پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی کریمی، بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان، روز یکشنبه 27 خرداد ماه در اینستاگرام خود پستی را منتشر کرد که فضای مجازی را تحت تاثیر قرار داد.
او در این پست از مردم خواسته بود تا به مدت یک ماه اجناسی مانند ماشین یا طلا را که گران شدهاند، خریداری نکنند تا دست دلالها و دزدها از مملکت قطع شود. کریمی خواستار آن شده بود تا همه این درخواست او را در صفحات شخصی خودشان منتشر کنند. پس از آن بود که بسیاری از کاربران فضای مجازی در اینستاگرام و توئیتر و کانالهای تلگرامی اقدام به انتشار تصویر پست اینستاگرام او کردند.
** 100هزار تا 614 هزار بار دیده شدن در تلگرام
مطابق با دادهکاویهای صورت گرفته، 11 هزار و 672 پست تلگرامی به انتشار پست اینستاگرامی علی کریمی پرداختند یا درباره آن مطلبی منتشر کردند؛ از جمله برخی کانالهای بالای 100 هزار عضو مثل گیزمیز، کانال خبر فوری، کانال خبرهای فوری/ مهم، مملکته، کاف،کانالهای هواداری باشگاههای استقلال و پرسپولیس و کانال سایتهای عصر ایران، خبرآنلاین و انتخاب و ... و حتی صدای مردم. پست علی کریمی در کانالهای مذکور حداقل 100هزار بار و حداکثر 614 هزار بار در روز گذشته دیده شد. موضوعی که علاوه بر عمق نفوذ علی کریمی در میان رسانههای مختلف نشان دهنده جذابیت پست اخیر اوست که طیف وسیعی از رسانهها با گرایشهای مختلف را در بر گرفته است.
**سلبریتی در دفاع از سلبریتی
در اینستاگرام نیز پست علی کریمی در رابطه با تحریم خرید کالاهای گران شده، با استقبال بسیاری از کاربران این شبکه اجتماعی مجازی مواجه شد و کاربران زیادی به انتشار درخواست علی کریمی اقدام کردند. در این میان برخی سلبریتیهای ورزشی و هنری نیز با درخواست علی کریمی همراهی کردند:
مهدی رحمتی، وریا غفوری، مجتبی عابدینی، میلاد میداوودی، آرش افشین، پیام صادقیان، مجتبی جباری، محمد نوازی، یعقوب کریمی، میلاد زکی پور و ... از ورزشکاران و چهرههایی نظیر نوید محمد زاده، مهتاب کرامتی، علیرام نورایی، آناهیتا نعمتی، امیر جعفری، احسان خواجه امیری و بهنوش طباطبایی از بین هنرمندان. کمپین علی کریمی توسط مرتضی اشراقی و سید احمد خمینی از اعضای بیت امام (ره) در اینستاگرام نیز مورد استقبال قرار گرفت.
**... توئیتریهای منتقد!
اما در توئیتر واکنش به کمپین پیشنهادی علی کریمی متفاوت بود؛ اگرچه دیروز این مساله به یکی از مهمترین موضوعات توئیتر فارسی تبدیل شد و مطابق با دادهکاویهای صورت گرفته، بیش از 8 هزار و 400 پست توئیتری در رابطه با این موضوع منتشر شد. در این میان توئیت رضا حقیقتنژاد، روزنامهنگار مقیم خارج از کشور در حمایت از اقدام علی کریمی، با بیش از 5 هزار و 400 لایک، بیشترین لایک را داشت.
**کریمی یا طارمی؟ مساله اینست!
از جمله مسائلی که در روزهای اخیر در توئیتر محل مناقشه شده و با کمپین علی کریمی هم بی نسبت نیست، ماجرای درخواست یکی از کاربران توئیتر از فیفا برای اخراج مهدی طارمی از توئیتر به علت مواضع ضد صهیونیستی این بازیکن ملی پوش فوتبال است. درخواست علی کریمی که خود از ملی پوشان سابق فوتبال کشورمان است، برای تحریم خرید محصولات گران شده، با این مساله پیوند خورد و همین موضوع باعث شد تا کمپین علی کریمی که با عنوان #گران_نمیخریم در توئیتر مورد استقبال واقع شده بود با هشتگهایی نظیر #BanTaremi و #TaremiNotAlone در دو طیف مقابل مقایسه شود. در این میان دو توئیت در میان اکانتهای مختلف بسیار بازنشر شد:
• یکی میشه علی کریمی که پیراهنی که توی شالکه میپوشید رو امضا کرد و برای مادر اشکان سهرابی (یکی از جانباختگان حوادث بعد از انتخابات 88) فرستاد و محبوبه مردمه، یکی هم مثل طارمی که مجیز {...} میگه و از نظر مردم یک پاچهخواره
طارمی رضازاده دنیای فوتباله...
#BanTaremi
• اوضاع جوریِ ک علی کریمی و مهدوی کیا چون حرف دل دشمن رو میزنن،
اعتقادشون محترمه و طرفدار آزادی بیان میشن..
اما انصاری و طارمی و همه کسایی ک پای کشورشون وایستادن و از رهبرشون حمایت میکنن باید فحش بخورن و از جام جهانی اخراج بشن..