صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۳ دی ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۴۴۰۸۲۷
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۹ - ۲۳ آبان ۱۳۹۷
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تایید رویه فعلی هیات نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام در ارتباط با مصوبات مجلس، گفت: اگر این رویه باب شود، چیزی برای مصوبات مجلس باقی نمی­ماند، چون مجلس هر طرح یا لایحه­‌ای را تصویب کند این هیأت می­‌تواند به استناد بندی از صدها سیاست­ کلی آن را رد کند و چون خود را قائم مقام رهبری در این موضوع می­‌داند حق الزام را هم برای خود محفوظ می­‌شمارد و در این صورت چیزی برای مجلس باقی نمی­‌ماند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تایید رویه فعلی هیات نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام در ارتباط با مصوبات مجلس، گفت: اگر این رویه باب شود، چیزی برای مصوبات مجلس باقی نمی­ماند، چون مجلس هر طرح یا لایحه­‌ای را تصویب کند این هیأت می­‌تواند به استناد بندی از صدها سیاست­ کلی آن را رد کند و چون خود را قائم مقام رهبری در این موضوع می­‌داند حق الزام را هم برای خود محفوظ می­‌شمارد و در این صورت چیزی برای مجلس باقی نمی­‌ماند.

به گزارش «انتخاب»، علی مطهری در یادداشتی نوشت:

«جناب حجت الاسلام آقای مصباحی مقدم عضو محترم مجمع تشخیص مصلحت در مصاحبه­‌ای رویه فعلی هیأت نظارت بر اجرای سیاست­‌های کلی نظام در ارتباط با مصوبات مجلس را منطبق با قانون اساسی دانسته­‌اند.

از ایشان سؤال می­‌کنم، آیا در قانون اساسی غیر از شورای نگهبان هیچ نهاد دیگری حق بررسی مصوبات مجلس را آن هم صرفاً از نظر انطباق با شرع و قانون اساسی دارد ؟

پاسخ منفی است. اما ایشان جواب می­‌دهند که چون مقام رهبری وظیفه نظارت بر اجرای سیاست­‌های کلی موضوع بند 2 اصل 110 قانون اساسی را به این هیأت تفویض کرده­‌اند، پس این هیأت می­‌تواند مانند یک شورای نگهبان دیگر مصوبات مجلس را از نظر انطباق با سیاست­‌های کلی، بررسی و نظر خود را به مجلس ارائه کند و مجلس موظف است ایرادات را رفع کند.

از ایشان سؤال می­‌کنم از کجای این تفویض، ورود هیأت مذکور به روند قانونگذاری و اضافه شدن یک مرحله جدید به مراحل قانونگذاری کشور فهمیده می­‌شود؟

بند 2 اصل 110 می­گوید : نظارت بر "اجرای" سیاست­های کلی، نه ورود در روند قانون‌گذاری ، یعنی قوانین موجود ارزیابی شود و آن‌چه خلاف سیاست­‌های کلی است به دولت ، مجلس و قوه قضاییه ابلاغ شود تا در صورت نیاز به قانون جدید، لایحه یا طرح ارائه شود. حداکثر این است که در زمان بررسی لوایح و طرحها در مجلس نیز این هیأت نظرات خود را به کمیسیونهای مربوط ارائه نماید تا مجلس تصمیم بگیرد. ولی وقتی که لایحه یا طرحی مصوب شد، دیگر این هیأت حق ندارد به عنوان شورای نگهبان دوم انطباق مصوبه با سیاست­‌های کلی را بررسی و مجلس را ملزم به رفع ایرادات کند؛ زیرا این امر خارج از وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام در قانون اساسی است و استناد شورای نگهبان به بند 2 اصل 110 برای ورود این هیأت به روند قانون گذاری و سیاست­های کلی را در عرض قانون اساسی قرار دادن نیز کاری است خلاف قانون اساسی، چون علاوه بر این که بحث در نظارت بر اجراست و نه ورود در قانون گذاری، مبنای انطباق فقط شرع و قانون اساسی است و مرجع ناظر نیز فقط شورای نگهبان است، نه می­توان مبنای انطباق دیگری به نام سیاست­های کلی افزود و نه می­توان شورای نگهبان دومی اضافه کرد.

