پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : محمدمهدی
حیدریان گفت: به دلیل فقر در موضوع و ژانر نمیتوان به سینمای جهانی برسیم
و متأسفانه زیر ۱۰ درصد افراد، مخاطب فیلمهای فعلی روی پرده هستند.
به
گزارش روابط عمومی این برنامه، در شامگاه نوزدهم مهرماه،
مجریکارشناس سینمایی «چشم شب روشن» محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی
بود و با او درباره وضعیت سینمای ایران به گفتگو پرداخت.
نبوی در ابتدا بیان کرد: حیدریان از نخستین مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد
اسلامی است که به همراه آقایان انوار و بهشتی ادامه حرکت مدیران قبل را
شروع کرده و پایه سینمای بعد از انقلاب را خیلی جدی بنا نهادهاند.
محمدمهدی حیدریان در پاسخ به این سؤال نبوی که وضع سینمای امروز را
چگونه میبیند و چه برنامهای برای آن دارد گفت: از مشترکات دهه ۶۰ با
اکنون این است که هر اتفاقی که در حوزه فرهنگ و هنر میافتد، به دلیل
پیچیدگی، گستردگی و فراوانی عواملِ دخیل در آن، به برنامهریزی احتیاج
دارد.
وی ادامه داد: در فضای امروز فرهنگی هنری جهان، محدوده جغرافیایی معنا
ندارد و کشور ما در این شرایط فرهنگی هنری جهان، در تعامل ناگریز و لاجرم
با دنیا است که میتوان این اتفاق را بهعنوان بزرگترین تغییر نسبت به
گذشته دانست که روزبهروز شاخصههای این بیمرزی شده و کار ما سختتر
میشود.
رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: در دوره اخیر با فرهنگ و هنری مواجه
هستیم که بدون آن دیگر بخشهای فرهنگی ما نمیتوانند صاحب هویت شوند.
وی در تکمیل حرفهایش گفت: متأسفانه در طول این سالها تلاش کردیم به
همه دوستان بگوییم که واقعاً زیربنا فرهنگی است و ادامه حیات انقلاب اسلامی
ایران به سمتوسوی مثبت، انقلاب فرهنگی است که خواستگاه آن در فرهنگ مردم
بوده و در جایی که فاصله گرفتیم ضربه خوردیم.
حیدریان افزود: این تغییرات سبب میشود که برنامهریزی ما نسبت به گذشته
جدیتر باشد و همچنین ما باید متوجه اتفاقاتی که در دنیا میافتد باشیم و
با پشتوانه تجربیاتی که در طول این سالها به دست آوردیم، بهسرعت برنامه
جدیدی تدوین کنیم که با مختصات این دوره سازگار باشد.
مدیر اسبق شبکه جام جم اظهار کرد: یکی از دلایل بیمرزی، پیدا کردن و
مستقر شدن زبان مشترک است؛ چرا که بیان مشترک امکان تعامل بیواسطه را
میدهد و تعامل بیواسطه کمک به مفاهمه را بیشتر میکند.
این مسئول سینمایی ابراز کرد: در دهه ۶۰ ما به این احتیاج داشتیم، برای
برنامهریزی و دستیابی به این اهداف مراحلی مانند استقرار، ارتقاء کمّی و
ارتقا کیفی طراحی کنیم که طبیعتاً از ضعفها و ناکامیهایی برخوردار بود که
در طول سالها آنها را اصلاح کردیم.
وی گفت: در حال حاضر حیاتیترین عامل برای برنامهریزی، این است که آن
را جامع ببینیم و در غیر این صورت، موفق نخواهد بود و بهسرعت و صحت هم پیش
نخواهد رفت.
حیدریان حفظ، حراست و تبیین ارزشها و داشتههای معنوی را هدف معنایی و
محتوایی سینما دانست و افزود: باید در برنامههایمان، مقصدمان به جهت شکلی و
قالبی، حضور در فضای تصویری دنیا باشد و هدف اصلی ما این باشد که اخذ سهم
از بازار تصویری جهان داشته باشیم.
