صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۲ آذر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۳۲۰۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۰ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
طرح جایگزینی ۱۴۰ هزار تاکسی فرسوده با تاکسی‌های پایه گازسوز روز گذشته بین شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و اتحادیه تاکسیرانی‎های شهری کشور امضا شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
طرح جایگزینی ۱۴۰ هزار تاکسی فرسوده با تاکسی‌های پایه گازسوز روز گذشته بین شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و اتحادیه تاکسیرانی‎های شهری کشور امضا شد.

به گزارش انتخاب، قرارداد عملیاتی کردن فاز نخست طرح «جایگزینی ١۴٠ هزار تاکسی فرسوده با تاکسی پایه گازسوز با پیمایش بالا» بین شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و اتحادیه تاکسیرانی‎های شهری کشور در محل ساختمان مرکزی وزارت نفت امضا شد.

طرح «جایگزینی ١۴٠ هزار تاکسی فرسوده با تاکسی پایه گازسوز با پیمایش بالا» برای تحقق سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و اجرای ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و با هدف کاهش مصرف سوخت (بنزین) و آلاینده‎های زیست محیطی متناظر با آن، از طریق جایگزینی تاکسی/ ون پایه گازسوز با تاکسی/ ون فرسوده، متنوع سازی سبد سوخت در بخش حمل و نقل عمومی و ارتقای راندمان پیمایش تاکسی/ ون، در شورای اقتصاد تصویب شده است.

از دیگر مزایای این طرح، دستیابی به اهداف قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت با استفاده از جایگزینی خودروی فرسوده، با رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولید و خدمات داخلی، افزایش ایمنی و همچنین افزایش توانمندی صادرات سوخت است.

اجرا و بازپرداخت این طرح تا سال ١۴٠٢ خواهد بود که کاهش بیش از ٣٢٠٠ میلیون لیتر بنزین و ١,۵۴ میلیون تن معادل دی اکسید کربن را به همراه خواهد داشت.

همه مراحل اجرایی از ثبت نام سرمایه گذاران تا پایش میزان صرفه جویی محقق شده و محاسبه میزان بازپرداخت‎ها، نظام‎مند (سیستماتیک) خواهد بود که زیرساخت‌های مورد نیاز و سامانه مربوطه ازسوی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت طراحی شده و آماده بهره برداری است.

ارزش صرفه جویی محقق شده بر اساس قیمت میانگین نفت خام صادراتی در زمان بازپرداخت در مقاطع زمانی سه ماهه ازسوی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت محاسبه و پرداخت می‎شود.

سازوکار محاسبه بازپرداخت طرح به سرمایه گذاران در سقف‎های مقرر متناسب با پیمایش هر دستگاه خودروی جایگزین، حداکثر تا سقف مبلغ کل سرمایه گذاری خواهد بود و واحد بازپرداخت به ازای تحقق هر کیلومتر پیمایش ١,١ سنت دلار برای هر دستگاه تاکسی (تا سقف ٣٧٨٠ دلار به ازای هر تاکسی طی ۵ سال) و ١.۵۵ سنت دلار برای هر دستگاه ون جایگزین (تا سقف ٧٨١٠ دلار برای هر دستگاه ون طی ٧ سال) در نظر گرفته می‌شود.

هم اکنون برای عملیاتی کردن فاز نخست این طرح، قرارداد پرداخت یارانه صرفه جویی سوخت به تعداد ١٠ هزار دستگاه خودروی فرسوده (شامل ٢٠٠ تاکسی صندوق دار پایه گازسوز و ٨٠٠ دستگاه ون پایه گازسوز) میان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و اتحادیه تعاونی‎های تاکسیرانی سراسر کشور امضا شد.

***بازار نفت در حال حرکت به سمت موازنه عرضه و تقاضا است

وزیر نفت با پیش بینی حرکت بازار نفت به سمت موازنه‌ی عرضه و تقاضا گفت: تولیدکنندگان نفت از قیمت‎های نفت خام در محدوده ۵۵ تا ۶٠ دلار برای هر بشکه راضی هستند.

بیژن زنگنه پس از امضای قرارداد جایگزینی تاکسی‎های فرسوده با تاکسی‎های پایه گازسوز در جمع خبرنگاران درباره‌ی پیش بینی اش از روند عرضه و تقاضا گفت: بازار نفت به سمت برقراری تعادل میان عرضه و تقاضای نفت می‎رود و هیچگاه این بحث مطرح نبوده است که یک مرتبه این اتفاق رخ دهد.

