صفحه نخست

تاریخ

ورزش

خواندنی ها

سلامت

ویدیو

عکس

صفحات داخلی

۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ساعت
کد خبر: ۳۰۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۶ - ۱۵ تير ۱۳۹۰
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشریه بلیتز blitz نوشت ، سازمان همکاری شانگهای با افول نقش و قدرت سازمان پیمان اتلانتیک شمالی ، ناتو ، در تحولات جهانی، نقش برجسته تری در صحنه جهانی بر عهده خواهد گرفت.

به گزارش انتخاب؛ این نشریه روز چهارشنبه در پایگاه اینترنتی خود نوشت ، سازمان همکاری شانگهای ، که در سال 2001 توسط روسیه ، چین و چهار کشور اسیای مرکزی (به استثنای ترکمنستان) تشکیل شد و هدفش تقویت صلح ، امنیت و ثبات در منطقه بود، اینک به سبب گرفتاری امریکا در باتلاق جنگ عراق و افغانستان می تواند نقش فعالانه تری در تحولات منطقه ای و جهانی ایفا کند.

اینک که امریکا در افغانستان گرفتار جنگی ناخوشایند است و به سبب نداشتن منابع اقتصادی لازم برای تامین مخارج نظامی هنگفت این جنگ می کوشد راهبردی ابرومندانه‌ای برای خروج از این کشور پیدا کند ، سازمان همکاری شانگهای در سناریوی دوره پس از خروج امریکا از افغانستان نقش تهاجمی تری ایفا خواهد کرد.

افزون بر ان ، این قدرت های منطقه ای نوظهور که در سازمان همکاری شانگهای عضویت دارند انقدر در خزانه خود نقدینگی دارند که سهم خود را برای ثبات و توسعه منطقه بپردازند.

همچنین این همگرایی راهبردی میان بازیگران منطقه ای در خصوص مسئله صلح و ثبات در منطقه وجود دارد ، زیرا انها با این کار نه فقط اسیای مرکزی را با جنوب اسیا همسو خواهند کرد ، بلکه این کار برای توسعه کشورهای عضو این سازمان که حدود نیمی از جمعیت کره زمین را شامل می شوند معنای خوبی خواهد داشت. جدا از ان ، افزایش نسبی اهمیت سازمان همکاری شانگهای در برابر سازمان پیمان اتلانتیک شمالی ، ناتو ، را می توان ناشی از عوامل ژئوپولیتکی دیگر نیز دانست.

از جمله این عوامل بهبود اخیر مناسبات روسیه و اتحادیه اروپاست.

کاملا روشن است که اروپا عمدتا به گاز روسیه وابسته است.

مناقشه گازی روسیه - اوکراین در دو سال قبل اسیب پذیری اروپا را در برابر هرگونه اختلال در عرضه گاز به این قاره اشکار ساخت.

افزون بر ان ، همکاری مسکو با دو قدرت بزرگ اروپایی ، فرانسه و المان ، در حوزه های دیگر نیز تقویت شده است.

در حالی که المان و روسیه مشترکا سرگرم احداث خط لوله گاز نورد استریم هستند که گاز طبیعی روسیه را به المان خواهد رساند ، کرملین روند دستیابی به کشتی های جنگی طبقه میسترال فرانسه برای نیروی دریایی خود را اغاز کرده است.

این نخستین قرارداد تسلیحاتی بزرگ میان روسیه و اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است.

المان و فرانسه همچنین با طرح گسترش ناتو به سوی شرق مخالفت کرده اند.

به سبب موضع این دو کشور بود که طرح های گسترش ناتو و عضویت اوکراین و گرجستان در ان به تعویق افتاد.

منافع ملی انفرادی کشورهایی مانند فرانسه ، المان و لهستان هم اینک سایه خود را بر روی هماهنگی داخلی ناتو انداخته است.

امریکا مخالف قرارداد میسترال است.

همچنین ، به نظر می رسد که در خصوص طرح های واشنگتن برای استقرار سامانه دفاع ضد موشکی در شرق اروپا و دایر کردن پایگاههای نظامی در جمهوری های شوروی سابق هیچ اتفاق نظری حاصل نشده است.

در حالی که روسیه می تواند از اهرم اعمال نفوذ خود در زمینه انرژی استفاده کند ، چین نیز از طرف دیگر یک ابرقدرت اقتصادی است که می توان به ان امیدوار بود.

در حالی که اروپا زیر فشار بزرگترین مشکلات اقتصادی خود در حال خرد شدن ، و منطقه پولی یورو در استانه فروپاشی است، چین دست کمک خود را به سوی اروپا دراز کرده و نشان داده است که قصد دارد اوراق قرضه اروپایی را برای کمک به شناور ماندن اقتصادهای کشورهای منطقه یورو خریداری کند.

ون جیابائو ، نخست وزیر چین در سفر اخیر خود به اروپا گفت: quotation mark چین عملا خرید اوراق قرضه دولتی برخی کشورهای اروپایی را افزایش داده است ، و ما دارایی ها و سهام خود به یورو را کاهش نداده ایم.

quotation mark وی افزود: quotation mark ما در اینده نیز مثل روال گذشته از اروپا و یورو حمایت خواهیم کرد.

quotation mark به یمن قدرت اقتصادی چین ، این روزها رهبران اروپایی به جای سرزنش چین بر سر عملکردش در زمینه حقوق بشر ، سرگرم تمجید چین هستند. پیام کاملا روشن است.

با ظهور اسیا ، جهان همگراتر و وابستگی متقابل کشورها به یکدیگر بیشتر شده است.

اروپا هم به چین و هم به روسیه نیاز دارد.

نقش اروپا در ناتو تحت تاثیر روابط انفرادی این کشورها با جهان خارج قرار گرفته است.

حتی در درون ناتو مشکل هماهنگی کاملا روشن است.

بسیاری از اعضای ناتو مخالف اقدام نظامی در لیبی بودند حال انکه امریکا و انگلیس و فرانسه به شدت از ان حمایت می کردند.

بیشتر اعضای ناتو هنوز طرفدار حل و فصل سیاسی مسئله لیبی اند.

المان ، بازیگر مهم ناتو ، حتی در رای گیری در شورای امنیت سازمان ملل درباره ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی رای ممتنع داد. در حالی که قدرت ناتو ظاهرا رو به کاهش است ، سازمان همکاری شانگهای روز به روز با ادامه توسعه اقتصادی و فنی کشورهای عضو ان با سرعتی زیاد در حال قدرتمندتر شدن است.

این سازمان فرصتی را در اختیار قدرت های اسیایی قرار داده است تا در راستای ایجاد یک جهان چند قطبی از طریق گرفتن دست دیگران ، و مشارکت در روند صلح در منطقه به پیش بروند.

اینده سازمان همکاری شانگهای به روابط داخلی اعضا و همکاری انها در حوزه های دیگر بستگی دارد.

با توجه به عملکرد و نقش برجسته اعضای این سازمان در سکوهایی مانند بریکس BRICS ، بیسیک و غیره ، ظهور سازمان همکاری شانگهای قریب الوقوع به نظر می رسد.