صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۴۴۲۷۳۰
تعداد نظرات: ۳۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۱ - ۰۵ آذر ۱۳۹۷
«انتخاب» گزارش می‌دهد؛
با وجود کاهش قیمت دلار، هفته گذشته روند صعودی قیمت خودروهای ساخت داخل ادامه یافت. این در حالی است که در ماه های ‏اخیر، با افزایش قیمت دلار، علاوه بر خودروهای وارداتی، خودروهای داخلی هم دچار افزایش بها شدند.‏
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با وجود کاهش قیمت دلار، هفته گذشته روند صعودی قیمت خودروهای ساخت داخل ادامه یافت. این در حالی است که در ماه های ‏اخیر، با افزایش قیمت دلار، علاوه بر خودروهای وارداتی، خودروهای داخلی هم دچار افزایش بها شدند.‏

به گزارش «انتخاب»، این موضوع، این سوال را پیش می آورد که چرا با وجود کاهش نرخ ارز، قیمت خودروهای داخلی نه تنها ‏کاهش نیافته بلکه بیشتر هم شده است؟ اگر پاسخ اولیه این است که قیمت داخلی ها مستقل از قیمت دلار است، پس چرا با افزایش ‏قیمت دلار، قیمت همین خودروهای ساخت داخل افزایش یافته بود؟

دلار چقدر روی قیمت خودروهای داخلی اثرگذار است؟
برای پاسخ دقیق تر به این سوال، چند نکته را باید مدنظر قرار دهیم. اول اینکه چند درصد قطعات خوروهای داخلی ساخت داخل ‏است و چند درصد آن وارداتی؟ طبق آمار وزارت صنعت در اواخر سال گذشته، اگرچه هیچ‌یک از محصولات، ۱۰۰ درصد ‏ساخت داخل نیستند اما به طور مثال، سمند، پژو 405 و پژو پارس تا مرز ۹۳ درصد ساخت داخل هستند. این رقم برای پراید که ‏حدود 25 درصد بازار به آن تعلق دارد نیز تا مرز 87 درصد داخلی است.‏

به بیان ساده تر، قیمت دلار روی قیمت نهایی این خودروها اثرگذار است هرچند اثر آن محدود است؛ تا همین جای کار باید با ‏کاهش نرخ دلار که پس از 13 آبان صورت گرفته، قیمت داخلی ها هم کاهش یابد. اما اینچنین نشده و به عکس، روند افزایش قیمت ‏ادامه یافته.‏

تحریم ها با خوروهای داخلی چه می کنند؟
تحریم خودرو در همان فهرست اولیه تحریم های آمریکا در مردادماه نیز قرار گرفته بود. در این شرایط، بیشترین فشار روی ‏خودروهایی آمد که تولید مشترک ایران و کشورهای اروپایی بودند. اما به طور طبیعی خودروهای خارجی اثرپذیری کمتری از این ‏موضوع دارند.‏

با توجه به درصد داخلی سازی خودروها که به آن اشاره شد، تحریم نباید اثر قابل توجهی روی خودروهای داخلی بگذارد. در این ‏شرایط، با توجه به اینکه مسئولان حوزه قطعه سازی و نیز واردات قطعه، گفته اند که به اندازه کافی دست کم برای مقطعی بعد از ‏شروع تحریم ها، قطعات موردنیاز را وارد کرده اند، نباید انتظار داشته باشیم که تحریم ها ناگهان قیمت خودروهای داخلی را ‏دگرگون کنند. درصد تاثیر آنها با توجه به آمار ذکر شده مشخص و محدود است.‏

عرضه و تقاضای خودرو کاهش یافته یا افزایش؟
آمارها نشان می دهد تولید خودرو در مهرماه سال ‌جاری نسبت به شهریور ۵۰ درصد افزایش یافته است. با توجه به افزایش تولید ‏خودرو، به طور طبیعی حتی بدون توجه به قیمت دلار و موضوع تحریم ها، قیمت خودرو باید کاهش یابد. اما باز هم این اتفاق رخ ‏نداده. پس علت چیست؟

علت واقعی چیست؟
به گفته کارشناسان و آگاهان بازر، عمده ترین دلیل افزایش غیرمنطقی قیمت خودرو در هفته گذشته، بلاتکلیفی خریداران و ‏فروشندگان است. به بیان ساده تر، وزارت صنعت به عنوان متولی این بخش، هیچ برنامه مشخصی برای ساماندهی بازار خودرو ‏نداشته و همین بی برنامگی دامنگیر این بازار شده است.‏