از آقای مصباحی مقدم می­پرسم، اگر مقام رهبری این وظیفه و اختیار خود را به این هیأت تفویض‌ نمی­‌کردند، خودشان چگونه عمل می­کردند ؟

آیا می­‌گفتند مصوبات مجلس را بیاورید تا من درباره انطباق آن‌ها با سیاست­‌های کلی اظهار نظر کنم و وارد روند قانونگذاری می­‌شدند؟

هرگز، پس این هیأت نیز حق چنین کاری را ندارد.

از جناب آقای مصباحی مقدم که از نمایندگان خوش فکر مجالس هشتم و نهم بوده­اند و قطعاً واقعیت مطلب را می­‌دانند، درخواست دارم که تجاهل نفرمایند و از حق مجلس و در واقع از قانون اساسی و بعد مردم سالاری نظام جمهوری اسلامی دفاع نمایند و جناب ایشان فرض کنند که در مجلس دهم نیز حضور دارند. تغییر جایگاه نباید موجب تغییر موضع شود. خود بهتر می­‌دانند که اگر این رویه باب شود، چیزی برای مصوبات مجلس باقی نمی­‌ماند، چون مجلس هر طرح یا لایحه­‌ای را تصویب کند این هیأت می­‌تواند به استناد بندی از صدها سیاست­ کلی آن را رد کند و چون خود را قائم مقام رهبری در این موضوع می­‌داند حق الزام را هم برای خود محفوظ می­‌شمارد و در این صورت چیزی برای مجلس باقی نمی­‌ماند».

