پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به سه برنامه در دست اقدام و اجرای وزارت آموزشوپرورش، اظهار کرد: وزارت آموزشوپرورش در دورههای زمانی مختلف برنامههای خاصی دارد که باید در راستای برنامههای توسعهای باشد، اول مهرماه برنامههایی داشتیم و امروز هم برنامههای داریم و این باور راداریم که برنامهها را رسماً اعلام کنیم تا با مشورت بافرهنگیان برنامهریزیهای توسعهای بر اساس اسناد بالادستی داشته باشیم و در این مسیر نباید سلیقهای و سیاسی عمل کنیم و تنها باید به بستر توسعهای توجه داشته باشیم.
آغاز سال تحصیلی با برگرداندن سختی کار به احکام حقوقی
وی افزود: در شروع سال تحصیلی احتساب سنوات حقالتدریس، برگرداندن سختی کار به احکام حقوقی و موضوع تسویه پاداش بازنشستگان سال 96 را داشتیم که هر سه وعده عملی شده است و خوشبختانه آموزشوپرورش نسبت به نهادهای دیگر بهتر اقدام کرده است، چونکه تاکنون هیچ دستگاهی پاداش بازنشستگان سال 96 را پرداخت نکرده است.
آموزشوپرورش تنها دستگاهی که پاداش بازنشستگان96 را پرداخت کرد
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بابیان اینکه در حال حاضر سه برنامه در دست اقدام داریم، گفت: در حال حاضر به دنبال بررسیها و انجام لایحه بودجه 98 هستیم که دستورالعملهای مشخص دارد و باید بتوانیم برای سهم مطلوب آموزشوپرورش، در این حوزه به شکل مفیدی برنامهریزی کنیم. تمدید قرارداد بیمه تکمیلی فرهنگیان عزیز و استفاده از بیمه پایدار را در حال پیگیری هستیم و طرح رتبهبندی و طرح معلم تماموقت را همزمان با دیگر برنامهها جلو میبریم.
برای برنامه های تحولی شرایط سختی را در پیش داریم
الهیار با اشاره به اینکه باید در راستای برنامه تحولی وزیر آموزشوپرورش؛ مدرسه محوری، کیفیتبخشی، نشاط مدارس و حذف آزمونها حرکت کنیم، اظهار کرد: معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی در حال مشارکت و برنامهریزی در برنامههای تحولی است و البته شرایط سختی را در پیش داریم چراکه در سه دهه گذشته الگوی مشخصی برای منابع مالی آموزشوپرورش وجود نداشته است و امروز با این مشکلات مواجه هستیم. برای داشتن آینده خوب در آموزشوپرورش باید به سمتی برویم که الگوی کاربردی داشته باشیم و بهبود معیشت معلمان و ارتقای کیفیت فعالیتها را تدوین و طراحی کنیم تا خروجیهای مثبتی از نظام آموزشی داشته باشیم و برای اتخاذ الگو از تمام صاحبنظران و اساتید کمک میخواهیم تا از نظرات آنها برای برنامهریزی بهتر استفاده کنیم و مسیر هموارشدهای را ترسیم نماییم.
مرحله اول رتبه بندی سال 94 انجام شد
الهیار ترکمن بابیان اینکه لایحه رتبهبندی در شهریورماه به دولت ارائهشده است، اظهار کرد: رتبهبندی موضوعی تخصصی در حوزه منابع و نیروی انسانی است که مدل مفهومی خاص خود را دارد و با توجه به نیاز آموزشوپرورش باید در آن از چارچوبهای تخصصی استفاده شود . رتبهبندی نظامی است که از استانداردهای شغلی برخوردار است تا فعالیتها و کیفیت ارتقا پیدا کند و در این نظام رفتارهای خودتنظیمی مدنظراست که بتوان از آن طریق رفتار معلمان برای مشوقهای لازم تنظیم شود و در حقیقت لایحه رتبهبندی یک حرکت برد - برد است.
