پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ارکستر سمفونیک سنگاپور به رهبری لن شویی قطعه «شهر خاموش» از ساختههای کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده کمانچه را اجرا میکند.
به گزارش فارس، ارکستر سمفونیک سنگاپور در تاریخهای ۱۱ و ۱۲ نوامبر برابر با ۲۱ و ۲۲ آبان ماه به رهبری لن شویی و با حضور یویوما نوازنده مطرح ویلنسل و کیهان کلهر به عنوان تکنواز (سولیست) قطعه «شهر خاموش» را اجرا میکند.
شهر خاموش آلبومی بیکلام از کیهان کلهر، موسیقیدان ایرانی و بروکلین رایدر، رهبر کوارتت زهی آمریکایی است. این آلبوم در سبکهای موسیقی کلاسیک و خاورمیانهای در سپتامبر ۲۰۰۸/اسفند ۱۳۸۷ توسط انتشارات موسیقی ورلد ویلج میوزیک در سطح بینالمللی، و توسط انتشارات آوای خورشید در سطح ایران منتشر شد.
این آلبوم از ۴ قطعه که در مجموع ۵۳ دقیقه هستند، تشکیل شدهاست که قطعهٔ تقریباً ۳۰ دقیقهای «شهر خاموش» به عنوان هستهٔ اصلی آلبوم شناخته میشود. ایدهٔ ابتدایی این مجموعه از سفارش دانشگاه هاروارد برای سازبندی و اجرای کوارتت زهی شکل گرفت و توسط کلهر و رایدر تصمیم بر اجرا و انتشار قطعات، تحت عنوان یک مجموعهٔ به نام «شهر خاموش» گرفته شد.
این آلبوم در مجموع دیدگاههای مثبتی از جانب منتقدان دریافت کرد. کریستف رضاعی این آلبوم را تجربهای موفق در زمینهٔ پیوند موسیقی شرقی و غربی خواند؛ نیویورک تایمز این مجموعهٔ را «عبور کرده از منشور موسیقی خاورمیانهٔ» دانسته و آلمیوزیک ترکیب نوای کوارتتنوازی بروکلین رایدر با پیچیدگی ملودی کلهر را مسحورکننده خوانده است. شهر خاموش در جدول بهترین آلبومهای کلاسیک متقاطع بیلبورد به جایگاه هجدهم دست یافت و مجلهٔ موسیقی سانگلاینز این مجموعه را به عنوان بهترین آلبوم بیکلام سال ۲۰۰۸ میلادی معرفی کرد.
این آلبوم بارها به صورت زنده در شهرهای اروپا و آمریکا مثل لندن، نیویورک، ویرجینیا، شیکاگو و مینیاپولیس به اجرا درآمده است که در اجراها یو-یو ما، نوازندهٔ ویولنسل چینی–آمریکایی نیز حضور داشتهاست.
کیهان کلهر در باره شهر خاموش اینگونه توضیح میدهد: «قطعهٔ اصلی اثر حاضر — شهر خاموش — در سال ۲۰۰۴، به سفارش دانشگاه هاروارد برای ترکیب کوارتت زهی نوشته و اجرا شد و بعد از نظر سازبندی و شکل اجرا بازبینی شد که ساز کنتر باس و سازهای کوبهای به آن اضافه گردیدهاست. این قطعهٔ برای اولین بار در کارنگی هال نیویورک به وسیله همین نوازندگان اجرا شد و بعدها در کنسرتهای دیگر. هدف ابتدایی در بوجود آمدن شهر خاموش ترکیب موسیقی بداهه و موسیقی از پیشنوشتهشده در یک قطعهٔ موسیقی بود که تمام اعضای گروه بر اساس چهار چوبهای مشخصشده در آن شرکت میکنند و در شکلگیری و صدادهندگی نهایی به یک اندازه مؤثرند.
شیوهٔ نوشتار در سه قسمت اول، غیرمتعارف و نشانهای است. در این شیوه هم نوازنده برداشت خود از نشانهها را اجرا میکند و تنها فرمها جهت کلی اجرا مشخص و توضیح داده شده است ولی عواملی چون سرعت ریتم و انتخاب ترکیبها، دامنهٔ صوتی و زمان کشش یا سکوتها در هنگام اجراء بر عهدهٔ نوازندگان است و طبیعتاً در هر اجرای متفاوت. قسمت دوم که در پی تکنوازی کمانچه بر اساس تمهای کردی میآید، به روش معمول آهنگسازی و به شیوهٔ رایج نت نویسی شده است.»