به طور مثال، هنوز هیچ قدمی برای تعیین قیمت خودرو برداشته نشده. برخی فروشندگان با تصور احتمال افزایش قیمت، از فروش ‏خودرو خودداری کرده اند و از آن سو، خریداران نیز با توجه به شایعات افزایش قیمت، به بازار هجوم آورده اند و حتی کاهش ‏قیمتی را که می توانست با افزایش عرضه در ماه اخیر رخ دهد، خنثی کرده اند.‏

چندی پیش سایپا اعلام کرده بود که حدود ۳۰ هزار خودرو متعلق به این شرکت به‌دلیل نقص قطعه در کف کارخانه مانده‌اند. به ‏طور طبیعی این موضوع بر بلاتکلیفی بازار خودرو اثرگذار است. اینکه تکلیف این خوردروها نیز مشخص نمی شود، خود به ‏مدیریت نامشخص وزارت صنعت بازمی گردد. مدیریت فاجعه بار وزارت صنعت در حوزه خودرو به همین مورد اخیر محدود ‏نیست؛ این موضوع در یک سال اخیر به بارزترین شکل ممکن نمود یافته و باعث شده علاوه بر افتضاحی که در خودروهای ‏وارداتی به وجود آمد، در حوزه خودروهای داخلی نیز شاهد ثبت رکوردهای منفی ویژه ای از جمله پراید 40 میلیون تومانی باشیم. ‏معلوم نیست با تغییر وزیر چه آینده ای در انتظار بازار خودروهای داخلی خواهد بود. اما تا کنون نه تنها هیچ نشانه مثبتی دیده ‏نشده، بلکه سوءمدیریت و بی برنامگی همچنان این بازار را از وضعیت ایده آل خود دور نگه داشته است.‏

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
در حال حاضر بهترین راه خلاصی از خودروهای بی کیفیت عدم توجه به درخواست افزایش قیمت از سوی خودروسازان است. با توجه به حاد شدن بیماری سیستمی خودروسازان به مرور زمان یک شوک سنگین برای ارزیابی امکان حیات خودروسازان لازمه. مرگ یه بار شیون ......
ناشناس
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
در یک کلمه خواست دولت
ناشناس
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
روحاني كه با باندبازي و رفيق بازي شريعتمداري رو به وزارت صنعت گذاشت تا براي جيب خودش و اطرافيانش واردات رو ببنده و صنعت خودرو در دست اين خودروسازان بي شرف بيافته
دوما مجلسي كه وزيري كه براي فرار از استيضاح اسعفا داد رو به وزارت كار فرستاد
ناشناس
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
متاسفانه سر افراد و نهادهایی در آخور بازار خودرو و سهام این دو کارخانه است که تا قیام قیامت هم صدای هیچ اعتراضی به گوش هیچ کس نخواهد رسید
nashenas
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
سال گذشته 207 صندوقدار اتومات ثبت نام کردم قراربود تیرماه ماشین را تحول دهند.تازه حالا دارن دعوت نامه میدن با قیمت افزایش یافته 104 میلیونی.اگه هم مجوز افزایش قسمت گرفتن باید از این تاریخ به بعد افزایش قیمت را اعمال کنند نه اینکه از حویل 5 ماه قبل اعمال بشه.
ناشناس
|
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
مملکت رو دارن خراب میکنن فقط برای پر کردن جیب خودشون

حیف این کشور زیبا و پهناور نیست چند نفر بیسواد شدن مدیر دو شرکت بزرگ دولتی خودرو ساز
ناشناس
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
شما نرخ دلار رو از کجا میگیری؟
دولت قبلی رو که هرروز می‌کوبید ی یادت هست؟!
دلار رو3500 تحویل تدبیریا داد اونوقت الان چنده ؟!
