صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۴۱۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۲ - ۲۷ مهر ۱۳۹۰
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تهران امروز در گزارشی از هیات تحقیق و تفحص از شورای عالی ایرانیان نوشت:

·در پيش نويس گزارش هيات تحقيق و تفحص آمده كه شوراي عالي امور ايرانيان خارج از كشور بايد به مجموعه وزارت امور خارجه بازگردد، چراكه اين شورا به عنوان رقيب وزارت امورخارجه خروجي جز تخلف و باز كردن راه براي برخي سود جويان نداشت.

·الياس نادران و پرويز سروري از كميته تفحص جدا شدند و همين امر به شائبه نزديكي اصلاح طلبان به جريان انحرافي دامن زد. شايد استقبال اسفنديار رحيم مشايي از اين تحقيق و تفحص نيز در اين شائبه بي‌تاثير نبوده است. سروري درباره خروجش از اين هيات گفت: به منظور رسيدگي به عملكرد شوراي عالي ايرانيان پيشنهاد داديم تا براساس رفتارهاي مشكوك، بررسي صورت گيرد و تصميم گيري شود اما متاسفانه، احساس ما بر اين است كه تحقيق و تفحص از روند خود خارج شد و الان هم حداقل بنده اميدي ندارم كه از درون اين كميته نتيجه خاصي بيرون بيايد، به همين دليل قبول دارم كه بايد راهكار مناسبي اتخاذ شود و اجازه نداد كه بيش از اين، شوراي عالي ايرانيان آثار سويي را براي كشور به همراه داشته باشد. تركيب هيات رئيسه كميته تحقيق و تفحص باعث شد كه استعفا بدهم چراكه من و آقاي نادران نخواستيم امضايمان زير گزارشي باشد كه از اين تركيب بيرون مي‌آيد.

·نادران اين تحقيق و تفحص را پيشنهاد داد و راي صحن علني مجلس و كميسيون را گرفت، طبيعي بود كه ايشان به‌عنوان مسئول كميته انتخاب مي‌شد چراكه اطلاعات كامل و لازم را نيز داشت اما نشد.

·بيش از هزار صفحه سند در رابطه با تخلفات شوراي ايرانيان جمع آوري شده كه از اهم اين اسناد پيش نويس گزارش تحقيق و تفحص اين هفته آماده خواهد شد. اين گزارش چهار محور دارد كه جايگاه حقوقي تشكيل شورا و موازي‌كاري با وزارت خارجه، تشكيل خانه ايرانيان در خارج از كشور، برگزاري همايش‌هاي پرخرج و پرسرو صدا و مسائل مالي شوراي عالي ايرانيان چهار محور اين گزارش است. تخلفات عمده‌اي در بخش مالي در شوراي عالي ايرانيان صورت گرفته كه در گزارش به آن‌ها اشاره شده است.