وزیر نفت در این باره که آیا روند افزایشی قیمت‎های جهانی نفت خام ادامه می‌یابد، گفت: نمی‌توان گفت روند افزایشی قیمت نفت ادامه می‌یابد و کسی هم چنین برآوردی نکرده است، اما بیشتر برآوردها این است که قیمت نفت در محدوده ۵۵ دلار برای هر بشکه تثبیت می‌شود، اما این ارقام پیش بینی است و احتمال می‌رود شرایط دیگری رخ دهد.

زنگنه همچنین در واکنش به این موضوع که قیمت نفت ٧٠ دلاری با توجه به بهبود شرایط برای بازگشت شیل اویل به بازار تهدیدی برای اعضای اوپک به شمار می‌آید، تصریح کرد: در بحث‎ها کسی به دنبال  نفت ٧٠ دلاری نبوده است، اگر قیمت‎ها به ٧٠ دلار برای هر بشکه برسد به طور حتم پس از مدتی با افزایش تولید نفت خام و نبود توازن میان عرضه و تقاضا روبه‎رو می‎شویم و این سبب کاهش قیمت‎ها می‌شود. وی در باره این که آیا فکر می‌کنید نفت ۶٠ دلاری در شرایط کنونی عادلانه است، گفت: عدالت در باره این موضع یک امر نسبی بوده و نمی‎توان گفت عدالت به معنای مطلق است، اما به هر حال تولیدکنندگان از نفت در بازه ۵۵ تا ۶٠ دلار راضی هستند.

زنگنه همچنین تولید کنونی نفت خام ایران را سه میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه در روز اعلام کرد. وی درباره زمان برگزاری مناقصه میدان‌های نفتی، گفت: کارهای مناقصه در حال انجام و فهرست شرکت‌ها اعلام شده است. مناقصه ابتدا به صورت محدود و با دعوت از چند شرکت برای حضور در آن برگزار می‌شود.

وزیر نفت بار دیگر با تاکید بر اینکه وزارت نفت در بحث واردات گاز از ترکمنستان ورود نمی‌کند، گفت: این مسئله مربوط به شرکت ملی گاز است.

زنگنه در باره پیشنهاد هندی‌ها برای توسعه میدان فرزاد بی، گفت: پیشنهاد هندی‌ها مورد قبول واقع نشده و در نامه‌ای به آنها توضیح داده ایم که برای تصحیح آن باید بیایند به موازات این پیشنهاد نیز روش دیگری را دنبال می‌کنیم، اما هندی‌ها زمان زیادی ندارند.

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه مبلغی از درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها نصیب وزارت نفت می‌شود، گفت: کسی به وزارت نفت پولی نمی‌پردازد، همه از ما می‌گیرند.

وی در باره امضای قرارداد جایگزینی تاکسی‎های فرسوده با تاکسی‎های پایه گازسوز گفت: هدف دولت از طرح یادشده این بوده است که از محل صرفه جویی در مصرف سوخت حدود ۶۴٠ میلیون دلار به صاحبان تاکسی‎های فرسوده یارانه دهد که آنان برای تعویض تاکسی خود تشویق شوند.

زنگنه ضمن ابراز خرسندی از چنین اقدام‎هایی برای بهینه سازی مصرف سوخت، گفت: هفته گذشته هم در حضور وزیر محترم راه و شهرسازی قراردادی برای اجرای طرح نوسازی ۶۵ هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده امضا شد. وی افزود: پیش‎تر هم قراردادی ٧,۵ میلیارد دلاری با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به منظور توسعه ناوگان ریلی و کاهش حمل مسافر و بار از جاده و انتقال آن به ناوگان ریلی کشور امضا شد، مقرر شده هر اندازه بار و مسافر از جاده به راه آهن انتقال یابد وزارت نفت از محل صرفه جویی سوخت به ازای هر یک تن کلیومتر یا نفر کیلومتر مبلغی پرداخت کند.

زنگنه با بیان اینکه معتقدیم که خودروهای نیسان وانت دیگر نباید ساخته شود و تعدادی که اکنون فعال هستند نیز باید ساماندهی شوند، گفت: اعتقاد داریم تولید خودروهای نیسان وانت بنزینی باید متوقف شود و خودروی دیگری جایگزین آن شود یا در کوتاه مدت برای آنها از موتورهای دیزلی که دارای مصرف کمتر و راندمان بالاتری هستند، استفاده کرد.
 
منبع: جهان اقتصاد