صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۴۱۱۲۱۲
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۰ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
رضا رفیع با انتقاد از وضعیت برنامه‌های طنز تلویزیون بخصوص در ایام رمضان، تصریح کرد: نگاه عمیقی را در حوزه طنز تلویزیون نمی‌بینم؛ اوج دید آن‌ها در حوزه طنز، ساخت برنامه‌هایی با موضوعات سطحی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رضا رفیع با انتقاد از وضعیت برنامه‌های طنز تلویزیون بخصوص در ایام رمضان، تصریح کرد: نگاه عمیقی را در حوزه طنز تلویزیون نمی‌بینم؛ اوج دید آن‌ها در حوزه طنز، ساخت برنامه‌هایی با موضوعات سطحی است.

مجری برنامه «قندپهلو» در گفت‌وگو با ایسنا در ادامه مطلب بالا اظهار کرد: تلویزیون بیشتر سریال‌سازی می‌کند و برنامه طنزی که مردم را شاد کند و در عین شادی‌بخشی، پیام، درس زندگی و نکات آموزشی هم داشته باشد، کم است؛ برای مثال برنامه «قندپهلو» قرار بود که در ماه مبارک رمضان ساخته شود اما به دلیل اینکه گفتند پول نداریم نتوانستیم این برنامه را بسازیم؛ در حالی که این برنامه کمترین هزینه را داشته و هزینه ساخت آن به اندازه نصف پول دکور «ماه عسل» هم نمی‌شود.

رفیع تصریح کرد: تعجب می‌کنم که سازمان صداوسیما توانایی ساخت برنامه طنزی را ندارد که همه از آن راضی هستند و کمترین هزینه را دارد و دارای شعر، ادبیات، فرهنگ، نکات آموزشی است. در واقع صداوسیما برای ساخت برنامه‌ها بیشتر به سمت و سویی می‌رود که انبساط خاطر و شادی وجود ندارد و این برنامه‌ها باعث می‌شوند افرادی که مشکلی در زندگی خود دارند، با تماشای چنین برنامه‌هایی، آن را با مشکلات شخصیت‌های حاضر در سریال‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی گره بزنند و بیشتر اعصاب بیننده را بهم بریزد؛ بنابراین چنین برنامه‌هایی بازخورد مفید و مثبتی نخواهد داشت.

او درباره‌ لزوم ساخت برنامه‌های طنز در تلویزیون بیان کرد: باید بودجه بیشتری را برای ساخت برنامه‌های طنز اختصاص دهند و برنامه‌های طنز متنوع را در ساعات مختلف تولید کنند تا افراد مختلف جامعه که به برنامه طنز نیاز دارند، متناسب با سطح درک و دریافت خود آن برنامه را تماشا کنند. ما به برنامه‌های «دورهمی»، «خندوانه» و «قندپهلو» نیاز داریم و باید برای شئون مختلف جامعه حوزه طنز فعال باشد.

رفیع با اشاره به پخش برنامه‌های طنز در ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: اگر پخش برنامه‌های طنز در ماه مبارک رمضان بیشتر باشد بازخورد خوبی خواهد داشت. به دلیل اینکه مردم فرصت بیشتری برای تماشای تلویزیون دارند و به‌خصوص بعد از افطار دوست دارند که پای تلویزیون بنشینند و نوع برنامه‌های تلویزیون است که می‌تواند این اتفاق را رقم بزند و مخاطب را پای تلویزیون نگه دارد. اما کمتر این اتفاق می‌افتد.

سردبیر و مجری برنامه «قندپهلو» با بیان اینکه نگاه‌ها مقداری فرق کرده و تغییراتی هم در مدیریت‌ها به وجود آمده است، ادامه داد: من نگاه عمیقی را در حوزه طنز تلویزیون نمی‌بینم و تمام اوج دید آن‌ها در حوزه طنز، ساختن برنامه‌ای با موضوعات سطحی است. نگاه‌ها محدود شده و برنامه‌هایی با محوریت فکاهی، شوخ طبعی‌های معمول و گفت‌وگوهای نخ‌نما و کلیشه‌ای تولید می‌شود که هیچ‌گونه ابداع و خلاقیتی ندارند. برنامه طنزی را نمی‌بینم که از صفر تا ۱۰۰ آن با فکر تولید شده و محصول فرهنگ بومی خودمان باشد و عموما نمونه این نوع برنامه‌ها را در کشورهای دیگر پیدا می‌کنیم که صرفا از روی دست آن‌ها ساخته شده و تنها از لحاظ محتوا ایرانی شده است.

او در پایان گفت: من عامل ساخته نشدن برنامه‌های طنز را اقتصادی می‌بینم. خود من چندین طرح مختلف را در حوزه طنز می‌خواهم در تلویزیون پیاده کنم؛ اما زمانی که می‌گویند پول نداریم، من هم مطرح نمی‌کنم. در واقع مشکل از نگاه بعضی از متولیان امر است که بعضاً نگاه و درک درستی از برنامه‌های پخته طنز ندارند. عموم برنامه‌های طنز ما از مسیر کارشناسی عبور نمی‌کنند و تنها محصول خوش آمدن یا نیامدن یک مدیر است.

به گزارش ایسنا، رضا رفیع در سال‌های اخیر اجرای برنامه «قندپهلو» را در مناسبت‌ها برای شبکه آموزش سیما عهده‌دار بود. او همچنین به مدت هشت ماه تا اسفند ماه گذشته، برنامه انتقادی و زنده «منبع موثق» (با نگاهی طنز به رسانه‌ها و خبر) را در شبکه چهار سیما سردبیری و اجرا می‌کرد که هم‌اینک پخش هر دوی این برنامه‌ها به دلیل مشکل مالی متوقف شده است.