صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۲۲ آبان ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۳۰۷۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۳ - ۱۰ آذر ۱۳۹۵
ایران کشوری بزرگ و تاریخی است، از این منظر بسیاری از جاذبه‌های توریستی و گردشگری ایران حتی نیاز به معرفی ندارند. آنچه در این حوزه اهمیت دارد، ایجاد؛ معرفی و شناساندن زیرساخت‌های لازم برای جذب توریست به ایران است و این دقیقا همان چیزی است که ما روی آن متمرکز شده‌ایم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهدی جهانگیری، رئیس گروه مالی گردشگری  و نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران، در گفت‌وگویی اختصاصی با روزنامه "لوموند” فرانسه ضمن اشاره به نقش مهم ایران در گردشگری منطقه و پتانسیل بالای کشورمان در صنعت توریسم خبر داد .
 
وی معتقد است با اتخاذ یک برنامه ریزی منسجم و اصولی در این حوزه امکان این وجود دارد که در ۱۰ سال آینده ، گردشگر جهان اولی تفاوت محسوسی بین ایران و کشور‌های طراز اول جهانی در صنعت توریسم احساس نکند. جهانگیری در این مصاحبه همچنین به تلاش این حوزه برای جذب سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال اشاره می کند . در ادامه گفتگوی مهدی جهانگیری رییس گروه مالی گردشگری و نایب رییس اتاق بازرگانی تهران با روزنامه "لوموند” فرانسه را می خوانید.

 

ایران در دوران پسابرجام چه تمهیداتی برای جذب توریسم و افزایش درآمد در حوزه گردشگری اندیشیده است؟

ببینید ایران کشوری بزرگ و تاریخی است، از این منظر بسیاری از جاذبه‌های توریستی و گردشگری ایران حتی نیاز به معرفی ندارند. آنچه در این حوزه اهمیت دارد، ایجاد؛ معرفی و شناساندن زیرساخت‌های لازم برای جذب توریست به ایران است و این دقیقا همان چیزی است که ما روی آن متمرکز شده‌ایم؛ یعنی ایجاد زیرساخت‌های متنوع در حوزه‌های مختلف از قبیل اقامت، حمل‌ونقل، امنیت و سایر بخش‌های مرتبط تا گردشگر اطمینان لازم برای سفر به کشوری با مختصات جذاب ایران را بیابد.خوشبختانه برجام بخشی از موانع تحقق چشم‌انداز‌های ما برای نیل به هدف‌گذاری‌های صورت‌گرفته در این حوزه را از میان برداشته و البته باور داریم که صرفا حذف این موانع به مفهوم تحقق بازاریابی در صنعت توریسم نیست.به‌همین‌دلیل معتقدم کشوری که ۱۰درصد از جاذبه‌های توریستی تاریخی دنیا را در خود جا داده است و جذابیت‌های بسیاری در حوزه بیوتوریسم دارد نیازمند ایجاد و معرفی زیرساخت‌های مهیاشده برای گردشگران خارجی است. ما بر این حوزه متمرکز شده‌ایم و گمان می‌کنم تاکنون توانسته‌ایم نقشی درخور با توجه به اهداف تعریف‌شده خود در این خصوص تعریف کنیم.

صنعت توریسم ایران با گسلی چندین‌ساله به دلایل مختلفی مانند جنگ ایران و عراق و پس از آن تحریم‌ها، از صنعت توریسم به مفهوم جهانی آن فاصله گرفته است؛ این گسل پرشدنی است؟

سؤال شما از جهاتی می‌تواند درست باشد. ما در سال‌های گذشته در حوزه توریسم در دو بخش احساس عقب‌ماندگی می‌کنیم؛ نخست استفاده نکردن از ظرفیت‌های مناسب و جاذبه‌های گردشگری کشور برای ایجاد درآمد از صنعت توریسم و جذب گردشگر و دوم فاصله تکنولوژیک و فنی بین زیرساخت‌های موجود و استاندارد‌های جهانی و آنچه که ما به آن باور داریم و بر آن متمرکز هستیم، پرکردن این فاصله است. ما با نگاهی مبتنی‌بر استاندارد‌های جهانی و آموزه‌های نوین در حوزه توریسم تلاش داریم زیرساخت‌های جدید صنعت توریسم ایران را با کلاس جهانی منطبق کنیم. با همین نگاه فی‌المثل تمرکز ویژه‌ای روی صنعت (آی‌تی) و استفاده از آن در حوزه‌های ارتباطی و فناوری مرتبط با زیرساخت‌های توریستی کشور داریم، به‌طورکلی می‌توانم بگویم تمام تلاش ما این است که در یک برنامه ۱۰ساله در حوزه زیرساخت به نقطه‌ای برسیم که گردشگر جهان‌اولی به‌لحاظ دریافت خدمات، تفاوت محسوسی بین ایران و کشور‌های طراز اول جهانی در صنعت توریسم احساس نکند.

هدف‌گذاری ایران در حوزه توریسم چیست؟

ما براساس سند چشم‌انداز ملی خود تا سال ۲۰۲۵ میلادی باید به عدد ۲۰میلیون توریست برسیم و درآمدی ۲۵میلیارددلاری از این حوزه داشته باشیم و تمام تلاش ما ایجاد بستر‌های مناسب برای تحقق این هدف است. صنعت گردشگری اهمیت ملی نیز برای ما دارد. زیرا ما معتقدیم با ایجاد شرایط لازم برای تحقق برنامه‌های خود در پایان این دوره می‌توانیم بالغ بر ۲۰۰هزار شغل در کشور خود ایجاد کنیم که این موضوع بر اهمیت توجه به بخش گردشگری در ماه می‌افزاید.

شما چشم‌اندازی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی می‌بینید؟

اساسا بخشی از اهداف همین سفر بنده، متقاعدکردن سرمایه‌گذاران به امنیت و بازدهی سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت توریسم است. توجه داشته باشید که گزارش مؤسسه جهانی مکنزی تأکید دارد ایران در ۲۰سال آینده آماده یک سرمایه‌گذاری ۵٫۳ تریلیون‌دلاری است که حدود یک‌سوم آن از طریق سرمایه‌گذاری‌های خارجی تأمین خواهد شد، به باور آن بخش عمده‌ای از این سرمایه‌گذاری جذب صنعت توریسم ایران خواهد شد.

جایگاه کلی ایران در صنعت توریسم جهانی را چگونه ترسیم می‌کنید؟

اگر بخواهم به این سؤال به طور خلاصه پاسخ دهم باید بگویم ایران قله فراموش‌شده در صنعت توریسم جهانی است. کشوری با مزیت‌ها و ظرفیت‌های بسیار بالا که به دلایل مختلف از جمله دوران جنگ و تحریم در عرصه گردشگری در جهان مورد غفلت و فراموشی قرار گرفته است و تمام تلاش ما و همه فعالان صنعت توریسم در ایران این است که ظرفیت فراموش‌شده را دوباره به یادها بیاوریم و زیرساخت‌های لازم را منطبق با استاندارد‌های جهانی برای جذب مجدد گردشگران به ایران فراهم کنیم.