هدفت حالا خودرو بود یا میخاستی بگی دلار ارزون شده؟!ا
آی آی،واقعیات رو بگو !
ناشناس
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
برادران و خواهران گرامی از ماست که بر ماست چرا اگر بیکیفیت و گران و نا امن هست در عرض چهار دقیقه چهل هزار دستگاه پراید را خریدید قسم حضرت عباس رو باور کنند یا دم خروس را اگر یک سال ماشین بی کیفیت نداشتی میمیری؟من پرستارم و در اورژانس جاده ای کار کردم چه بسیار جوانان و زنان و مردان و کودکان دیده ام که در خون خود غلطیده اند خدا شاهده نخریم تا درست بشه فکر کنید به خاطر عزیزانمان انتخاب عزیز گزارشی تهیه کن و بزار تو سایت شاید وجدانهای پوپولیستی و خفته بیدار شود
محسن
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
دوستان عزیز و‌مردم همیشه مظلوم ایران بزارید من براتون تحلیل کنم و دلیلشو بگم این اتفاق هیچ دلیلی نداره مگر خالی کردن جیب مردم بدبخت توسط دولت حالا چرا؟ اولا با نوسان گیری از نرخ ارز دلاریو که به مردم بدبخت ۱۶ تومن فروختن رو با استفاده از جو‌امنیتی و استفاده از جنگ روانی رسانه ای کاهشی با قیمت ۱۲.۵ الان مجبور به فروش میکنن که خودش ببینید چ سود هنگفتی داره براشون ثانیا در بخث ماشین دولت فروشنده هست حواستون باشه هرچقدر بیشتر بفروشه سود بیشتری میبره پس انتظار نداشته باشید قیمت ماشین بیاد پایین بهیچ وجه اینجا تنها این سوال پیش میاد اینو بهش میگن تدبیر؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
همش زیر سر دولته!
بدبخت ما ملت، که دولتمون کاسب کاره!
مهرداد
|
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
باید به این خودروسازها گفت این بار دیگر مثل دفعات قبل نیست با شرائط این روزها مردم منتظرند تا با شدیدترین روش جواب این خودروسازها را بدهند
محمد حسین
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
همه داستان بی برنامگی وزارت خونه نیست. اصل داستان حمایت انحصاری از دوتا خودروساز بی خاصیت هست که تو فضای کاملا غیر رقابتی تو مدت سی و اندی سال به جای تفکر برای بهبود و پیشرفت کیفیت محصولاتشون فقط تولید کردن و آشغال تحویل ملت دادن. اگه ما میگیم حمایت از تولید کننده داخلی معنیش اینه که باید تهش به نفع ملت باشه. نه اینکه بشه ابزاری برای رانت و چاپیدن ملت. این خودرو سازها تا الان فرصت کافی داشتن که بخوان به تنو کیفیت و ... بپردازن. بسه دیگه هرچی با نام حمایت از تولید ملی ملت رو چاپیدن. من حرفم اینه خود من ی ماشین نیسان وانت اسن نوشتم و موعد تحویلش اخر ابان بود. خبر دادن که دعوت نامه صادر شده و دیدم ماشین 41 تومنی رو کردن 55 تومن. همه اینا به کنار تا دیدن ی خورده اعتراض به این افزایش هست، دعوت نامه رو کان لم یکن کردن و نگه داشتن ماشینو. ببینید من حرفم اینه اگر شما دارید ماشین رو که خوب سر موعدش تحویل بدید تا مردم به کار و زندگیشون برسن. نه اینکه نگه دارید تا تکلیف افزایش قیمتتون در آیندذه مشخص بشه و بعد تحویل بدین. آیا این مصداق بارز چاپیدن ملت توسط خودرو سازی که سالها ازش حمایت حمایت شده تا در نهایت به نفع ملت باشه نیست؟ من خواهشم اینه شما نویسنده عزیز دقیق مطلب بنویسید و سعی نکنید عامدانه یا غیر عامدانه مشکل اصلی رو فراموش کنید.
ممنون
ناشناس
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
عزیزم !
قطعات داخلی هم با مواد اولیه درست میشوند که قیمت آنها چند برابر شده !
