا کرده بود که با نقش‏‌هایی که تا پیش از آن بازی کرده بود، تفاوت زیادی داشت. این مجموعه به لحاظ داستان‌‏پردازی و طراحی شخصیت‌‏ها سرآمد همه سریال‏‌هایی بود که مدیری و قاسم‌خانی با همکاری یکدیگر آن را به ثمر رساندند و بعد از آن نتوانستند این کیفیت را دوباره تکرار کنند. «باغ مظفر» در ادامه «شب‏‌های برره» ساخته شد اما نتوانست موفقیت این سریال را تکرار کند. سریال «مرد هزار چهره» در نوروز ۱۳۸۷ پایان‏‌بخش همکاری این دو در تلویزیون بود. مجموعه‌‏ای که دچار ممیزی و سانسور و بخش‌‏هایی از آن دچار حذفیاتی شد که سازندگان سریال را سرخورده کرد. «گنج مظفر» هم که با سرپرستی گروه نویسندگان پیمان قاسم‌خانی و کارگردانی مدیری ساخته شد، پایان خوشی نداشت و نتوانست در شبکه خانگی به آخرین قسمت برسد. از آن زمان بود که شایعه قهر این دو نفر شدت گرفت و تا نیمه اول امسال این عدم همکاری طول کشید تا در نهایت مهران مدیری در صفحه شخصی‌‏اش در اینستاگرام خبر از دوستی و همکاری دوباره با پیمان قاسمخانی داد.