وی در ادامه گفت: مرحله اول رتبهبندی در سال 1394 انجامشده است و برخی از کارشناسان میگویند طرح اجراشده جزء اجرای قانون خدمات کشوری بوده است و این غیرمنصفانه است که آن را بهعنوان رتبهبندی لحاظ کنیم. باید طرح قبلی از طرف کارشناسان مورد آسیبشناسی قرار میگرفت و درصورتیکه این اتفاق میافتاد برای تدوین مرحله دوم رتبهبندی اطلاعات و ارزیابیهای مناسبی را داشتیم.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: یک مرحله از نظام رتبهبندی اجراشده است و بر طبق جزء 2 بند الف ماده 63 برنامه توسعه، دولت مکلف است لایحه رتبهبندی را با سه محور تدوین نظام رتبهبندی، جبران خدمت فرهنگیان و مهندسی نیروی انسانی به مجلس ارائه دهد و در حال حاضر در کمیسیون امور اجتماعی طرح رتبهبندی در حال بررسی است و در این طرح پنج رتبه تعریفشده که برای هر رتبه امتیازاتی مترتب شده است.
برای رتبه ها و امتیازات آن مجوز می خواهیم
وی تأکید کرد: در لایحه قانونی برای موضوع رتبهها و امتیازات هر رتبه، مجوز میخواهیم و تلاش میکنیم تا همزمان با بودجه پیشنهادی دولت به مجلس ارائه شود تا ما به ازای آنهم در بودجه در نظر گرفته شود البته در غیر این صورت هم آمادگی ارائه داریم.
معلم تمام وقت برای ارتقای معیشتی فرهنگیان
الهیار ترکمن با اشاره به ابعاد طرح معلم تماموقت، اظهار کرد: در راستای ارتقای وضعیت معیشتی فرهنگیان تصمیم داریم طرح معلم تماموقت را انجام دهیم که برای این کار لازم است علاوه بر استفاده از ظرفیتهای موجود باید نسبت به خلق ظرفیتهای لازم اهتمام داشته باشیم و در طرح معلم تماموقت مجوزهای لازم را کنار هم قرارداده ایم. در یک سال تحصیلی دو میلیون ساعت حق تدریس در کشور انجام میشود که 2/1 میلیون ساعت توسط معلمان رسمی 800 هزار ساعت توسط سرباز معلمان و نیروهای خرید خدمت و حقالتدریس است. در طرح معلم تماموقت معلم علاوه بر ساعت موظف با رضایت خودش ساعتی را بابت حق تدریس میگیرد که در پرداخت حقوقی وی منظور میشود.
مزایای تمام وقت شدن برای معلمان
وی در ادامه گفت: این طرح مزایایی دارد که مشکلات حقالتدریس اعم از تأخیر در پرداخت حقالتدریس، پرداخت فقط برای 9 ماه و منظور نشدن در احکام را ندارد و با توجه به نیاز مناطق آموزشی و رضایت معلم، وی میتواند در این طرح شرکت کند و از حق تدریس غیرموظف استفاده کندو 18 درصد فوقالعاده ویژه دریافت میکند که در 12 ماه پرداخت میشود.
آموزش و پرورش که پول دارد چرا حق التدریس را پرداخت نمی کند؟
الهیار در پاسخ به این سؤال که گفته میشود وزارت آموزشوپرورش اگر منابع مالی دارد چرا حقالتدریس را پرداخت نمیکند، گفت: چون میزان پرداختی در طرح معلم تماموقت وارد پرداخت حقوق میشود وظیفه خزانه است که این میزان را پرداخت کند.
ساعت کاری معلمان افزایش نمی یابد
وی به بیان اینکه منتقدان میگویند وزارت آموزشوپرورش میخواهد با حرکت تدریجی ساعت تدریس معلمان را افزایش دهد، خاطرنشان کرد: در طرح طبقهبندی معلمان و مشاغل تغییری ندادهایم و از شورای حقوق و مزایا و شورای توسعه فقط بخشی از ساعات موظف را درخواست کردهایم.
