پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : «کیم اسکات» نویسنده و یکی از مدیر ارشد سابق گوگل و اپل معتقد است چهار روش مدیریتی درست و نادرست وجود دارد که تنها یکی از آنها صحیح است. او که کتابی نیز دربارهی روش درست مدیریتی به نام «رکگویی سازنده» نوشته، معتقد است کلید این مطلب به چالش کشیدن کارمندان همزمان با اهمیت دادن به روحیه آنهاست.
اسکات روانکاو نیست، مربی مدیران است اما نظریهی روانکاوانهای راجع به سرمنشأ روش مدیریتی درست و نادرست دارد. وی در توضیح این موضوع مستقیماً به تجربیات و فعالیتهای ۱۸ ماهگی انسان اشاره میکند.
چهار روش مدیریتی درست و نادرست
به گفتهی او انسان در ۱۸ ماهگی میآموزد که اگر صحبت خوشایندی ندارد بهتر است اصلا سخن نگوید. پس از آن با وارد شدن به اولین شغل، از افراد درخواست میشود که حرفهای عمل کرده یا احساسات خود را به دفتر کار نیاورند.
اسکات معتقد است که این دو پیغام در ذهن افراد بجا مانده و آنها را در عنوانهای مختلف کاری دنبال میکند. حتی زمانی که به مدیریت نیز میرسند از آنها بهره میبرند. بکار بردن این توصیهها در پستهای مدیریتی میتواند عواقب منفی و مخربی داشته باشد.
به اعتقاد او روشهای مدیریتی رفتار یا عادت نبوده و ویژگی هستند. به همین دلیل می توان آنها را شکل داد. این مطلب بدین معناست که روسای بد نیز می توانند با تمرکز و تمرین به رهبران مطلوبی بدل شوند.
این کارشناس، ساختار رهبری کردن را در نموداری ساده توضیح میدهد. به باور او روش مدیریتی از بازخورد دو بعد و دو انتخاب شکل میگیرد:
۱- اهمیت دادن شخصی
۲- برخورد و چالش مستقیم
با گزینش میزان این دو فعالیت در واقع روش و راه مدیریتی خود را میان چهار روش مدیریتی درست و نادرست انتخاب میکنید:
خشونت زیانآور
اگر سعی کنید که مستقیما به افراد تذکر داده، آنها را به چالش بکشید و درمقابل اهمیتی به روان آنها ندهید. در واقع به توصیهی اولین رؤسای خود عملکرده و رفتار کاملاً حرفهای در پیش بگیرید، آنگاه روش «خشونت زیانآور» را در پیش گرفتهاید.
اسکات درباره این روش می گوید:
«زمانی که رییسی کارمندان خود را تحقیر کند، در جمع مسخره کرده و یا به طور کلی نادیدهشان بگیرد به این روش گرفتار میشود. خشونت زیانآور گاهی اوقات ممکن است در کوتاه مدت موفقیتهای کوچکی به ارمغان آورد اما خسارات زیادی در این راه میآفریند. برای مثال به شخصیت مریل استریپ در فیلم شیطان پرادا میپوشد دقت کنید.»
همدلی ویرانگر
مدیری که به تمام کارمندان خود اهمیت داده و در همین راستا آن ها را به چالش نمیکشد همدلی ویرانگر را به عنوان راه مدیریتی خود انتخاب نموده است. به گفته این کارشناس انتخاب این روش اصولاً یکی از اشتباهات رایج کسب و کارهای جدید است:
« به علت اهمیت بیش از حد به روحیه کارمندان خود، شما نمی توانید آنها به چالش بکشید چرا که از آسیب زدن به آنها هراس دارید. همه کارمندان اشتباه میکنند و اینکه این اشتباه را به آنها گوشزد کنید می تواند قسمتی از مهربانی شما باشد. اگر به آنها تذکر ندهید، همچنان به راه اشتباه خود ادامه داده و نمیتوانند پیشرفت کنند.»
فریب حیلهگرانه
بدترین انتخاب یک مدیر میتواند این روش باشد. در این انتخاب نه تنها مدیر اهمیتی به افراد نمیدهد بلکه آنها را نیز به چالش نمیکشد.
اسکات در کتاب خود میگوید:
«افرادی که تشویق یا تنبیه خود را به شکلی حیلهگرانه انعکاس میدهند، سعی دارند تا جذابیت و دوست داشتنی بودن خود را حفظ کنند. آنها به دنبال سؤاستفادهی ابزاری یا تیم کشی حیله گرانه هستند. زمانی می رسد که کارمندان عدم صداقت آنها را درک کرده و روند این فریب را متوقف خواهند نمود.»
رکگویی سازنده
اما در پایان این نوع صداقت بهترین نوع و روش مدیریتی است چرا که فرد میتواند با اهمیت دادن به روحیه اشخاص از کارمندانش مراقبت کرده، ضمن اینکه هر روز آن ها را برای بهتر شدن به چالش بکشد.
اسکات در توضیح این مطلب میگوید:
«فروتن و کمکرسان باشید، بلافاصله به کمک افراد رفته، آنها را در جمع تشویق کرده و تنبیه را به طور خصوصی انجام دهید. مهمتر از همه شخصاً قضاوت نکرده و بر اساس آن رفتار نکنید. در مواقع لازم مشخص کنید که اشکال یا اشتباهات به وجود آمده به ایرادات شخصیتی افراد ربطی نداشته و حتی تجربیات شخصی خود در مسائل مشابه را با کارمندانتان در میان بگذارید.»
با استفاده از نمودار اسکات میتوانید عملکرد یک روش مدیریتی را تخمین زده و پس از آن بجای آنکه نگران جزء جزء رفتارهایتان باشید تنها موقعیت خود را در دو بعد یاد شده بسنجید. اگر روی پیشرفت در این دو بعد تمرکز کنید خواهید توانست در راستای مثبت قدم برداشته و روش خود را به راه مدیریت ایدهآل تبدیل کنید.
منبع: دیجیاتو