یک مرور کلی

مهران مدیری سالیان سال برای تلویزیون سریال‌‏های طنز کارگردانی کرد و بسیاری از بازیگرانی را که درحال‌‏حاضر در فیلم‌‏های کمدی می‏‌بینیم، به سینما و تلویزیون معرفی کرد. همه‌‏ی ما با سریال‏‌هایش خاطره داریم و هنوز هم اگر مجموعه‏‌هایی را که او برای تلویزیون کارگردانی کرده از شبکه‌‏های مختلف پخش شوند دوست داریم تماشا کنیم.
مدیری کارگردانی مجموعه‌‏های طنز را از اوایل دهه هفتاد با سریال «پرواز ۵۷» آغاز کرد و تا سال ۸۸ مخاطبان تلویزیون را با سریال‌‏هایش همراه کرد. مهران مدیری بعد از سریال «مرد دو هزار چهره» در تلویزیون به شبکه خانگی کوچ کرد. بدقلقی‌‏های تلویزیون و سانسور یکی از دلایل این نقل مکان بود. او تصمیم گرفت سریال جدیدی به اسم «قهوه تلخ» را برای پخش در شبکه‏‌ی خانگی کارگردانی کند که نویسندگی‌‏اش را امیرمهدی ژوله و خشایار الوند بر عهده‏ داشتند. سریال «قهوه تلخ» اولین مجموعه‌‏ی شبکه خانگی در ایران بود و از شهریور ۸۹ به صورت هفتگی در شبکه‌‏ی خانگی توزیع شد. استقبال مخاطبان از «قهوه تلخ» بسیار خوب بود، چراکه مدیری توانست طرفدارانش را از تلویزیون به شبکه‌‏ی خانگی ببرد و با ویدیویی از خودش که قبل از هر قسمت با بینندگان «قهوه تلخ» صحبت می‌‏کرد و از آنها درخواست می‏‌کرد تا نسخه‌‏ی اصلی سریال را تهیه‏ کنند، تاثیر زیادی در فروش این مجموعه داشت. از طرفی موضوع این سریال هم برای مخاطبان جذاب بود و تازگی داشت؛ یک استاد تاریخ با بازی سیامک انصاری (که بازیگر همیشگی کارهای مدیری است) با خوردن قهوه‏ای به زمان گذشته سفر می‏‌کرد و داستان‌‏های جالبی که برای او اتفاق می‌‏افتاد و ارتباطش با آدم‌‏های آن زمان، دیدن «قهوه تلخ» را برای مخاطبان دوست‌داشتنی می‏‌کرد. اما ناتمام ماندن «قهوه تلخ» یک شکست برای مدیری رقم زد. ۲۱ قسمت از مجموعه‌‏ی «قهوه تلخ» در شبکه‌‏ی خانگی توزیع شد و تنها شش قسمت پایانی این سریال در دسترس بینندگان قرار نگرفت. دلیل اصلی این موضوع هیچوقت مشخص نشد و اختلاف تهیه‏‌کننده با عوامل سریال تنها چیزی بود که در این‌باره گفته شد. ماجرای تحویل ندادن جوایز و انجام ندادن تعهدات به وسیله‌‏ی تهیه‏‌کنندگان لطمه‌‏ی بزرگی به اعتبار مدیری زد و بیش از همه آینده‏‌ی کاری او را تحت تأثیر قرار داد. مدیری البته دست از سریال‌‏سازی برای شبکه‏‌ی خانگی برنداشت و در سال ۹۱ مجموعه‌‏ی «ویلای من» را برای شبکه‏‌ی خانگی کارگردانی کرد اگرچه این‌‏بار برخلاف «قهوه تلخ» نتوانست تعداد زیادی از طرفدارانش را با خود همراه کند. او یک سال بعد، مجموعه‏‌ی «شوخی کردم» را برای شبکه‏‌ی خانگی کارگردانی کرد که به شکل آیتمی بود و در هر قسمت خودش موضوع جدیدی را مطرح می‌‏کرد و با صحبت کردن درباره‌‏ی آن، بینندگان را به تماشای آیتم‌‏های این مجموعه دعوت می‏‌کرد. اما انگار موفقیت او فروکش کرده بود.
به همین دلیل او دوباره و به دعوت مدیران تازه‌‏ی تلویزیون (که درواقع همان مدیران قدیمی بودند و مدیری با آنها همکاری کرده بود) دوباره راهی صداوسیما شد. «در حاشیه» سریال جدید مدیری برای شبکه‏‌ی سه بود که نوروز سال ۹۴ روی آنتن رفت. این مجموعه هم مثل کارهای قبلی این کارگردان با حاشیه‏‌هایی روبه‏‌رو شد و به دلیل اینکه موضوع آن درباره‌‏ی خطاهای پزشکی بود، با اعتراض سازمان نظام پزشکی مواجه شد و فیلم‏برداری آن مدتی متوقف شد. اگر روراست باشیم باید اقرار کنیم فارغ از این حواشی که صدمه‌‏ی جدی به داستان سریال زد، متن و طنازی بازیگران چندان جلب توجه نکرد. مدیری اما پایمردانه سریال دیگری ساخت، شاید برای حل مشکل سری اول! او سریال «در حاشیه ۲» را هم مقابل دوربین برد که ادامه‌‏ی «در حاشیه» بود و در زمستان سال ۹۴ از شبکه‌‏ی سه پخش شد. بعد از این مجموعه او دیگر سریال جدیدی را برای تلویزیون کارگردانی نکرد و این‏بار سمت اجرا رفت. مدیری اجرای برنامه‌‏ی «دورهمی» در شبکه‏‌ی نسیم را بر عهده گرفت که کارگردانی‌‏اش را هم خودش عهده‌‏دار بود.

این برنامه از اواخر اسفند سال ۹۴ روی آنتن رفت و همراه با آیتم‏‌های نمایشی بود که مدیری برای این آیتم‏‌ها از بیشتر بازیگرانی که در سریال‏‌هایش با آنها همکاری می‌‏کرد، استفاده کرد. چهار سری از برنامه‌‏ی «دورهمی» برای شبکه‏‌ی نسیم ساخته شد که در هر فصل با تغییراتی همراه بود و بازیگران این برنامه در فصل آخر تنها سروش جمشیدی و سحر ولدبیگی بودند و مدیری هم با دعوت از هنرمندان عرصه‌‏های مختلف به گفت‌‏وگو با آنها می‌‏نشست. بعد از آخرین فصل «دورهمی» خبری در رسانه‌‏ها منتشر شد که قرار است مدیری باز هم با پیمان قاسم‏‌خانی همکاری کند و «شب‌‏های برره ۲» را مقابل دوربین ببرد اما این مجموعه ساخته نشد و حالا قرار است همکاری مدیری و قاسم‏‌خانی در مجموعه‌‏ی دیگری به اسم «هیولا» اتفاق بیفتد.

منبع : سازندگی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فدا
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
نمیکنم قاسم خانی طناز باشه کارهای اقای مدیری همیشه درجه یک وبا کیفیت بودن هستن