مگه ساختمان داخلی نیست پس چرا گرون شده؟
رب چرا گرون شده ؟مگه داخلی نسیت؟
صرف داخلی بودن دلیل نمیشه که بگیم نباید گرون بشه
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
البته به نظر من باید به کسانی که ثبت نام کردند خودرو را با قیمت ارزان بدهند
بهروز
| |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
اخوی حق با شماست. من غلط کردم خودرو ملی سال قبل ثبت نام کردم. مگه دلار گرون نشده و به این بهانه میخان خودرو رو گرون کنن. آقایان خودرو ساز لطف کنن با همون دلار پارسال پول منو پس بدن خودرو چینی میخام بخرم. اشتباه کردم ایرانی خریدم......مگه آش رشته میخان درس کنن که پارسال پول گرفتن امسال میگن گرون شده نمیتونیم قطعه تامین کنیم. عزیرم خودرو رب نیست....
محمد حسین
| |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
دوست عزیز شما حوضه دیدت رو یکم بازتر کن و فقط موضوع الان رو نبین. ما سی و اندی سال هست که ازین خودرو سازها حمایت تام کردیم تا از تولید ملی حمایت کرده باشیم. حمایتی که باید تهش به نفع مردم باشه. ولی اینا دریغ از ذره ای تلاش که اگر تلاش کرده بودن الان این وضع کیفیت و تنوع ماشیناشون نبود. نه دوست عزیز. رب اگر گرون شده سر جای خودش باید بحث بشه. اینجا بحث حمایت غیر منطقی از دوتا خودرو ساز فربه و تن پرور هست که باید ی جایی قطع بشه. من شهروند باید حس کنم حمایت از تولید ملی به نفع من شده نه به ضر من. حرفی نیست که گرون بشه ولی حمایت و انحصار تو بازار هم بسه دیگه. واردات آزاد بشه تا اونا هم یکم طعم رقابت رو بچشن/
بنده خدا
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
متاسفانه دروغ اساس کار خودرو سازان بی تدبیر است که در کنار سکوت دهشتناک دولت، بدون کوچکترین احترامی به مردم و مشتریان،می برند و میدوزند.
وزیر محترم هم که مطلقا درد من کارمند رو که از پارسال خودرو پیش خرید کردم و الان میگن نداریم و هر کاری دلت میخواد بکن و از این حرفا، درک نمیکنه و نمیفهمن که بر باد رفتن آرزوی یک خانواده و آه مظلوم بالاخره دامنشونو میگیره.
باور کنین زور مردم به مافیای خودرو سازان نمیرسه و دولت هم خوابه،البته بهتره بگم خودشو به خواب زده.
خدابه داد ما برسد
پاسخ ها
کاربر
| |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
برادر پارسال با هزار بدبختی پول جور کردم خودرو ملی ثبت نام کردم بیشتر از سه ماه از موعد تحویل گذشته ایرانخودرو دعوتنامه نمیده. زنگ میزنم میگن اگه گرون بشه شامل شما هم میشه. خدا ازشون نگذره. باید با هم متحد بشیم حقمونو از خودرو ساز ها بگیریم ظلم این خودرو ساز ها هم اندازه ای داره. هیشکی تو مملکت انگار زورش به ایرانخودرو نمیرسه. خدایا به فریادمون برس........
ناشناس
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
چه کسی از سود بیشتر بدش میاد .تو این مملکت کسب سود بیشتر از هر چیزی مهمتره.
ناشناس
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
تاکی دروغ ، تاکی کلک ،همش دلال بازی، ملت چقد باید بی کفایتی مدیران رو تحمل کنند، کجای دنیا برا ماشین دوسال باید تونوبت باشی ، باقیمت با لا هم بخری زجر هم بکشی ،، واقعا برا خودم متاسفم که یک سال و نیم ، پیش گول خوردم ، ۲۰۰۸ ثبت نام کردم ، الان میگن برو قردادو بخون همه اینا روقبول کردی ، خدایا حالا بکجا شکایت کنم ، کسی پاسخگو نیست
بهروز
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
عدم ارسال دعوت نامه توسط ایران خودرو، ملتهب کردن بازار به امید گرانی، ایجاد فضای رسانه ای برای گرانی خودرو، تهدید دولت به رها سازی کارگران در سطح شهر و... اقدامات اخیر خودرو سازان است برای مردمی که:
با قرض و فروش طلا و... سال قبل خودرو ثبت نام کرده اند به این امید که صاحب ماشین شوند.
