مقامات کوالکام تحت تاثیر بالا گرفتن منازعات میان این شرکت و اپل، درصدد جلوگیری از فروش گوشیهای آیفون در چین هستند.
به گزارش ایسنا، به نقل از وب سایت phonearena، برای نخستین بار منازعات حقوقی شرکت کوالکام و اپل بر سر عدم رعایت حقوق مالکیت معنوی کوالکام توسط شرکت اپل در دادگاهی در ایالات متحده آمریکا آغاز شد و بالا گرفت و هم اکنون آتش این منازعات به بسیاری از مناطق جهان همچون دادگاهی در کشور چین کشیده شده است.
شرکت کوالکام در شکایت خود از اپل ادعا کرده است که این غول تکنولوژی در طراحی و ساخت گوشیهای هوشمند آیفون باید حق سه اختراع این شرکت را می پرداخته ولی هم اکنون ناقض این حقوق شده است و از پرداخت خسارت به کوالکام نیز سرباز میزند. از جمله فناوریهایی که اپل مرهون کوالکام است میتوان به مصرف بهینه برق باتری و قابلیت فورس تاچ در آیفون اشاره کرد.
ان در حالیست که اپل این ادعاها را بی اساس توصیف و عنوان کرده که تلاشهای کوالکام به نتیجه نخواهد رسید چراکه این گونه ادعاها صحت ندارد. این غول تکنولوژی آمریکایی همچنین این شرکت را به فرصتطلبی متهم کرده و از سابقه مذاکرات این دو شرکت درباره حق اختراعات نیز سخن گفته است.
کوالکام قصد دارد با ممنوعیت فروش آیفون در چین که دارای بزرگترین خطوط تولید آیفونهای اپل به شمار میرود، ضربه بزرگ و مهلکی را به اپل وارد کند. چنانچه کوالکام بتواند و موفق شود فروش آیفون در چین را متوقف کند، اپل متحمل شکست و خسارات جبران ناپذیری خواهد شد چراکه دو سوم درآمد اپل از فروش آیفون در این کشور را از دست می دهد.
هرچند کوالکام بیشترین فروش خود را از طریق تراشههای موبایل تجربه میکند، اما بالاترین درآمد این شرکت از محل دریافت حق امتیاز فناوریهایی است که توسعه داده و به غول های تکنولوژی می فروشد.
کریستین تریمبیل - سخنگوی کوالکام - در این باره گفته است:" اپل بدون پرداخت حق امتیاز کوالکام از فناوریهایی استفاده میکند که توسط این شرکت توسعه یافته است".
جاش روزنستوک - سخنگوی اپل - نیز در مورد ادعای کوالکام چنین پاسخ داده است:" در طول سالهای گذشته که همواره میان کوالکام و اپل مذاکراتی انجام می شده است، فناوریهای مذکور هرگز موضوع مذاکرات نبودهاند. همچون ادعاهای قبلی تصور میکنیم که این موارد نیز توسط دادگاه رد خواهد شد."
چین علاوه بر اینکه بزرگترین کشور تولید کننده گوشی های هوشمند آیفون اپل است، بخش بزرگی از درآمد این کمپانی را نیز تأمین میکند، بهطوری که نزدیک به ۲۲.۵ درصد از درآمد ۲۱۵.۶ میلیارد دلاری سال مالی گذشته اپل حاصل فروش محصولات در کشور چین بوده است.