نظرسنجی ها نشان می دهد رضایت از تمام وقت شدن حداکثر است
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی گفت: اگر معلم شرکتکننده در طرح، بعد از یک سال بخواهد از این طرح خارج شود بهراحتی امکانپذیر است و این طرح به نفع معلمان است و نظرسنجیها نشان داده است که رضایت از اجرای طرح حداکثری است. در حال حاضر ابلاغ نهایی طرح را گرفتیم و به استانها اعلام خواهیم کرد.
بیمه طلایی غیرکارشناسی بود
الهیار ترکمن معاون با اشاره به قرارداد بیمه تکمیلی فرهنگیان اظهار کرد: حوزه بیمه تکمیلی دستخوش نگاه غیر کارشناسی شده است و در قوانین موجود در بیمه، چیزی به نام طرح طلایی بیمه نداریم. در دولت دهم طرح طلایی به شکل محدود انجام شد که مبنای کارشناسی نداشت و به دلیل نداشتن پشتوانه مالی به شکست رسید که بدهی هزارمیلیاردی برای آموزشوپرورش در سال 92 باقی گذاشت که با احتساب بودجه آموزشوپرورش در آن زمان رقم بدهی زیادی میشد و امروز شرکتهای بیمه به دلیل ضرری که بیمه ایران در آن زمان متحمل شده است ریسک بالایی را در بستن قرارداد با آموزشوپرورش متحمل میشوند و به همین علت یا وارد قرارداد نمیشوند و یا با لحاظ ریسک بالا قیمتهایی را برای بیمه تکمیلی عنوان میکنند که خیلی گران است.
بیمه طلایی برای آموزش و پرورش بدهی رقم زد
وی گفت: طرح بیمه طلایی بدهی 1000 میلیارد تومانی برای آموزشوپرورش بهجا گذاشت که با احتساب بودجه سال 92 آموزشوپرورش بدهی زیادی بود.ضرر زیاد بیمه ایران در طرح بیمه طلایی باعث شده تا شرکتهای بیمه تمایلی به بستن قرارداد و تحمل ریسک بالا با آموزشوپرورش را نداشته باشند.
روش صندوقی مورد استقبال نبود; تغییر روش بیمه
وی افزود: بعد از شکست در طرح بیمه طلایی و بدهی و عدم تمایل شرکت بیمهها، بالاجبار شکل صندوقی بیمه ارائه شد که بر اساس قرارداد نوع توافق، اسناد هزینه درمان پرداخت میشود. این طرح مشکلی ندارد و اگر در تأخیر پرداخت دارد برای این است که نمیتوانیم ماهانه قدرالسهم رفاهی را پرداخت کنیم وقتی تخصیص دستخوش تأخیر میشود، پرداخت هم تأخیر پیدا میکند.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: شکل صندوقی با استقبال همراه نبوده است که انشالله شکل بیمهای دیگری را وارد میکنیم، اما محدودیتهایی داریم و خیلی از هزینههای پزشکی افزایش پیداکرده است و شرکتهای بیمه بر اساس همین افزایشها پرداختی میخواهند و تمام تلاش ما بر این است که بیمه فرهنگیان شکل بیمه گری پایدار و خدمات متنوع داشته باشد و قدرالسهم از رشد زیادی برخوردار نشود .
الهیار تصریح کرد: از فرهنگیان و صاحبنظران میخواهیم که در خصوص بیمه تکمیلی درمان فرهنگیان و سایر طرحها و برنامهها مشورت و مساعدت فکری با ما داشته باشند تا حداقل افزایش و حداکثر خدمات را داشته باشیم.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی در پایان اضافه کرد: تمرکز وزارت آموزشوپرورش برای ارتقا معیشت فرهنگیان است و این اقدام، یک امر تدریجی است و از کنار هم قرار گرفتن همین طرحهای اصلاحی انجام میشود. امیدواریم با استقرار یک الگوی کاربردی با مشارکت علمی صاحبنظران و فرهنگیان عزیز بتوانیم این راه را هرچه سریعتر طی کنیم.