آقایان مسئولین خودرو را گران نکنید، دیگر طاقت گرانی را نداریم. چطور فریاد بزنیم. سال قبل ثبت نام کردیم چرا الان بلا بر سرمان میآورید. ایها الناس کمک......
ناشناس
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
تا زمانیکه تو این مملکت قانون حاکم نباشه اوضاع همینه!
قانون به معنای واقعی باید حاکم بشه و کمبود قوانین هم باید بر طرف بشه والسلام.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
قانون هست ولی واسه مردم
ناشناس
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
وقتی مدیر ندارم باید مثل مربیان تیمهای ورزشی از خارج وارد کنیم .
چرا واردات مدیر اینقدر تابو شده برای ما؟!
تعصب رو کنار بذاریم و نگاه کنیم به همین دبی در بغل گوش خودمون، الان برا خودش شده غول اقتصادی که ایران رو میتونه بذاره تو جیبش! چرا؟! برا اینکه از کشورهای دیگه مدیر وارد کرده تا هم منابع شان رو مدیریت کنن و هم جوون هاشون از اونها چیز یاد بگیرن و یواش یواش مدیریت رو خودشون بدست بگیرن.
در قرن بیست و یکم مدیران اقتصادی ما بر مبنای آزمون و خطا دارن کار میکنن و از اصول اولیه اقتصادی هم مطلع نیستن!
مثلاً محدودیت در خرید سکه ایجاد نمی کنن که یه نفر دو تُن سکه نخره!
مالزی هم با همین روش شده مالزی که غولیه برا خودش.یا اندونزی یا تایلند یا حتی ویتنام و ...
ناشناس
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
با سلام…
خواب ديديد خير باشه انشاالله دلار ٣٧٠٠توماني را١٢هزار و أندي فروش ميكنند بعد ميگويند دلار ارزون شده؛سفره مردم يك سوم شده كجا ارزون شده.
ناشناس
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
دلار کجا ارزان شده 3500 بوده الان 13000 تومنه 4 برابر .قیمتها هم همگی رشد کردن بجز خودرو
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
درست می فرمایید دلار ارزان نشده ولی خودرو بی کیفیت با آن قطعات کاملاً بی کیفیتش کم رشد نکرده
ناشناس
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
با ورود خودروهای خارجی همه چی درست میشه . میگی نه یکماه گمرک باز بشه تا معلوم بشه
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
دوست عزیز با توجه به ارزبری به شدت بالای خودرو، در این شرایط تحریم، واردات خودرو تیر خلاص به منابع ارزی و ارزش ریاله
محمد
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
چرا باید پرایدی که 10 میلیون تومان ارزش ندارد. 30-40 میلیون باشد؟ چرا کشورهایی چون افغانستان که این همه میگیم عقب مانده بیشترین خریدشون ماشینشون تویوتااست.خودرو سازها چرا باید از حمایت بی چون و چرا دولت برخوردار باشند؟ چرا رقابت را از بین برده و خودروی بی کیفیت داخلی را انحصاری کرده اند؟ چه کسی جوابگوی این همه اجحاب در حقوق ملت است؟؟؟
پاسخ ها
احمد
| |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
دوست گرامی. دولت خودش دست داره.
