صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۷ دی ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۳۵۰۸۸
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۶ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۰
اين ديگر يك اتفاق رايج در سينماي ايران است، قرار مي شود فيلم يا فيلم هايي اكران شود، تمام تبليغات انجام مي شود و خبر ها مدام درباره شان پخش مي شود، ناگهان همه چيز فراموش مي شود. فيلمي كه قرار است بيايد ناگهان به دليلي امكان اكران پيدا نمي كند. اين ناگهان با انواع دليل ها همراه است، از آماده نبودن كپي هاي فيلم تا عدم اصلاحات انجام شده در فيلم آنچنان كه مورد نظر مسوولان است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 اين ديگر يك اتفاق رايج در سينماي ايران است، قرار مي شود فيلم يا فيلم هايي اكران شود، تمام تبليغات انجام مي شود و خبر ها مدام درباره شان پخش مي شود، ناگهان همه چيز فراموش مي شود. فيلمي كه قرار است بيايد ناگهان به دليلي امكان اكران پيدا نمي كند. اين ناگهان با انواع دليل ها همراه است، از آماده نبودن كپي هاي فيلم تا عدم اصلاحات انجام شده در فيلم آنچنان كه مورد نظر مسوولان است.

به گزارش انتخاب به نقل از شرق، تعداد اين فيلم ها شايد به بيش از 50 تا برسد. از مشهورترين هاي آنها سنتوري ساخته داريوش مهرجويي بود يا فيلم «ستاره مي شود» فريدون جيراني يا... . قرار نيست خيلي به زمان هاي دور برويم مثلاچند روز قبل از آغاز ماه رمضان فيلم هاي «سنگ اول» ساخته «ابراهيم فروزش» و «سفر سرخ» ساخته «حميد فرخ نژاد» دو فيلمي بودند كه هر دو به عنوان فيلم هاي داراي پروانه نمايش قرار بود جزو آثار اكران شده باشند اما ناگهان اعلام شد كه «اين دو فيلم درخواست اكران نداده اند.»

حميد فرخ نژاد و فروزش هر دو بعد از اين مساله گفتند نمي دانند كه چطور اين اتفاق افتاده است. در آخرين واكنش، سجادپور مديركل نظارت و ارزشيابي به شرق مي گويد: «كپي هاي فيلم سفر سرخ دير رسيد و سالن هاي زيادي را نتوانستند براي اكران فيلم بگيرند.

 اگر در اكران ويژه ماه رمضان يعني سانس هاي نيمه شب اين فيلم را اكران مي كردند حتما با موفقيت روبه رو مي شد» وي در پاسخ به اينكه آيا اين اكران نيمه شب تنها گزينه اين فيلم است مي گويد «به هر حال در فضاي فشرده اكران اين فرصتي است كه بهتر بود از دست نمي رفت» هرچند پيش از آن احمد ميرعلايي مديرعامل بنياد فارابي به عنوان صاحب فيلم سفر سرخ نيز گفت: «علاقه مند بوديم اين فيلم در اين ايام اكران شود اما با توجه به اينكه بعضي از فيلم هاي در حال اكران، فروش خوبي دارند و كف فروش شان پايين نيامده نتوانستيم سالن هاي مناسبي براي فيلم بگيريم. حس كرديم نمايش «سفر سرخ» در چند تك سانس به آن ضربه مي زند.»مرتضي شايسته تهيه كننده «صد سال به اين سال ها» در گفت وگو با خبرنگار سينمايي فارس گفت: اصلاحاتي كه به فيلم «صد سال به اين سال ها» داده شد، تاكنون انجام شده، رايزني ها و صحبت هايي شده كه اميدواريم فيلم بتواند نظر مسوولان را جلب كند و به نمايش عمومي در آيد. اميدواريم بتوانيم در گروه سينمايي آزادي پس از فيلم «سعادت آباد» آن را به نمايش در آوريم كه احتمالااواسط پاييز خواهد بود.» اما سجادپور در گفت وگو با شرق تاكيد دارد: «اصلاحات فيلم اعلام شده ولي هنوز زمان اكران كار مشخص نيست. بايد اصلاحات لازم انجام شود تا ان شاءالله پروانه نمايش صد سال به اين سال ها صادر شود.» فيلم، داستان زني به نام ايران را روايت مي كند كه زندگي او از سال هاي قبل از انقلاب تا زمان حال روايت مي شود. اما نام ابراهيم حاتمي كيا غير از قرار گرفتن در كنار توقيف فيلم «به رنگ ارغوان» اينك همراه شده است با فيلم «گزارش يك جشن». در هر نشستي با مسوولان اين سوال پرسيده مي شود آيا اين فيلم توقيف است و همه از جواد شمقدري تا عليرضا سجادپور مي گويند كه «اين فيلم توقيف نيست و مشكل خاصي هم ندارد» و حتي شمقدري گفته است: «اين را خود من به حاتمي كيا اعلام كردم. به هرحال روند صدور پروانه نمايش زمان خود را مي خواهد.» اين روزها دوباره اين فيلم و وضعيت آنكه اعلام شده است به صورت قطعي توقيف است يا خير مورد توجه قرار گرفته است. سجادپور به شرق مي گويد: «معدود اصلاحاتي كه گفته شده بايد روي فيلم انجام شود و پس از آن صدور پروانه نمايش و اكران فيلم مشكلي ندارد.» او تاكيد مي كند: «چطور چنين تصوري مي توانيد داشته باشيد. اين فيلم در زمان جشنواره فيلم فجر اكران شد و در تعداد زيادي از سالن ها به نمايش در آمده است. اين فيلم در آن زمان بدون دست خوردن اكران شده است. در شهرستان ها هم به نمايش در آمد.» وي در آخرين وضعيت اين فيلم گفت: «اين فيلم براي دريافت پروانه نمايش فيلم بايد اصلاحاتي را انجام دهد» محمد پيرهادي به عنوان تهيه كننده فيلم چندي پيش به فارس گفته بود: «اصلاحات اين فيلم انجام شده است.» مساله اكران فيلم ها يكي از دغدغه هاي اين روزهاي سينما است و البته كارگردانان به شيوه هاي مختلف سعي مي كنند آثارشان مورد توجه قرار بگيرد همچون بليت فروشي نيكي كريمي كه سبب شد فيلمش «سوت پايان» به فروش حدود 60 ميليون در دو هفته دست پيدا كند. اما مسوولان در برابر سينما چه مي كنند. شايد يكي از خبرهاي ناراحت كننده غير از دعوا بين تشكيلات مختلف سينمايي اين سخنان معاون سينمايي هم قابل توجه باشد. جواد شمقدري درباره وضعيت پرداخت بودجه سينما در سال 90 به ايسنا گفت: «اين گونه نيست كه بودجه اي به سينما داده نشده باشد، بودجه جاري داده شده است اما بودجه ويژه اي كه قرار بود به اين بخش اختصاص يابد هنوز واريز نشده است. فكر مي كنم با اين حساب اجراي مصوبات شوراي عالي سينما عملابه شش ماه دوم سال موكول شود.»