پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه یکی از رسالتهای سازمان اوقاف و امور خیریه ترویج فرهنگ وقفهای جدید در بین مردم است گفت: رسانهها کارکاردهای وقف را برای مردم بیان کنند.
حجتالاسلام والمسلمین علی محمدی همزمان با روز وقف، در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه یکی از سیاستهای اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف در بین افراد جامعه است، اظهار کرد: ما برای اینکه بتوانیم وقف را در سطح جامعه برای مردم معرفی کنیم، برنامههای زیادی داریم که از جمله آن نشست با اصحاب رسانه است و گزارشها و عملکردهای سازمان اوقاف و امور خیریه را در اختیار آنها قرار میدهیم تا آنها این اطلاعرسانی را برای مردم داشته باشند و به اهالی رسانه توصیه میکنیم که خودشان از موقوفات گزارشها و تصویرهایی تهیه کنند و آن را در اختیار مردم قرار بدهند که از این طریق مردم بیشتر با کارکردهای وقف آشنا شوند.
وی خاطر نشان کرد: برای برخی از مردم این سوال مطرح است که درآمد امامزادگان در کجا مصرف میشود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هدایا و نذوراتی که مردم برای امامزادگان در نظر دارند کاملا تقسیمبندی شده است و یک بخشی از آن برای عمران و آبادانی امامزادگان وبخشی دیگر برای امور تبلیغی و فرهنگی هزینه میشود.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: تقریبا پنج سال است که ما در امامزادگان سال مالی را اجرا میکنیم و بر همین اساس یک سامانهای راهاندازی شده است که متولیان امامزادگان باید اطلاعات امامزاده و میزان نذوراتی که جمعآوری میکنند را در آن به ثبت برسانند و اگر بدهی دارند باید کاملا پرداخت شود تا بتوانند در این سامانهای که مربوط به سال مالی امامزادگان است فعالیت داشته باشند. این سامانهای به گونهای عمل میکند که حتی اگر یک بدهی در امامزادگان وجود داشته باشد نمیتوانند در آن فعالیتی انجام بدهند.
محمدی یادآور شد: این کار برای روشن شدن هزینههایی است که در امامزادگان انجام میشود و همین اقدام میتواند سبب روشنگری بیشتری در بین مردم به وجود بیاورد. یکی از سیاستهای مقام معظم رهبری که آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی گفتهاند، ارتقاء وقف در زمینه علم و فناوری است. ما هم در این عرصه برنامهریزی داشتهایم یکی از سیاستهای ما رد سازمان اوقاف و امور خیریه ترویج فرهنگ وقفهای جدید در بین مردم است؛ اما در حال حاضر موقوفات قرآنی بسیار کم است و در این رابطه نظرسنجیهایی داشتهایم و دلیل آن این بود که بیش از ۷۰ درصد از مردم با وقف و کارکردهای آن آشنایی ندارند که برای این امر رسانهها باید اقدام کنند.