ناشناس
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
بهترین راه برای حمایت از مردم آزادسازی قیمت خودرو داخلی به همراه آزادسازی واردات خودرو با تعرفه گمرکی صفر است. تا کی باید از از این طفل نوپای ۴۰ ساله حمایت کرد؟
ناشناس
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
همیشه بی برنامگی نیست اکثر اینها بدلیل اولویت منافع جیب اقایان برمنافع اکثریت ملت رخ می دهد
پاسخ ها
هادی
| |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
یک گزارش تهیه کنید بابت ساندرو که در نمایندگی نیست ولی تا دلتان بخواهد در بازار آزاد هست؟؟؟؟؟
کارشناس
| |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
در سال گذشته که هنوز نرخ ارز افزایش نیافته بود خودرو ملی ثبت نام کردیم. بیش از سه ماه از زمان تحویل خودرو گذشته و اکنون ایرانخودرو به بهانه افزایش قیمت نه دعوت نامه ارسال میکند و نه خودرو تحویل میدهد. و میگوید قطعه نداریم!!!! در حالیکه در بازار آزاد و سایت های فروش مثل دیوار و وشیپور پر است از خودرو های صفر پس این همه خودرو های صفر ار کجا می آید؟؟ آقای وزیر میگوید فقط خودروهای فروش قطعی افزایش ندارند؟ اولا مگر ایرانخودرو اصلا فروش قطعی داشته؟؟ دوما کجای دنیا بعد از موعد تحویل خودرو میتوان خودرو را احتکار کرد تا گران شود و آنوقت گفت باید گران شده گران بخرید !!!! مگر ماده 4 قاون حمایت از مصرف کننده نباید رعایت شود؟؟؟؟؟
علی
| |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
۱- عامل اصلی التهاب بازار عدم عرضه خودرو از سوی خودروسازان است، لذا نمی‌توان هم با خلف وعده بازار را ملتهب کرد و هم انتظار داشت بر اساس قیمت‌های بازار خودرویی که خود تولیدکنندگان موجب التهابش شده‌اند قیمت‌ها را افزایش داد ۲- تاریخ تحویل مندرج در قرارداد «موعد» تحویل خودرو است که همانطور که از مفهوم واژه برمی‌آید قیمت باید براساس تاریخی که «وعده داده شده=موعد» لحاظ گردد نه تاریخی که بنابر میل خودروسازان خودرو تحویل می‌گردد ۳- در مورد بند ۲ استدلال خودروسازان مبنی بر پرداخت جریمه تاخیر در ازای تاخیر صورت گرفته بایستی تاکید گردد که جریمه تاخیر در ازای آسیبهای مالی (از جمله هزینه‌های اضافی ایاب و ذهاب خانواده، آسیب به کسب و کارهای نیازمند خودرو و . . .) و روانی است که به خریدار طی مدت تاخیر وارد شده و پرداخت این جریمه به هیچ عنوان توجیهی جهت محاسبه قیمت خودرو بر اساس تاریخ تحویل خودروهای موعد تحویل گذشته نیست ۴- بی‌ثباتی بازار، افزایش نرخ ارز، تورم، بدهکاری و . . . فقط گریبان‌گیر خودروسازان نیست و عموم مردم را شامل می‌شود لذا خریداران نبایستی متحمل ضرر چندبرابری شوند
امید
| |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
با عرض شرمندگی بی عرضگی نهادهای نظارتی عامل تبدیل شدن خودرو سازی کشور به یک غول ظالم ( چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی ) در حق ملت شده است . خدا حق مردم را از این غولها در زمان خودش احقاق خواهد کرد اما شریک جرم آنان نهاد های نظارتی هستند که می بینند و سکوت می کنند.
باهزار بدبختی 15 میلیون پول بی زبان را در اردیبهشت ماه با اعلام ایران خودرو به حسابشان با عقد قرارداد تحویل خودرو 124 روزه واریز کردم تا مثلا در شهریور ماه به قیمت 32 میلیون یک خودرو سمند تحویل بگیرم و این پراید فرسوده ام را تغییر دهم. امروز 30آبان است و هرچه تا به امروز پیگیر شدم جوابی نگرفته ام . واحد مشتریان امروز فردا میکند یکبار می گویند سه روز دیگر برایتان اس ام اس می آید یکبار میگویند فعلا تیرماه را داریم می دهیم هر روز حرف جدید برای گفتن دارند . با یکی از دوستان در ایرانخودرو تماس گرفتم گفت اکثر ماشینها آماده اند و شاید الان خودرو شما در پارکینگ باشد ولی منتظرند تا قیمت بالا رود و اعلام کنند تحویل بگیرید. مابه التفاوتی هم که از گوشه و کنار میشنویم چیزی نیست که در توان امثال بنده باشد!
ایکاش یک مسلمان پیدا میشد یا جواب ما را میداد یا جواب این مال مردم خورها را ! من که حلاشان نمیکنم.