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۱۵
غیر قابل انتشار: ۵
bab
|
۰۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
مشکل حق ورای قانون....عملا مجلس و دولت که تهاد منتخب هستند دایما در حال تضعیف هستند..
ناشناس
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
به فرموده امام ( رض )مجلس در راس امور است ولی با وضعیت کنونی مجلس به راس فروع تبدیل شده است با اینحال اینجانب پیشنهتد میکنم منبعد جهت جلوگیری از اینهمه کار اضافی و بیهوده نمایندگان قوانین و لوایح مستقیم برای شورای نگهبان و مجمع ارسال بشه و هر چه انها بگویند همان اجرا بشه و نمایندگان فقط بر وزرا و رییس جمهور نظارت کنند
رضا
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
بد نیست کلا مجلس و دولت تعطیل بشند این اقایون خودشون مملکت را کلا اداره کنند. اینطوری حداقل پاسخگوی مشکلاتی می شوند که برای کشور درست کردند. الان مشکلات را به گردن دولتها می اندازند.
شکوه
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
آقای مصباح نباید جلو منتخبان واقعی مردم صف آرایی کنند.
ناشناس
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
کلا تو این مملکت هیچ وقت از طریق قانونی یک مشکل را حل نمی کنند و راحت ترین روش را به اسم مصلحت انتخاب می کنند که عمدتا حداقل با یکی از قوانین مغایرت دارد.
متاسفانه خود این روش در آینده موجب ایجاد مشکل می شود و همگان باید جمع شوند تا آن مشکل را که زمانی راه حل مصلحتی بوده است را ترمیم کنند و مدام این چرخه باطل ادامه پیدا می کند.
همان طور که راستگویی در هر شرایطی بهترین اقدام است پیروی و تاکید بر قانون هم در هر شرایطب بهترین روش مملکت داری است. (تاکید می کنم در هر شرایطی)
ناشناس
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
بی تعارف عده ای که از دهه ها در مناصب انتصابی قرار داده شدند اساسا به قانون اساسی و نهاد قانونگذار کشور نگاه شرطی دارند. با این تفکر کشورداری عملی نیست.
ناشناس
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
آقای مطهری حقایق رابیان می کنند.قانون راهم خوب می شناسند.
ناشناس
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
آقای مطهری تا بحال در سحن مجلس حتی یک بار هم از حقوق مردم ، دلایل سوء مدیریت در کشور بی توجهی به وضع مردم سخی گفتی اصلاً میدانی چرا و چگونه وارد مجلس شدی
ناشناس
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
دلمون خوش است که پای صندق رای میرویم. ولی هیچ چیزی از این صندوق ها بیرون نمی اید . چون همه تصمیمات جای دیگری گرفته می شوند. فقط پوسته ای از مردم سالاری باقی مانده تا ما هم به دنیا بگوییم که انتخابات داریم
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
مغلطه نکن ،هیچ قانونی توسط مجمع یا شورای نگهبان تصویب نمیشه ،فقط قوانین مجلس با سیاستهای کلی نظام و مصلحت کشور و تطابق آنها با قانون اساسی و شرع بررسی میشود.
مجلس اختیار ندارد قوانینی مخالف با این اصول تصویب کند
ناشناس
| |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
تو همه دنیا ترمز دارند.
فقط نوعش فرق می کند.
محمد رضا باقری
| |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
به اسم اینکه در همه دنیا نظارت بر قانون گذاری هست فاتحه جمهوریت نظام و مرم سالاری را خوانده اند یعنی نظارت اینجا با نظارت فرانسه یا امریکا مثلا فرقی نمیکنه!
ناشناس
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
خدا هیچ خانه ای را بی پدر نکند .
تا وقتی هاشمی زنده بود مجمع واقعا در خدمت نظام بود و الان یک پای ترمز شده است و خدا به مردم رحم کند
ناشناس
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
خیلی فرقی نمیکنه! چیزی که نباید تصویب بشه آخرش تصویب نمیشه!
ناشناس
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
از وظایف رهبر معظم نظارت بر اجرای سیاستهای کلی نظام در همه ابعاد حتی قوانین مجلس است که به مجمع تفویض کرده اند .
آقای مطهری نشان دادند که حتی قانون اساسی را نمیدانند
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
آقای مطهری فقط نظر می دهند.
کلا از نظر علمی چیزی تو چنته ندارند.
بازیچه دست یک گروه شدند.
خدا به راه راست هدایت کنه ایشان را
ناشناس
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
زمانی امام گفت میزان رای ملت است .
خدایش بیامرزد که نیست تا ببیند چه بر سر این میزان آورده اند .
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
امام اینرا هم فرمودند که تا زنده ام نمیگذارم حکومت بدست لیبرالها بیافتد
mojtaba
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
کاملا با جناب دکتر مطهری موافقم . مجلس باید در راس امور باشد نه در ته آن. مجلس یعنی مردم و در جمهوری باید مردم در راس باشند.
ناشناس
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
سلام: اقای مصابحی مقدم وطرفداران این دیدگاه
بفرمائید که
کدامین قانون ، کدامین لایحه، اصلا کدامین پیشنهاد
از نظر هر عاقلی بی ارتباط با سیستهای کلی نظام است ؟
حداقل یک نمونه بیاورید تا با استناد به ان وظیفه هئیت نظارت را در دامنه تعریف نظارت برکلیات قوانین مشخص گردد
ایا موردی وجود دارد که بی ارتباط با کلیات سیستهای کلان یا خرد باشد؟
بفرمائید؟ممنون میشویم؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
مثلا همین CFTکه عملا و علنا میخواهد که تروریسم را از دید غربیها ،که هر کسی با آنها مخالفت کرد و یا در برابر زیادی خواهی آنها ایستاد را تروریست میدانند ،ببینیم و دقیقا اگر آنها فرد یا گروهی را با دید خودشان تروریست خواندند بانکهای ما هم باآنها کار نکنند.
به نظر شما این رفتن زیر یوق استکبار و مستعمره شدن نیست ؟
دقیقا هم استعمار است هم استحمار.
خوب باید جلو تصویب آنرا گرفت و اینکار شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت است .
مجلس نشان داد که در این زمینه اصلا مصلحت و منافع و استقلال ملی را در نظر ندارد و مرعوب تهدیدات پوچ غربها شده
ناشناس
| |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
با هرض سلام خدمت انتخاب عزیز لطفا ترتیبی اتخاذ بفرمائید تا بشود به پاسخ دهنده هر کامنتی نیز رأی یا امتیاز داد .
ممنون