وی تکمیل کرد: برای دستیابی به این سهم باید تکنولوژی آن را بدانیم تا
حرفهایی که میخواهیم بزنیم، شنیده شده و مانع کپیبرداری این حرفها
شویم و با قدرت تبدیل این حرفها رتبه، بیان تصویری پیدا کنیم.
مخاطبان ما بیشتر در معرض محصولات خارجی هستند
مشاور رئیس سازمان صداوسیما اذعان کرد: مخاطبان ما بیشتر در معرض
محصولات خارجی هستند. نسل میانسال و بزرگسال نوستالژی دارد، اما برای
کودکان، افراد غیرملی نوستالژی شکل میدهند.
وی ادامه داد: ما با نسل میانسال و بزرگسال دچار مشکل نیستیم، چراکه
آنها نوستالژی دارند و پیشینه ذهنی و فرهنگی دارند، اما کودک ما این را
ندارد و افراد غیر ملی این نوستالژی را برای آنها شکل میدهند که این
واقعیت تلخی است.
زیر ۱۰ درصد افراد، مخاطب فیلمهای فعلی روی پرده هستند
حیدریان عنوان کرد: به دلیل فقر در موضوع و ژانر نمیتوان به سینمای
جهانی برسیم و متأسفانه زیر ۱۰ درصد افراد، مخاطب فیلمهای فعلی روی پرده
هستند.
مردم عهد نکردهاند که فقط فیلمهای تکراری ببینند
وی اظهار کرد: با توجه به ساخت فیلمها در ژانرهای یکسان و قدرت انتخاب
مخاطبان، ریزش مخاطب خواهیم داشت؛ چرا که مردم عهد نکردند تا فقط این
فیلمها را ببینند که این مخالف نیاز فرهنگی مردم است و ما باید با بازسازی
گونهها و ژانرهای مختلف سینما، از این اتفاق جلوگیری کنیم.
عضو هیئتمدیره آفرینشهای هنری در رابطه با جشنوارههای فیلم گفت:
زمانی نیاز داشتیم مقصد را جشنواره ببینیم، چرا که در آن زمان تنها خبرهای
جنگ و نفت از ایران منتشر میشد تا اینکه سینما ورود پیدا کرد و ما باید
روی سکو میرفتیم تا دیده میشدیم و جشنواره ها بهعنوان اهداف اولیه طراحی
شدند.
وی در تکمیل حرفهایش تصریح کرد: امروز جشنوارهها در برنامهریزی جدید،
گذرگاه لازم و توقفگاه مهلکی است و اگر مقصدگذاری ما جشنواره باشد، برای
ما مشغولیت سازی میشود.
حیدریان عنوان کرد: اگر جشنواره از حالت توقفگاه و مقصد به حالت گذرگاه
درنیاید، ما نمیتوانیم سهممان را از بازار جهانی بگیریم و برای این
منظور اول باید مفاهمه داشته باشیم و در مرحله بعدی لوازم حضور متنوع
متناسب امروز دنیا را که بیننده جهانی با آن سر و کار داشته باشد فراهم
کنیم و در نهایت اینکه حضور و سرمایهگذاری در بازارهای جهانی بیش از
جشنوارهها باشد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: سینما یک پدیده و نهاد
اجتماعی با خاصیت امنیت ملی است و حقش این است که بیشتر به آن اهمیت دهیم و
به عنوان استاندار، شهردار و بهعنوان متولیان امنیت ملی، باید متقاضی
سینما باشیم که متأسفانه در حال حاضر نیستیم و این اتفاق، یک صدمه فرهنگی
بزرگی است.
برخی ائمه جمعه می گویند ما سینما نداریم!
وی در تکمیل حرفهایش گفت: برخی از ائمه جمعه میگویند ما سینما نداریم،
ما میخواهیم خانوادهها بیایند بیرون و در یک مکان فرهنگی با هم باشند.
