پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محسن صفاییفراهانی گفت: آزادراه تهران- شمال یک اتوبان 200 کیلومتری بود؛ مرحوم گلزار که پروژه اکباتان را ساخته بود و هنوز هم از بزرگترین پروژههای خاورمیانه در زمینه مسکن است، در سفری که آقای هاشمیرفسنجانی در زمان ریاستجمهوری به سازمان ملل داشت، (حدود 25 سال پیش) پیشنهاد داد حاضر است این راه را 4 ساله با هزینه خودش بسازد و 25 ساله از درآمد عوارض، پولش را پس بگیرد.
به مجرد مطرحشدن اين قضيه، عوامل داخلي هم همين پيشنهاد را روي ميز دولت ميگذارند. اکنون نزدیک به 25 سال است كه اين پروژه اسما اجرا ميشود و میلیاردها برای آن هزينه شده، اما هنوز 50 درصد هم به نتيجه نرسيده است. چه اتفاقي افتاده؟ يقه چه كسي را گرفتند؟ چقدر کشور و ملت زیان نساختن آن را دادند؟
مشابه همين اتفاق را در بقيه مسائل هم ببينيد. اگر امروز بحث انتقال آب از درياي عمان يا تأمين آب برای دریاچه ارومیه مطرح ميشود، مسلما بايد مهندس مشاور توانا تمام پارامترها را بررسي كند كه آيا اين كار منطقي است، به محیط زیست آسیب نمیزند و توجیه اقتصادی دارد؟ اما گروهی ميخواهند همهچيز را با فشار جا بيندازند. نمونهاش خشکشدن درياچه اروميه است! چه كساني سدها را ساختند؟ با چه فشارهايي آن كار را عملی کردند؟ بحران محیطزیست آن چه هزینهای به کشور تحمیل كرده؟
متأسفانه این سوءمدیریتها، فشارها، مشکلات جدی در ابعاد مختلف به وجود آورده است. اجرای پروژههای صنعتی هم در کشور با این فشارها اکثرا با جابهجایی از شرایط اقتصادی خارج شدند.
منبع : روزنامه شرق