صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۳۱۳۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۳ - ۲۱ تير ۱۳۹۰
یك سال قبل از ارتحال امام خمینی (ره) شبكه تلویزیونی سی بی اس آمریكا با استناد به گزارشهای اطلاعاتی در برنامه شب خود مدعی ابتلای رهبر كبیر انقلاب به سرطان شده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اینده نوشت: یك سال قبل از ارتحال امام خمینی (ره) شبكه تلویزیونی سی بی اس آمریكا با استناد به گزارشهای اطلاعاتی در برنامه شب خود مدعی ابتلای رهبر كبیر انقلاب به سرطان شده بود.

 این شبكه در برنامه شبانگاهی 19 خرداد ماه 1367،  ادعا كرد سرطان امام خمینی از پروستات به ریه ایشان سرایت كرده است.

CBS كه قبل از این تاریخ نیز خبرسازی های دروغی درباره سلامت امام كرده بود، البته اذعان كرد گزارشهای قبلی آن در مورد فوت امام خمینی درست از آب در نیامده، اما گفت: «برخی از افسران اطلاعاتی آمریكا معتقدند انتقال اختیارات به دولتی جدید در ایران آغاز شده است.» و افزود: «افسران اطلاعاتی آمریكا گفتند به عقیده آنها آیت الله حسینعلی منتظری جانشین امام خواهد شد، ولی قدرت واقعی در دست اكبر هاشمی كه طبق حكم جدید به فرماندهی كل قوا منصوب شده، قرار خواهد داشت.»

آیت الله هاشمی رفسنجانی در كتاب خاطرات سال 67 خود به این موضوع این گونه اشاره می كند: رادیو فارسی صدای آمریكا به نقل از شبكه سی بی اس به اتكاء نظر منابع اطلاعاتی آمریكا موذیانه اعلان كرد كه حضرت امام مبتلا به بیماری سرطان كبد هستند و دو سه ماه دیگر بیشتر زنده نخواهند ماند و روی این شیطنت خیلی مانور داد؛ پیداست كه توطئه ای حساب شده است.

این در حالی است كه دكتر عارفی، پزشك مخصوص امام در برخی مصاحبه‌های خود در بیان خاطرات از امام به بد شدن حال ایشان درست یك سال قبل از ارتحال اشاره كرده و می‌گوید:

یك سال قبل از رحلت ایشان در 13/3/67 ایشان زنگ زدند گفتند كه ناراحتم. گفتم: درد سینه دارید؟ گفتند: نه "گفتیم: ناراحتی شما چیه؟ گفتند: خیلی احساس ضعف می كنم." فشار را گرفتیم دیدیم سقوط كرده و نوار گرفتم دیدیم تغییر نكرده است. سرم وصل كردیم ومعاینه كردیم، معاینه هم چیز جدیدی را نشان نداد. نوار چیز جدیدی را نشان نداد و بعد از سرم وصل كردن; ایشان احساس دردی در شكم شان كردند، من اولین فكری كه كردم این بود كه رگ بزرگ شكم، آئورت پاره شده یا دارد پاره می شود چون در افراد مسن این احتمال وجود دارد یا اینكه... بهر جهت در این جریان ها بودیم كه درد شكم شان شدت گرفت ما در آن زمان برادران دیگری را به كمك طلبیدیم مثل آقای دكتر فاضل و آقای زالی متخصص گوارش آن ها تا داشتند می آمدند..

....

وی در بخش دیگری از این گفتگو در سالهای گذشته گفته است: در تاریخ 6/1/65 قلب ایشان ناگهان از كار ایستاد; و در داخل آشپزخانه نقش زمین شدند. در حقیقت از نظر پزشكی فوت كرده بودند; كه به وسیله تیم پزشكی قوی كه ما در آن موقع داشتیم، كاری باور نكردنی انجام دادیم آن روز جناب آقای دكتر پور مقدس كشیك داشتند، كه در ابتدا به تنهایی، با ماساژ قلبی و تنفس مصنوعی، و بعد به كمك تیم پزشكی كه به كمكشان رسیده بودند، حضرت امام را در واقع احیاء قلبی كردند; و قلب ایشان دوباره به كار افتاد. كاری كردیم كه فكر نمی كنم تاكنون در جهان، نظیر آن اتفاق افتاده باشد. و حتی فكر نمی كنم از نظر طبی در جهان اتفاق بیفتد. ما هر لحظه، ضربان قلب امام را كنترل می كردیم. مراقبت از ایشان را به عنوان یك وظیفه شرعی و ملی در تمام دوران بعداز آن ادامه دادیم تا اینكه متاسفانه ایشان به خونریزی معده مبتلا شدند. به سرعت منشا بیماری را تشخیص دادیم. جراحان و متخصصین گوارش را خبر كردیم و" گاستروسكوپی" انجام شد. جلسات متعدد مشورت، با پزشكان و مسئولین مملكتی داشتیم. بهترین راه درمان جراحی تشخیص داده شد; كه حضرت امام هم با آن موافقت كردند و به اتاق عمل تشریف بردند; كه لحظه به لحظه این جریان، یعنی از تاریخی كه ایشان مبتلا به سرطان شدند، تا این كه رحلت كردند، در كتاب خاطرات ذكر شده است.

وی درباره آخرین لحظات عمر امام می‌گوید: در آخرین روز عمر با بركتشان، ایشان در حالی كه حس كرد كه فشار دارد سقوط می كند و افراد مختلف در اطراف ایشان بیش از معمول وجود دارد به یقین می دانست كه در واقع مراحل آخر زندگی را طی می كند در این مراحل دیگر با خودش و خدای خودش بود. با اینكه بیماری آنقدر وسیع پیشرفت كرده بود كه تمام تار و پود وجود ایشان را سلول های سرطانی گرفته بود، ریه را گرفته بود، كبد را گرفته بود و جاهای مختلف را گرفته بود.

جالب آن كه چند اقدام مهم و سرنوشت ساز در آخرین سال حیات امام انجام شد كه پایان جنگ، تعیین تكلیف موضوع قائم مقامی رهبری، اصلاح قانون اساسی و چند پیام مهم از جمله آنها بود.