رئیس سازمان سینمایی ابراز کرد: روش مطلوب برای رسیدن به حرکت بهسوی
عدد مطلوب در سالن سازی، در سالهای اخیر آغاز شده و ما باید شتاب این
اتفاق را بیشتر کنیم و دیگر اینکه سینماها را چه در قالب پردیسها و چه در
طرح جدید که مجموعههایی شامل ۲ سالنِ در پارکها است گسترده کنیم.
حیدریان درباره سینما تک و نمایش فیلمهای خارجی گفت: فیلم خارجی از
جمله عواملی هستند که اجازه روبرویی و مواجهه بیواسطه بیننده با فیلم و
فضایی را که به خاطر آن سینما مؤثر میشود میدهد؛ و همچنین به سایر
شیوههای پخش یا ارائه فیلم، برتری پیدا میکند و ما اگر این امکان را در
اختیار تهیهکننده نگذاریم مخاطبان را از آشنایی با آخرین تکنولوژی های
سینما محروم کردیم.
وی ادامه داد: ما برای هدف خاص بیآنکه مزاحمتی برای فیلمساز ما باشد، ما میتوانیم آثار خارجی را به نمایش بگذاریم.
حیدریان در رابطه با فیلمهای هنر و تجربه گفت: سینمای هنر تجربه یعنی
ایجاد امکانی برای مواجهه مردم با دستاندرکاران سینما و اگر تجربههای
هنری در فیلمهای هنری استفاده شود، سینمای هنر و تجربه مطلوب ما خواهد
بود.
وی خاطرنشان کرد: در چند ماهی که این مسئولیت را بر عهده گرفتم و کار را
با دوستان سینماگر شروع کردیم، با برنامهریزی و هم افزایی های صورت
گرفته، قرار بر ورود جدی صداوسیما به سینما با ساخت برنامه و تولید فیلم شد
و رسیدن به افق موردنظر، بدون رسانه ممکن نیست.
محمدمهدی حیدریان ابراز کرد: به زودی به دیدار موسسات تابع سپاه خواهم رفت، آنها در حوزه سینما بسیار فعال و با امکانات هستند.
حیدریان در پاسخ به این سؤال که جشنواره چه تغییراتی خواهد داشت، توضیح
داد: قرارمان با دوستان این است که هیچ کاری نکنیم، مگر اینکه به برنامه
عرضهاش کنیم و برنامه بگوید که نقش این اقدام در جهت رسیدن به هدف چیست.
سپس انجامش دهیم و اگر نبود آن را یا اصلاح یا حذف کنیم.
جشنواره فجر شناسنامه دار می شود
وی بیان کرد: جشنواره جهانی فجر تجربه بسیار خوبی بود. با تلاشهایی که
دوستان، بهویژه آقای میرکریمی انجام داد و این مسئولیت را قبول کردند،
جشنواره برگزار شد. هدفی که برای این جشنواره دنبال خواهیم کرد، این است که
جشنواره فجر بهسرعت دارای شناسنامه خواهد شد.
حیدریان ادامه داد: در کنار جشنواره، ما بازار را پررنگ کردیم که
میتوانست مقطعی باشد، ولی کارکردی نداشت؛ در کنار آن ورکشاپ داریم و
سینماگران جدیدی را وارد میکنیم.
جشنواره فجر امسال ۲۲ فیلم دارد
وی در پایان خاطرنشان کرد: جشنواره باید صاحب هویت شود و این بخش
جشنواره ملی باید تقویت شود؛ همچنین بخش جشن آن در حال غالب شدن است و
قطعاً یکی از اصلیترین جشنهای انقلابی است و امسال باشکوهتر خواهد شد.
یکی از اتفاقاتی که امسال افتاده، این است که امسال ۲۲ فیلم داریم و این
جزوی از تغییرات خواهد بود.
«چشم شب روشن» به تهیهکنندگی امیر قمشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه
تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن میرود.