صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۴۰۲۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۲۰ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۷
بسیاری از کاربران فیسبوک پس از رسوایی های این شرکت در خصوص نقض قوانین حریم امنیتی کاربران، اقدام به ترک این شبکه اجتماعی و تحریم آن کردند. اما این تحریم واقعا عملی شده است ؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بسیاری از کاربران فیسبوک پس از رسوایی های این شرکت در خصوص نقض قوانین حریم امنیتی کاربران، اقدام به ترک این شبکه اجتماعی و تحریم آن کردند. اما این تحریم واقعا عملی شده است ؟

به گزارش سروی آی تی انتخاب به نقل از نیویورک تایمز، بسیاری از کاربران تصور می کنند شبکه های اجتماعی یا موتورهای جستجو را تحریم کرده اند. اما آن ها سخت در اشتباه هستند و چنین کاری عملا ناممکن است.

رایان نایت، یکی از فعالان دموکرات مبارزه با نقض قوانین امنیتی کاربران  در لس آنجلس، خواستار تحریم اپل در ماه فوریه شد چرا که به تماس های او برای  حذف یک کانال از انجمن تفنگداران  ملی که تصاویری خشونت بار از فلسطینیان را پخش می کرد توجهی نکرده است .

نایت برای به راه انداختن موج تحریم خود در توییتر نوشت: " اپل عزیزم ". "سکوت شما بی رحمانه است. #BoycottApple." جالب است که بیش از 330 حساب پیام را بازتوییت کردند اما یک پارادوکس بزرگ در این میان مطرح است . آقای نایت چگونه پیام را ارسال کرد؟ او از آیفون استفاده کرد.

همانطور که  نفوذ غول های تکنولوژی سیلیکون ولی افزایش یافته است، بسیاری از کاربران ناراضی نیز  خواستار تحریم محصولات و خدماتی مشخص  هستند. مشکل این است که کشیدن عده ای به عنوان همراه برای به راه انداختن موج یک تحریم چندان  آسان نیست. علت نیز مشخص است . محصولات شرکت های فناوری بسیار فراگیر هستند و اجتناب از آنها دشوار است.

صحت این موضوع در هفته های اخیر با فیس بوک به نمایش گذاشته شد. صدها نفر پس از آشکارسازی ماجرای آنالیتیکا حسابهایشان را حذف کردند. حساب هایی که گفته می شد از اطلاعاتشان در راه نادرست استفاده شده بود و بالغ بر 85 میلیون حساب را نیز شامل می شد .

اما وجه مضحکه این ماجرا نیز این جاست که بسیاری از افرادی  که فیسبوک را ترک کردند به سرعت به یکی از زیرمجموعه هایش یعنی اینستاگرام پناه بردند و از دوستان خود نیز دعوت کردند که آنان را در اینستاگرام دنبال کنند.

یک فیلمساز مستند در سان فرانسیسکو که در همان هفته اول جنجال های  فیس بوک ، حساب فیسبوکی خود را غیرفعال کرده و توجه خود را بهاینستاگرام معطوف کرده در این خصوص می گوید ؛این دقیقا مسخره است . من نمی دانستم اینستاگرام هم بخشی از فیسبوک است .

کانینگهام، افزود ؛ من با غیرفعال کردن اکانت فیسبوکم به سرعت ، یک ابزار تحقیق برای مستندسازی را  از دست دادم درواقع اکنون بعید می دانم ترک فیسبوک کار درستی بوده باشد .

افرادی که به دنبال مجازات شرکت های بزرگ فناوری هستند،اغلب تحریم را بهترین راه اعتراض می دانند ، اما در بسیاری از این موارد نتیجه ضعیف است .

برای مثال مدتی پیش7 هزار توییت با عنوان  #BoycottGoogle  به راه افتاد اما وجه عجیب و پارادوکس ماجرا این است که 26 درصد از توییت ها از دستگاه هایی با نرم افزار آندروید گوگل ارسال شده است.

مارسیا ریچاردسون، مدیر برنامه یک شرکت علوم زیستی، گفت که من مدتی پیش برای اعتراض به روند پستی آمازون این شرکت را تحریم کردم . اما درست چند روز بعد بدون این که مطلع باشم به واسطه آمازون سفارش تحویل غذا دادم . پس از تیراندازی در پارک لندن در ماه فوریه،نیز برخی از  فعالان  در عرصع کنترل منع حمل سلاح توسط شهروندان خواستار تحریم برخی خدمات اپل و آمازون شدند . اما مردم برای اشاعه  پیام های اعتراضی  در رسانه های اجتماعی از موبایل های اپل و یا میزبانی گوگل استفاده می کردند .

 

نگاهی به گزارش نیویورک تایمز نشان می دهد روند تحریم فناوری ها ، به ویژه فناوری های مشهور واقعا نا امید کننده است . شما چه فکر می کنید ؟آیا قادرید اپل، گوگل ، اینستا گرام یا فیسبوک را تحریم کنید ؟